موافق کلیات بودجه ۱۴۰۲: به واقعیت های موجود توجه شده است

مهرداد ویس کرمی در جلسه علنی امروز یکشنبه (۲ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان رسیدگی به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ و در موافقت با آن گفت: همانطور که مقام معظم رهبری نیز بارها در دولت های مختلف فرمودند، واقعیت این است که دولت باید بودجه را اجرایی کند و به نظر می رسد که مجلس شورای اسلامی ضمن حفظ جایگاه قانونگذاری و نظارتی خود باید کمک کند تا نقایص بودجه مرتفع شود، ولی تغییرات اساسی پیدا نکند.

وی افزود: این نکته که دولت زیر بار اجرا و در خط مقدم مبارزه با مسائل اجرایی و حل مشکلات مردم است را باید بیشتر جدی بگیریم و امیدواریم که ان شاءالله همه کمک کنیم که این بار به سلامت به منزل برسد.

عضو کمیسیون ‌آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد:‌ با توجه به گزارش کمیسیون تلفیق، کلیات بودجه همان کلیات بودجه سال ۱۴۰۱ است و قالب کلی آن مشابهت دارد، اما مهم این است که توجه کنیم تا ایرادات بودجه ۱۴۰۱ در لایحه ۱۴۰۲ تکرار نشود.

ویس کرمی با بیان اینکه یکی از خصوصیات مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۲ توجه به واقعیت های موجود و تلاش برای حل آنها است، عنوان کرد: یکی از مشکلات گذشته ما غیر واقعی و خیالی نوشتن بودجه بوده که باعث ایجاد مشکلاتی در کشور شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه بعضی از مزایایی که لایحه بودجه ۱۴۰۲ دارد و دولت نیز به ‌آن توجه کرده، توجه به شرکت های دانش بنیان است، تصریح کرد: اگر ما بخواهیم به مرزهای دانش برسیم و از آنها عبور کنیم که در مواردی مانند نانو، شبیه سازی، انرژی هسته ای و... اتفاق هم افتاده است، حتما باید شرکت های دانش بنیان مورد توجه باشند. همچنین بحث محیط زیست که شاهدیم در کشور به معضلی تبدیل شده و باید به آن توجه جدی داشت.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ‌یکی از نکاتی که امسال مردم خیلی اذیت کرده است بحث کالاهای اساسی، نهاده های دامی و دارو است که حقوق گمرکی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به یک درصد کاهش پیدا کرده است که این خود نقطه بسیار مثبتی است. همچنین توجه به مقوله جمعیت و کمک به جوانان برای تشکیل زندگی مشترک و مسکن هم از مزایایی است که در لایحه بودجه دیده شده است.

ویس کرمی یادآور شد:‌ یکی از مشکلاتی که داریم  واگذاری درست کالاهای مازاد دولت است که به هر دلیل دولت تاکنون موفق نشده است از این ثروت استفاده کند، اما در لایحه بودجه ۱۴۰۲ این موضوع پررنگ دیده شده است و امیدواریم با راهکارهای اجرایی بهتر دولت بتواند این موضوع را محقق کند.

وی افزود: توجه به رشد تولید و خنثی سازی تحریم ها و پرداخت بدهی های قبلی دولت که طبق قانون ایجاد شده یکی از نکاتی است که در این لایحه به آن توجه شده است. منابع حاصل از واگذاری های دارایی های سرمایه ای مانند نفت، گاز، میعانات و دارایی ها حدود ۳۷ درصد رشد داشته که با توجه به خنثی سازی جدی تحریم ها ان شاءالله محقق خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی امکان ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در تمام استان ها، کمک به صندوق تثبیت سرمایه برای اینکه نوسانات اقتصادی را کنترل کند، توجه به تامین منابع مقابله با تنش آبی، عدم استفاده از سهم ۴۰ درصدی صندوق توسعه ملی و تلاش برای تامین از جاهای دیگر، جدا کردن احکام دائمی از سنواتی در لایحه بودجه، توجه به شفافیت مالی و پرهیز از منابع درآمد خیالی، توجه به محرومیت زدایی را از جمله موارد مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۲ برشمرد.

ویس کرمی در ادامه به ارائه تذکراتی به دولت پرداخت و تصریح کرد: کوتاهی و تاخیر دولت در نگارش برخی از آیین نامه ها مانند بند (ک) تبصره ۱۱ که در مورد سکونتگاه های غیررسمی بود که رضایت عمومی خوبی را نیز به همراه داشت که متاسفانه آیین نامه آن را آذرماه ابلاغ کردند که عجیب این است که در بودجه ۱۴۰۲ تکرار نشده است که حتما باید کمیسیون تلفیق و صحن مجلس این موضوع را اضافه کنند. فقط در استان لرستان ۱۰۴۰۰ خانوار این مشکل را دارند که یکی از کارهای بزرگ مجلس بود و باید در لایحه ۱۴۰۲ آورده شود.

وی یادآور شد: عدم اجرای برخی از قسمت های لایحه ۱۴۰۱ یکی دیگر از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه هنوز منابع طبیعی قانون را زیر پا گذاشته و کشاورزان را تحت فشار می گذارد و آنها را به دادگاه معرفی می کند و دادگاه هم بدون توضیح کشاورز اقدام به جریمه او می کند که جای تقدیر دارد که در بند ۸ لایحه ۱۴۰۲ آمده است.

نماینده مردم خرم آباد تاکید کرد: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ باید به مدیریت درست کالابرگ توجه کند. همچنین میزان افزایش اعتبارات عمرانی که ۲۶ درصد است را باید اصلاح کند. دولت باید توجه ویژه ای به قشر ضعیف داشته باشد و حذف واگذاری سهام عدالت در تبصره ۲ مورد بررسی و دقت کمیسیون تلفیق و مجلس قرار گیرد.

ویس کرمی در پایان گفت:‌ به نظر می رسد پلکانی کردن مالیات در تبصره ۱۲ نوعی جریمه است و متاسفانه باعث نارضایتی نخبگانی جامعه شد و همان درصد مالیاتی یکسان عادلانه‌تر است. مجلس باید راهکاری برای نظارت موثر بر اجرای بودجه داشته باشد.