شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خلیج فارس#سازمان ملل

ابلاغ رسمی سازمان ملل به اعضا برای استفاده از عبارت کامل خلیج فارس

ابلاغ رسمی سازمان ملل به اعضا برای استفاده از عبارت کامل خلیج فارس

ایسنا نوشت: سید حسین موسویان، دیپلمات پیشین کشورمان در صفحه توییتر خود با انتشار تصویری از سند رسمی سازمان ملل به اعضا جهت استفاده از عبارت کامل «خلیج فارس» یادآور شد که بر اساس این سند به کار بردن عبارات مجعول و حتی واژه "خلیج" غیرحقوقی است.

بعد از آنکه در مسابقات فوتبال میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در بصره از واژه نادرست "خلیج عربی" در بیلبوردها و تصاویر این مسابقات استفاده شد و مقامات عراقی نیز در اظهاراتی کم سابقه به تکرار این واژه مجعول ادامه دادند، مقامات و مردم ایران نسبت به این اقدام واکنش تندی نشان دادند.

بر خلاف انتقادات و اعتراضات ایران، نخست‌وزیر عراق در سفر اخیرش به آلمان نیز از نام جعلی برای خلیج فارس استفاده کرد.

السودانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه دویچه‌وله که از وی پرسید نام این خلیج، "فارس" است یا "عربی" مدعی شد: «من می‌گویم کشورهای خلیج عربی و این یک واقعیت است. با این حال، ما نمی‌خواهیم وارد مسأله‌ای بشویم که عده‌ای تلاش کردند برای آن جنجال‌آفرینی کنند.»

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر نیز بر این نام جعلی تاکید کرد که با واکنش شدید مقامات کشورمان همراه شد.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان اخیرا در پاسخ به سوالی در مورد این اقدام مقامات عراقی و استفاده از نامی مجعول به جای واژه خلیج فارس گفت: سفیر عراق را فراخواندیم و اعتراض خود را در این زمینه اعلام کردیم و آقای نخست وزیر عراق در توئیتی به نحوی مسئله را جبران کرد.

هم‌چنین ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص استفاده برخی نهادها و مقامات عراقی از جمله نخست وزیر این کشور از عنوان جعلی برای خلیج فارس اظهار کرد: نام خلیج فارس برای این پهنه آبی یک واقعیت تاریخی، همیشگی، مستند و انکارناپذیر است و تکرار نام ساختگی، حقیقت را تغییر نمی‌دهد و مشروعیتی برای آن پدید نمی‌آورد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: خلیج فارس از هزاران سال پیش در اسناد، نقشه ها، سفرنامه ها و متون کهن به همین نام بوده و تا ابد به همین نام باقی خواهد ماند.

کنعانی با اشاره به اینکه برای جلب دوستی دیگران نمی توان از سرمایه غنی همبستگی تاریخی کشورهای منطقه هزینه کرد، گفت: روابط ایران و عراق فراتر از افراد و نهادها است و ریشه در عمق تاریخ و تمدن دو کشور و ملت دارد.

سید حسین موسویان با انتشار تصویر سند رسمی سازمان ملل که در سال ۱۱۹۴ به اعضا جهت استفاده از عبارت کامل «خلیج فارس» ابلاغ شده، در صفحه توییتر خود نوشت: این ابلاغ رسمی سازمان ملل به اعضا جهت استفاده از عبارت کامل «خلیج فارس» و پرهیز از به کار بردن عبارات مجعول و حتی واژه "خلیج" است.

311311