شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سپاهان#بارسلونا#نویدکیا

محمدرضا ساکت: انتخاب نویدکیا اشتباه نبود/ بارسلونا الگوی سپاهان است

محمدرضا ساکت: انتخاب نویدکیا اشتباه نبود/ بارسلونا الگوی سپاهان است

مدیرعامل باشگاه سپاهان اصفهان در گفت‌وگویی پاسخگوی سوالات خبرنگار برنا بود.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری برنا؛ محمدرضا ساکت، مدیرعامل باشگاه سپاهان اصفهان در گفت و گویی اختصاصی با برنا از دوران مدیریت خود، استراتژی‌ها، چالش‌ها و تصمیماتش سخن گفت.

متن گفت و گوی او به شرح زیر است:

عملکرد این روزهای سپاهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا از انتخاب مورایس راضی هستید؟

براساس معیارهایی مشخص و ارزیابی‌های همه‌جانبه و جست و جوهایی فراگیر، پس از بررسی چندین مربی به مورایس رسیدیم و در نهایت با توجه به سابقه، توانمندی و تجربه بزرگ‌شان به مجموعه سپاهان اضافه شد. این روزها هم روندی سازنده، حرکتی رو به جلو و تاثیرگذاری شگرف در بخش‌های مختلف را شاهد هستیم. نکته مهم هم پیوند آکادمی و تیم اول باشگاه است که با برنامه‌تر و هدفمندتر شده. این همان دورنمای کاربردی مدنظر باشگاه بود.

انتخاب نویدکیا به عنوان سرمربی سپاهان در سال گذشته اشتباه نبود؟ از انتخاب او دفاع می‌کنید؟

انتخاب محرم نویدکیا به دلیل بزرگی او در شهر اصفهان اصلا انتخاب اشتباهی نبود زیرا موارد مشابهی را در بسیاری از باشگاه های دنیا شاهد بوده‌ایم. نویدکیا چهره‌ای دنیا دیده است که ظرفیت‌های زیادی داشت. نتایج ایشان نشان داد مسیر، مسیر درستی بود. دورنمای ما همکاری ۳ ساله بود اما خود ایشان شخصا اعلام کردند ممکن است امسال دیگر به تیم کمکی نکنم. او یکی از چهره‌های متعهد به باشگاه سپاهان بوده و بر اساس یک اندیشه، برنامه‌ریزی‌ها درباره انتخابش صورت گرفت. نتایج نشان می‌دهد او نسوخت و توانمندی‌هایش را در اولین تجربه، در یک سپاهان باکیفیت ارائه داد. آیا دوباره به نویدکیا اعتماد می‌کنم؟ حالا که با یک مربی توانمند برای ۳ سال قرارداد داریم اما معتقدم او ظرفیت بهره‌برداری در ۳ سال را داشت و دارد. عملکرد او هم این را نشان می‌دهد.

آیا محمدرضا ساکت اصلا در کودکی علاقه‌ای به فوتبال و ستاره‌ها داشته است؟

حسین کازرانی و محمود یاوری چهره‌های ماندگاری بودند که آن‌ها را به طور جدی پیگیری می‌کردم. جلد کتاب‌های من تصاویر بازیکنان بود. مخصوصا بازیکنان سپاهان. حتی تصاویر آقایان تابش و بزمهری را کنار خودم داشتند. حضور تندیس این افراد در موزه؟ اعتقاد دارم کسانی که تاریخ یک باشگاه را ساختند باید برای نسل امروز ماندگار باشند. آن‌ها زمانی فوتبال بازی می‌کردند که امکانات و مسائل مالی وجود نداشت. می‌خواهیم ترسیم‌گر ایثار مردانگی آن‌ها برای نام باشگاه‌شان باشیم.

آیا اصلا به تجربه ورزشی یک مدیر اعتقاد دارید؟ باید برای یک باشگاه یا پستی مرتبط با ورزش، فردی با سابقه ورزشی انتخاب شود؟

خودم به این مساله اعتقاد دارم و خودم در لیگ استان این سابقه را دارم. این خوب است که سابقه داشته باشیم اما تنها شرط نیست و تنها مکمل است. چقدر خوب است که تمام ظرفیت‌های مدیریت با ورزشی پیوند بخورد زیرا این مساله به روند یک مجموعه کمک می‌کند.

حضور+محمد+رضا+ساکت+در+خبرگزاری+برنا+-۳

ورزشگاه سپاهان عالی ساخته شده و یکی از پروژه های موفق است. سپاهان یک آکادمی معتبر و موفق دارد اما منتقدین شما می‌گویند این تیم هیچ مشکل مالی ندارد. چرا تیم شما به اندازه دیگر تیم‌ها بدهی ندارد و اخباری در این زمینه از سپاهان به گوش نمی‌رسد؟

اعتقاد دارم آن‌چه می‌بینم تشابه ۶ یا ۷ باشگاه در ورزش و سرمایه‌گذاری در آن است. بی‌ثباتی در باشگاه‌ها است که آن‌ها را دارای معضلات اقتصادی، مدیریتی و حقوقی کرده است. آن‌چه به سپاهان کمک کرده استراتژی تدوین شده از اواسط دهه ۸۰ است. راهبردها و مسیر عملیاتی کار تعریف شده و بر آن اساس حرکت می‌کنیم. تغییرات متعدد در باشگاه‌ها به آن‌ها آسیب می‌زند و اگر می‌بینیم باشگاه‌ها با مشکلات مواجه می‌شوند مشکل‌شان بی‌ثباتی است. انسان‌هایی که در پست‌های مدیریتی باشگاه‌ها فعالیت می‌کنند ظرفیت ها را دارند اما دچار بی‌ثباتی هستند. فولاد مبارکه یک سازمان استاندارد است و هر قدمی بخواهد بردارد بر اساس برنامه‌ریزی پیش می‌رود. بی‌گدار به آب نمی‌زند. اشتباه ،‌انکار ناپذیر است اما حضور یک هیات مدیره فعال و خوش فکر طبیعتا به باشگاه کمک می‌کند تا باشگاه بهتر پیش برود. در حال حاضر سپاهان یک باشگاه است و یک تیم فوتبال نیست. ۲۱۲۰ ورزشکار در ۲۷ رشته ورزشی آقایان و خانم‌ها فعال هستند. نیروهایی داریم که خیلی‌ها بیش از ۲ دهه تجربه مدیریت دارند. موفقیت‌هایی که برای سپاهان حاصل می‌شود از همکاری و تلاش آن‌ها در این سال‌ها در یک نظام مدیریت بوجود آمده. آن بوده که کمک کرده به مجوز حرفه‌ای دست یابیم. جمله‌ای در جامعه ما وجود دارد که می‌گویند اصفهانی‌ها خوب خرج می‌کنند و مدیریت هزینه آن‌ها خوب است. در ادامه باید بگویم اگر سپاهان مسیری ایجاد کرده و با باشگاه‌های مختلف توافق نامه‌هایی امضا کرده، هدف این است اول آن‌ها بیایند و در ایران حاضر شوند. چون ما اعتقاد داریم باید ظرفیت‌های کشورمان را در قالب واقعیت‌های ترسیم کنیم. تبادل‌های فرهنگی، حضور تیم‌های زیر ۱۷ سال و دیگر تیم‌ها حتی بانوان در توافق‌مان با زنیت روسیه ایجاد شده. این تبادل‌ها رویکردهای فنی ورزشی و اقتصادی دارد. قرار است دیداری هم با زنیت برگزار کنیم. تاریخ برگزاری دیدار ما با زنیت مشخص شده و به زودی رسما اعلام می‌شود.

چرا هیچ زمانی شکایتی از سپاهان نمی‌شود؟ اصلا شکایتی صورت گرفته یا فقط اخبارش را نمی‌شنویم؟

شکایت‌هایی که از ما شده درباره پول نبوده. درست قرارداد بستن، منطقی هزینه کردن، ثبات مدیران، واگذار نکردن وظیفه به دیگران و عدم اتهام به مدیران قبلی باعث این مساله شده. وقتی قرار شد مدیر شوم ظرفیت کامل باشگاه را می‌دانستم و موظف شدم مسیر را ادامه دهم. سپاهان نه تنها شکایتی نداشته که همین حالا پرونده‌ای در فیفا داریم که مطالبه ۳۷۰ هزار دلاری ما از یک بازیکن سابق است. وکیل ما در سوئیس و بزریل در حال وصول ماجرا است. این مساله برمی گردد به تلاش‌های مدیران سابق. نگاه ما حرکت باشگاه به سمت حرفه‌ای‌تر شدن است. ما به عنوان یک مجموعه، فروشگاه اینترنتی و فیزیکی داریم. هزاران مشتری داشته‌ایم. در طول یک سال و نیم توانسته‌ایم درآمد زیادی کسب کنیم.

آیا محمدرضا ساکت در حوزه خود مطالعه می‌کند؟ از دیگران الگو می‌گیرد؟

در ۵ جام جهانی حضور داشتیم. تلاش می‌کنم در هر سفر بین‌المللی با رویکرد الگوبرداری و بهره‌برداری، به بسیاری از مسائل دقت می‌کنم. دهه ۸۰ با اینترمیلان پیمان امضا کردیم و با موراتی جلسه داشتیم. فضایی ایجد شد که هر چه می‌خواستم، برداشت کنم. بارسلونا یک الگو برای ما است و در آسیای شرقی هم اوراواردز را به عنوان یک الگو قرار دادیم. مشاورانی هم در بخش‌های مختلف داریم. درباره وجود کلاه کاسکت برای فروش در باشگاه ها هم باید بگویم بررسی کردیم که میزان حضور هواداران‌مان در ورزشگاه با چه وسیله‌ای است. مشخص شد بیش از ۶۵ درصد از هواداران‌ ما از موتورسیکلت‌ها استفاده می‌کنند و ۳۵ درصد از دیگر راه‌ها.

حضور محمد رضا ساکت در خبرگزاری برنا

آیا اصلا این راه‌ها منجر به درآمد شده یا بودجه سپاهان تنها از فولاد مبارکه است؟

ما هم اسپانسر داریم و هم ظرفیت‌های متعدد. اصلا چرا کلاه کاسکت را انتخاب کردیم؟ در قالب مسوولیت‌های اجتماعی با برخی مراکز همکاری داریم. مثل پلیس راهور، مرکز بهزیستی، مراکز اصلاح و تربیت و زندان‌های اصفهان. ما مربی‌ به این زندان‌ها می‌فرستیم. در قالب یکی از تفاهم‌نامه‌های‌مان با راهور پیشنهاد کلاه کاسکت مطرح شد. گفتند از این علاقمندی به رنگ زرد و لوگوی سپاهان استفاده کنید. ما هم بر اساس پژوهش‌های‌مان به کلاه کاسکت رسیدیم. در برخی رویدادها که می‌خواهیم به هواداران جایزه بدهیم هم کلاه کاسکت هدیه می‌دهیم. موفق ترین محصولات‌مان؟ محصولات زیادی داریم. آب معدنی داریم، محصولات بهداشتی و فانتزی داریم. البسه، فروش و واگذاری برند، خدمات ورزشی به برخی کشورها را داریم. مثل یک پیمانکار عمل می‌کنیم و این یکی از درامدهای ما است. حتی در حمل و نقل هوایی هم درآمدزایی داریم.

سرسخت‌ترین رقیب شما در مدیریت در فوتبال ایران چه کسی است؟

مدیران بزرگی داریم که هیچ‌کدام رقیب نیستند و استاد من هستند. خودم را برادر کوچک تلقی می‌کنم. عزیزانی بوده‌اند که بار سنگین را به روی دوش می‌کشیدند. باید بگوییم قوی‌ترین ها و همه از ما قوی‌تر بودند. آقای فتح الله‌زاده، عابدینی، آجورلو، رویانیان و خیلی‌ها که اسامی‌شان را در ذهن داریم. همه آن‌ها را بزرگتر و تواناتر می‌دانم.

آیا بازیکنی وجود داشته که شما بابت عدم موفقیت در جذبش ناراحت شوید؟

سال ۸۲ یا ۸۳ بود که کریم انصاری‌فرد به اصفهان آمد. کارهای پیوستن او به آکادمی انجام شد اما به شهرشان برگشتند و علی دایی او را جذب کرد. به هرحال بحث علاقمندی‌های عاطفی هم وجود داشت. روند جدایی سردار هم برای من سخت بود هرچند که دیگر من مدیر نبودم. ماجرای امضای قرارداد با سردار آزمون؟ در زمان حضور من، او به سپاهان پیوست. استعدادیاب‌های ما او را پیدا کرده بودند. آن زمان هر بازیکنی به صورت ویژه جذب می‌کردیم در اصفهان ساکن می‌کردیم تا مدرسه بروند و شرایط برای‌شان فراهم شوند. استعدادیاب‌های ما همیشه یک گزارشی به باشگاه می‌داند که چرا یک بازیکن انتخاب شود. در گزارش سردار آزمون نوشته بودند:‌ سردار آزمون علی دایی است که پاهایایی قوی دارد. این متن را آقای یاوری نوشته بود. ما هم او را جذب کردیم. پدر او یک مربی بود و مادرش بسیار زحمت کشید. او را با مادرش به اصهان آوردیم زیرا پدرش مربی بود و نمی‌توانست به اصفهان بیاید. مادرش او دغدغه تربیتش را داشت. آقای قلعه‌نویی به او خیلی فرصت داد تا سردار بازیکنی شاخص شود. از سپاهان رفته بودم که متوجه جدایی‌اش شدم. خودش با پدرش به فولاد ماهان آمد تا از من خداحافظی کند. گفت به دلایلی باید از سپاهان جدا شویم.

بازیکنی بوده که جذبش باعث خوشحالی بسیار زیاد شما شود؟

وقتی مهدی رحمتی را جذب کردیم حس خوبی داشت. او بازیکنی اخلاق مدار است. هادی عقیلی، جلال حسینی و حتی بازیکنان شایسته خود سپاهان هم اتفاق خوبی بود. بگذراید خاطره‌ای از محمود کریمی بگویم. او در یک بازی دچار حادثه شد. توپ به چشم او خورد و چشمش آسیب دید. او چند ماه درگیر عمل جراحی بود و با توصیه پزشکان فوتبال را کنار گذاشت. پس از چند ماه مسوول مالی باشگاه به من گفت ۵ ماه است محمود کریمی برای دریافت چک نمی‌آید. با او تماس هم گرفته‌ایم. من با کریمی تماس گرفتم که چرا نمی‌آیی تا چک را بگیری؟ او به من گفت: من که برای شما بازی نکردم؟ چرا پول بگیریم؟ گفتم تو طبق قرارداد با ما آسیب دیدی!‌ کریمی گفت من هیچ کاری در این  ۵ ماه نکردم و پولی نمی‌گیرم. این یک الگوی رفتاری بود که خواستم به برنا بگویم تا در تاریخ ثبت شود. هیچ نمایشی در حرف‌های او نبود و فقط خلوص حس کردم.

دلچسب‌ترین برد سپاهان در این سال‌ها برای شما کدام برد بوده؟

برد مقابل الاتحاد. خارج از ایران را اسم می‌برم. حتما برد مقابل تیمی داخلی هم بوده اما به احترام هواداران اسمی از آن بازی‌ها نمی‌آوردم اما شادی همه ما سپاهانی‌ها برد مقابل الاتحاد در وزشگاه یک طبقه نقش‌جهان برد مقابل الاتحاد شکست ناپذیر در ۳۷ بازی بود که ۳-۱ بردیم.

بازیکن مورد علاقه شما در این سال‌ها چه کسی بوده؟

در جایگاهی هستم که اگر از فرد خاصی اسم ببرم شایسته نیست اما بسیار زیاد هستند بازیکنانی اخلاق و شایسته که در جای جای باشگاه‌های کشور فعال بودند. اجازه بدهید اسم نبرم. آقای بصیرت و کریمی جزو طلایی‌های وفادارند. مثل ایشان هم نفرات زیادی داریم که زحمت کشیده اند. از پاپی و بنگر گرفته تا عقیلی. اگر اسم ببرم بعدها باید ناراحت شوم که چرا اسم چند نفر دیگر را نیاوردم.

حضور+محمد+رضا+ساکت+در+خبرگزاری+برنا+-۲

سخت‌ترین شب شما در دوران مدیریت سپاهان کدام شب بوده؟

شبی که محمود کریمی با آن وضعیت ناهنجار و چشم خونی از ورزشگاه خارج شد شبی تلخ برای همه ما بود. چندین ماه با آن مشکل درگیر بودیم اما سخت ترین همان شب بود.

سقف آرزوهای محمدرضا ساکت چیست؟ آیا روزی او را در پست‌های سیاسی یا ریاست فدراسیون فوتبال می‌بینیم؟

هیچ سقفی ندارم. در موقعیت سنی قرار داریم که وقتی از ۵۰ سالگی عبور می‌کنیم تلاش‌مان این است اقدامی ماندگار برای کشور انجام دهیم. امروز یک بخش از وقت‌ را برای کارهای عمرانی گذاشته‌ام. برای کارهای زیرساختی و ایجاد نظام نوین مدیریتی. اعتقاد دارم خیلی زود دیر می‌شود. باید تجربیات را عملی کنیم. به هیچ جایگاهی فکر نمی‌کنم مگر آن که به من پیشنهادی شود و من فکر کنم بتوانم قدمی بردارم. صادقانه بگویم. فعالیت سیاسی؟ خیر. پیشتر به من گفته‌اند در لیست فلان کاندیدا برای مجلس یا شورای شهر قرار بگیر اما گفتم احساس می‌کنم ظرفیتم کار ورزشی است. خودم را مدیر میدانی می‌دانم و ورزش یعنی موقعیت میدانی.  به ساختار اداری اعتقاد دارم اما میدانی هستم.

آیا تا به حال پیشنهاد شده تا مدیریت باشگاه‌های تهرانی را بر عهده بگیرید؟

پیشنهاد شده. یک باشگاه یا دو باشگاه؟ سه‌گانه بوده. یعنی یک باشگاه دیگر هم به من پیشنهاد داده شده. یک روز در این پست‌ها باشم؟ من همیشه یک دلبستگی فراگیر به سپاهان از دوران کودکی داشته‌ام. من را به عنوان یک سپاهانی می‌شناسند. اگر روزی مدیر نباشم روی سکوها سپاهان را تشویق می‌کنم.

خبرنگار: علی رضایی

انتهای پیام/