شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#پایتخت#البرز#قائم#آلودگی

از عدم مازوت سوزی در تهران تا تاثیر مازوت سوزی نیروگاه منتظر قائم البرز بر آلودگی هوای پایتخت

از عدم مازوت سوزی در تهران تا تاثیر مازوت سوزی نیروگاه منتظر قائم البرز بر آلودگی هوای پایتخت

طبق تاکید مسئولان، مازوت سوزی در استان تهران ممنوع است و وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش هم بر عدم مازوت سوزی در پایتخت اذعان کرده اند اما سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست از مازوت سوزی نیروگاه منتظر قائم البرز و تاثیر آن بر آلودگوی هوای تهران انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، شروع فصل سرما برای شهروندان کلان شهرها یادآور وارونگی هوا و آلودگی هوا است؛ بسیاری از درباره آلودگی هوا معتقدند که در شهرهای مختلف مازوت و نفت کوره برای تولید برق در نیروگاه های استفاده می شود. 

استفاده از «سوخت‌های نامتعارف» در نیروگاه های برق واقعیتی است که در سال‌های گذشته مورد توجه برخی کشورهای توسعه‌ یافته اما محروم از منابع انرژی قرار گرفته و آنها در حقیقت چاره ای در استفاده از آن نداشتند. 

+آلودگی+امروز+هوای+تهران

با آنکه مازوت سوزی در استان تهران بارها از سمت مسئولان تکذیب شده ولی در استان ها و شهرهای دیگر مازوت استفاده می شود؛ به دلیل کمبود گاز در ایام سرد سال نیروگاه های برق مجبور هستند از مازوت برای تولید برق استفاده کنند که باید برای کاهش آلودگی های آن فکری عاجل کرد. 

در همین راستا جواد اوجی وزیر نفت گفت: در هیچ‌ کدام از نیروگاه‌ها و صنایع استان تهران، هیچ گونه مصرف نفت کوره و مازوت در سالجاری و سال گذشته نداشتیم.

همچنین جلیل سالاری معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش نفت خاطرنشان کرد: با تکمیل عملیات تعمیرات دوره‌ای و نگهداری پالایشگاه‌های شازند و اصفهان، بنزین سوپر در شهر تهران در حال توزیع است و در هیچ‌کدام از صنایع و نیروگاه‌های کلانشهر تهران و حومه آن مازوت سوزانده نمی‌شود.

جواد اوجی

 علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما یک کشور با داشته‌های مناسب در جهان در حوزه سوخت‌های فسیلی هستیم که در فرآیند سوخت‌های فسیلی، مازوت یکی از فرآورده‌هایی است که انباشت آن در کشور خیلی بالاست و با توجه به شرایط تحریم این ماده کمتر صادر می‌شود. ما اجازه استفاده از مازوت را در نیروگاه‌ها نمی‌دهیم و معمولاً نیروگاه‌های ما پایه گاز سوز هستند چراکه سوخت در کشور ما ارزان است، لذا در فصول سرد سال که مصرف سوخت افزایش می‌یابد نیروگاه‌ها ناچار هستند از سوخت کمکی استفاده کنند. 

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور اظهار داشت: در حال حاضر در مصرف مازوت نسبت به سال‌های قبل وضعیت بهتری داریم، نسبت به سال‌های قبل  ۲۹.۵ درصد مازوت کمتر وارد نیروگاه‌ها شده است. 

سلاجقه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست

داریوش گل‌علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست هم درباره مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های تهران گفت: تنها نیروگاهی که قابلیت مصرف مازوت در تهران را دارد نیروگاه بعثت در منطقه ۱۶ است که بخش مازوت سوزی این نیروگاه از سال ۹۳ با حکم قضایی پلمب شده است.

وی افزود: مازوت در نیروگاه‌های بخاری یا توسط صنایع سوزانده می‌شود اما صنایع ما در چند روز اخیر قطعی گاز نداشتند که بخواهند به سمت سوخت دوم و مازوت‌سوزی بروند؛ نیروگاه‌هایمان نیز مازوت سوزی نداشته‌اند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست درباره مازوت سوزی نیروگاه بخاری منتظرقائم در البرز به علت نزدیکی به تهران و نقش آن در آلودگی پایتخت گفت: مسیر باد دارای اهمیت است؛ نیروگاه منتظر قائم حدود سه هفته است که به علت کمبود گاز و برای عملیات توسعه، مجبور به استفاده از مازوت‌ شده اما اگر نیروگاه برق منتظر قائم هم مازوت سوزی کند آلودگی آن به سمت شهر قدس و اسلامشهر می رود نه شهر تهران. 

مصرف مازوت

پرویز سروری رئیس شورای عالی استانها و نایب رئیس شورای شهر تهران در تشریح روند تاثیرگذاری مدیریت شهری در موضوع آلودگی هوا با تاکید بر اینکه در تهران نیروگاه‌ها به هیچ عنوان از مازوت استفاده نمی‌کنند، گفت: امروز متاسفانه در کشور در ارتباط با تامین برق با توجه به شدت مصرف با مشکلات بسیاری مواجه هستیم. این افزایش مصرف ما را در مقابل دوگانه‌ای قرار داده است که یا باید مجموعه‌های صنعتی را متوقف کنیم و یا باید در برخی استانها برای تأمین برق از مازوت استفاده کنیم که به تبع آن آلودگی هوا را به همراه دارد و امروز این مشکلی است که با آن مواجه هستیم.

سروری ادامه داد: با تمام این مشکلات تا جایی که امکان پذیر بوده گاز به عنوان جایگزین مازوت استفاده می‌شود که یک نمونه آن در کلانشهر تهران است که نیروگاه‌ها از مازوت استفاده نمی کنند؛ اما باتوجه به کاهش دما در کشور شدت مصرف گاز هم افزایش زیادی داشته و به سختی تامین مصارف خانگی و سایر بخش‌ها انجام می‌شود.

انتهای پیام/