شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا

سپاه در لیست تروریستی اروپا قرار گیرد، جنگ محتمل است/ قصد ترور سرداران سپاه را دارند

احمد خورشیدی‌آزاد کارشناس امنیتی درباره احتمال قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی اتحادیه اروپا پس از قطعنامه اخیر پارلمان اروپایی، گفت: «ایران هم مقابله به مثل خواهد کرد و احتمال وقوع جنگ وجود دارد».

ایران

به گزارش تازه‌نیوز، به دنبال صدور قطعنامه پارلمان اروپا و شناسایی سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی و تلاش گروه‌های ایرانی برانداز خارج از کشور در جهت متقاعد کردن کشور‌های اروپایی مبنی بر اینکه آن‌ها سپاه پاسداران را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهند، مجلس ایران هم درصدد مقابله به مثل است و حتی اقدامات اولیه‌ای را هم بر علیه ارتش‌های کشور‌های اروپایی انجام داده است.

به نقل از دیدارنیوز،  آنچه در ادامه می‌خوانید، مشروح گفت‌وگوی دیدار با سردار احمد خورشیدی آزاد، فعال سیاسی اصولگرا و کارشناس مسائل امنیتی است:

اروپا هنوز خواهان برجام است

قطعنامه غیر الزام‌آور پارلمان اروپا هنوز تبدیل به مصوبه نشده است و در دو هفته آینده نتیجه آن به دست خواهد آمد. انگیزه‌ها روشن است، اروپایی‌ها این اقدام را در جهت فشار بر ایران پیرامون جنگ بین اوکراین و روسیه انجام داده‌اند و می‌خواهند اتحاد نظامی ایران و روسیه را مورد هدف قرار دهند و نیم نگاهی هم به کوتاه آمدن ایران در جریان برجام دارند، به این معنی که اروپا هنوز خواهان برجام است.

مراکز نظامی اروپا هدف حمله مقاومت قرار می‌گیرد

این قطعنامه به گفته خود آلمانی‌ها غیر قانونی است. بهترین راه برای ما و اروپایی‌ها این است که مصوبه از دستور کار خارج شود. آلمانی‌ها گفته‌اند که این مصوبه خلاف قوانین بین الملل است. پیام‌هایی از اروپایی‌ها به ایران می‌آید مبنی بر اینکه به مقامات ما می‌گویند جدی نگیرید و عکس‌العملی نشان ندهید. در مجلس یک سری اقدامات در دستور کار قرار گرفته است از جمله بحث تروریست خواندن برخی از نیرو‌های نظامی اروپا، که اگر این اتفاق رخ دهد به این معنا است که مراکز اروپایی در منطقه، مانند مراکز آمریکایی- تحت حمله جریان مقاومت قرار می‌گیرند و دردسری هم برای آن‌ها دارد.

این مطالب را هم بینید:

به عقیده من به دنبال اقدام مجلس شورای اسلامی که ارتش‌های اروپایی را به عنوان سازمان‌های تروریستی شناسایی خواهند کرد، اروپایی‌ها این مساله را به صورت “یر به یر” خاتمه خواهند داد. از یاد نبریم از آنجا که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نزد افکار عمومی منطقه و جهان به عنوان بزرگترین نیروی نظامی در مبارزه با تروریست مورد شناسایی قرار گرفته است، کشور‌های اروپایی ریسک نخواهند کرد و خود را در برابر افکار عمومی قرار نخواهند داد. در حال حاضر بحث‌هایی که در مجلس وجود دارد تقریبا حول و حوش همین موضوع است. راه‌هایی که بتواند از این مصوبه اروپایی‌ها جلوگیری شود از تندترین تا کندترین گزینه‌ها را شامل می‌شود. این احتمال که ایران اجازه ندهد نفتکش‌های اروپایی از تنگه هرمز تردد کنند، وجود دارد. از طرفی مباحثی، چون توسعه هسته‌ای و مسئله تروریست خواندن ارتش‌های آن‌ها در راستای مقابله به مثل است. به نظر من ماجرا به هیچکدام از این‌ها ختم نمی‌شود و در حال پایان پذیرفتن است. اگر این اتفاق رخ بدهد معنی آن این خواهد بود که زمینه بروز یک جنگ فراهم می‌شود. جنگی که ایران و اروپایی‌ها خواهان آن نیستند، اما در یک چنین فضایی ممکن است ناخواسته رخ دهد. جنگی که همیشه بر سر زبان‌ها بود، اما بیشتر برای ترساندن به کار می‌رفت.

 

*اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها پیش‌تر هم نهاد‌ها یا شاخه‌هایی از سپاه پاسدارن را در لیست تحریم قرار داده بودند، اما وجه تروریست خواندن سپاه به نظر متفاوت است و از جمله دلایلی که برای صدور این قطعنامه ذکر می‌کنند، اعتراضات در ایران است و مدعی هستند سپاه به دلیل دخالت و نقشی که در برخورد با معترضان داشته در باید در این لیست قرار گیرد، این مساله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

غرب به اعتراضات در ایران امید دارد

به طور کلی غربی‌ها در اعماق قلب خود به اعتراضات ایران امید دارند و اصلا قطع امید نکرده‌اند و معتقدند اعتراضات در ایران به ظاهر فروکش کرده است. وضعیت نامطلوب اقتصادی در کشور، آن‌ها را متقاعد کرده است که معترضان و اغتشاشگران به کف خیابان باز می‌گردند؛ لذا تمام سعی و تلاش اروپایی‌ها در این جریان این بود که این اغتشاشات به سامان برسد و آن‌ها به هدف و خواسته‌شان برسند، که این کار انجام نشد، اما ناامید نشده‌اند و ایرانی‌ها باید بدانند که اروپا و آمریکا از مسائل ایران و اعتراضات هرگز ناامید نشده‌اند و این مسئله را دنبال می‌کنند و از این موضوع برای رسیدن به اهدافی که خواهان آن هستند استفاده می‌کنند.

 

*سپاه هم در داخل کشور و هم در سطح منطقه بازو‌های اقتصادی فراوانی دارد. قرار گرفتن نام سپاه در فهرست سازمان‌های ترویستی اتحادیه اروپا چه تاثیراتی بر وضعیت تورم و اقتصاد کشور خواهد گذاشت؟

قصد ترور سرداران سپاه را دارند

طبعا فعالیت‌های اقتصادی سپاه را تحت تاثیر قرار خواهد داد و محدود کننده خواهد بود. از طرفی تحریم‌های دیگری هم در راه است. از اهداف تروریست خواندن سپاه این است که ترور سرداران سپاه را در دستور کار خود قرار داده و به آن جنبه قانونی بدهند. وقتی سپاه تروریست خوانده شود، ترور اعضای آن شکل قانونی پیدا می‌کند، آن‌ها این کار را حق خود دانسته و به این روند ادامه می‌دهند، مثل همان کاری که با سردار سلیمانی کردند. اما به خاطر داشته باشیم که آمریکایی‌ها به دنبال احیای برجام هستند.

*اما وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی که با وزیر امور خارجه انگلیس داشت، ضمن اینکه هرگز دیپلماسی را رد نکرد، به نوعی پایان برجام را اعلام کرد و گفت ایران آخرین فرصت‌ها را سوزاند.

آمریکایی‌ها دو وجهی رفتار می‌کنند، به این معنا که در ظاهر می‌گویند نه، اما در نهان پیام می‌فرستند و می‌گویند ما آمادگی حل مسائل را داریم. بر اساس اطلاعاتی که من دارم، در حال حاضر در پیغامی که اروپایی‌ها فرستاده‌اند، به همتایان ایرانی خود گفته‌اند که شما واکنشی از خود نشان ندهید. این در حالی است که آمریکایی‌ها هم خواهان ادامه مذاکرات هستند.

 

*شما به عنوان کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی، سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران را تایید می‌کنید؟ اگر تایید نمی‌کنید و ایرادی بر آن وارد می‌دانید چه پیشنهاد یا راهکاری برای مسئولان مربوطه دارید؟

دولت وارد ماه نوزدهم کار خود شده و احیای برجام از اولین وعده‌های رئیس جمهور بوده است، آن‌ها چند مرحله می‌توانستند برجام را به فرجامی برسانند، ولی متاسفانه این کار را نکردند. اگر دولت با همین فرمان پیش برود، کشور به مشکل می‌خورد. من دولت را در دو مسئله موفق نمی‌دانم؛ یکی مسئله سیاست خارجی و دیگری مسائل اقتصادی است. ما به گونه‌ای رفتار کرده‌ایم که عمان، قطر و امارات، تبدیل به کشور‌های هاب منطقه و به محور سیاست خارجی در منطقه تبدیل شده‌اند و به جای ایران نشسته‌اند، ایرانی که عنوان برادر بزرگ منطقه را یدک می‌کشید. ایران این هدف را داشت که به عنوان میانجی‌گر در منطقه عمل کند که در این مورد با شیطنت خارجی‌ها و هم با بد عمل کردن سیستم سیاست خارجی، باعث شد که این سه کشور به جای ایران بنشینند، به این منظور که این سه کشور امروز هاب سیاست خارجی منطقه هستند. آن‌ها به دنبال رفع اختلاف ایران و آمریکا، عربستان و ایران و به فکر حل اختلافات بین عربستان و یمن هستند. یعنی آن‌ها امروز به جای ایران نشسته اند، عملکرد سیاست خارجی ما خیلی در این زمینه خیلی موفق عمل نکرده است.