شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ریاست‌جمهوری

حزب‌الله: آمریکا به دنبال طولانی کردن خلأ ریاست‌جمهوری لبنان است

حزب‌الله: آمریکا به دنبال طولانی کردن خلأ ریاست‌جمهوری لبنان است

یکی از اعضای شورای مرکزی حزب‌الله تاکید کرد، آمریکا به دنبال تعمیق بحران‌های لبنان بوده و می‌خواهد خلأ ریاست‌جمهوری کشور ما طولانی شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شیخ «نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب‌الله در یک مراسم یادبود که در جنوب لبنان برگزار شد طی سخنانی اعلام کرد، درحال حاضر گروه چالش و تقابل در کشور هرگونه گفتگو و توافق برای انتخاب رئیس جمهور را رد می‌کند. همین امر موجب تشدید بحران زندگی، معیشتی، مالی و اقتصادی لبنان می‌گردد.

وی افزود، کسانی که گفتگو و اجماع برای انتخاب رئیس جمهور را رد می‌کنند گوش به فرمان دیکته‌های خارجی هستند. آمریکا هرگونه تفاهم و همگرایی بین لبنانی‌ها را رد می‌کند و نمی‌خواهد بحران اقتصادی و مالی لبنان پایان یابد؛ بلکه خواستار تعمیق بحران‌های لبنان و طولانی شدن دوره خلأ ریاست‌جمهوری در کشور ماست.

شیخ قاووق تاکید کرد، آمریکا از بحران‌های لبنان در راستای تحقق اهداف سیاسی خود استفاده می‌کند. مانع تراشی آمریکا در روند انتقال برق اردن و گاز مصر و سوخت ایران به لبنان چه معنایی دارد؟ روشن است که واشنگتن می‌خواهد لبنان در خدمت پروژه صهیونیستی باشد.

این مسئول حزب‌الله در پایان گفت، ما در حزب‌الله برای نجات لبنان از بحران و فروپاشی تلاش می‌کنیم و هرگز هیچ نامزد چالشی برای ریاست‌جمهوری آینده معرفی نکرده‌ایم و این موضع ما دلیلی بر اراده قاطعمان برای نجات کشور با همکاری همه نیروهای سیاسی است.

«حسن عزالدین» عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان نیز در همین زمینه اعلام کرد، هیچ اتفاق جدیدی در رابطه با پرونده ریاست‌جمهوری رخ نداده و همه آنچه که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در این باره منتشر می‌شود صرفا در حد تحلیل و حدس و گمان است. همچنین تا این لحظه هیچ گفتگویی بین نیروهای سیاسی انجام نشده؛ درحالی که مطمئنیم تنها راه برای انتخاب رئیس جمهور گفتگو و توافق است.

وی افزود، با چالش‌ها و رقابت و دسیسه سیاسی نمی‌توان رئیس جمهور انتخاب کرد و این به نفع هیچکس نیست. تنها راه برای همه نیروهای سیاسی این است که بنشینند و با یکدیگر گفتگو کنند تا درباره کسی که مورد تایید اکثریت است به توافق برسند.

این نماینده پارلمان لبنان با اشاره به اینکه مداخلات خارجی تنها روند انتخاب رئیس جمهور را پیچیده می‌کند اظهار داشت، اگر اختلافات داخلی به این منوال ادامه داشته باشد هیچگونه توافق خارجی نمی‌تواند خلأ ریاست‌جمهوری لبنان را حل کند و اصل این است که لبنانی‌ها با یکدیگر تفاهم داشته باشند.

حسن عزالدین ادامه داد، ما زمانی که رای‌های سفید را کنار بگذاریم به این معناست که از امکان گفتگو و توافق درباره رئیس جمهور ناامید نشده‌ایم. رئیس جمهور آینده باید ویژگی‌هایی داشته باشد که مورد تایید همه است. او باید به وحدت ملی پایبند باشد و بتواند کشور را اداره کرده و آن را از بحران‌های سیاسی و اقتصادی و مالی نجات دهد.

وی تاکید کرد، مقاومتی که ما را عزتمند کرد و توانست بر دشمن صهیونیستی پیروز شود، در دهه‌های گذشته بهترین جوانان و رهبران خود را پرورش داده که امروز عنصر قدرت لبنان هستند تا لبنان بتواند به این قدرت خود تکیه کند. همه ما در دوره اخیر این امر را از طریق احیای حقوق نفتی و گازی لبنان توسط مقاومت، دریافتیم.

تحصن تنی چند از نمایندگان لبنان در برابر پارلمان این کشور

شماری از نمایندگان پارلمان لبنان اعلام کردند که تا زمان انتخاب رئیس جمهور در مقابل ساختمان این پارلمان تحصن خواهند کرد.

روز پنجشنبه درحالی که نمایندگان پارلمان لبنان بعد از نزدیک به یک ماه برای انتخاب رئیس جمهور یازدهمین جلسه پارلمانی را تشکیل داده بودند، باز هم موفق به باز کردن این گره کور نشدند. نتیجه این نشست 37 برگه سفید، 34 رای برای میشل معوض، ، هفت رای برای عصام خلیفه، دو رای برای زیاد بارود، یک رای برای صلاح حنین، یک رای برای میلاد ابو ملهب و 30 رای باطله بود و روی 14 برگه نیز عبارت «لبنان جدید» نوشته شده بود.

در این راستا منابع آگاه سیاسی گزارش دادند، هیچ نشانه و امیدی برای پایان بن‌بست سیاسی در لبنان وجود ندارد و به گفته یک منبع ارشد سیاسی، بعد از اینکه همه رشته‌های گفتگو و توافق میان مسئولان و احزاب لبنانی قطع شده، انتخاب رئیس جمهور یک هدف دور از دسترس محسوب می‌گردد.

انتهای پیام/