شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس جمهور#میراث فرهنگی

نامه‌نگاری با رئیس جمهور برای تقویت یگان حفاظت میراث فرهنگی

وی گفت: خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده ارزشیابی هنرمندان صنایع‌دستی و اعطای گواهینامه به هنرمندان که پیش تر در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی واگذار شد که اتفاق بسیار خوبی است.
 
ضرغامی افزود: ۲۹۹ رشته صنایع‌دستی یعنی حدود ۸۰ درصد رشته‌ها در ایران فعال است و شاید در این باره رتبه اول جهانی را داشته باشیم. این در حالی است که دو شهر اصفهان و شیراز به‌عنوان شهر‌های جهانی صنایع‌دستی ثبت شده‌اند. در همین حال خوشبختانه موفق شدیم ۱۸ رشته را در سال ۱۴۰۰ و ۱۶ رشته در سال ۱۴۰۱ احیا کنیم. ۴۵ شهر ملی، ۱۱ شهر جهانی، ۲۲ روستای ملی، ۳ روستای جهانی، ۳۵۲۲ مهراصالت و ۳۵۸ مهر اصالت بین‌المللی داریم.

وی اضافه کرد: حدود ۵۰۰ مجوز رسمی صادر شده که ۳۰ درصد آن‌ها خانگی است. اخیرا این‌ها را ثبت‌محور کردیم و در حال افزایش است، این در حالی است که ۲۸۵۰۰ کارگاه گروهی داریم.

ضرغامی تصریح کرد: خوشبختانه در جلسه اخیر هیئت دولت نیز درباره لایحه احکام دائمی موفق به تصویب معافیت صادرکنندگان صنایع‌دستی از پیمان‌سپاری ارزی شدیم که این اتفاق بسیار مهمی است.

وی در ادامه با اشاره به نقش صنایع‌دستی گردشگری در توسعه و رونق کشور افزود: در صحبت با نمایندگان مجلس متوجه شدم که خوشبختانه نگاهی که آن‌ها به سه حوزه ماموریتی این وزارتخانه داشتند در یک سال اخیر متفاوت شده و نگاه آن‌ها به این حوزه مثبت شده است.

وزیرمیراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به تسهیلات اهدا شده اشاره کرد و افزود: براساس بند الف تبصره ۱۸، ۲.۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۵۸۶۴ پروژه و از محل اشتغال روستایی ۱.۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۳۸ هزار پروژه داده شد. همچنین ۵ هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به ۹۳ پروژه بزرگ اعطا شد.

ضرغامی سهمیه وزارتخانه را در تبصره ۱۸ امسال ده درصد اعلام‌ کرد و افزود: سهم وزارتخانه در سال گذشته به‌طور اسمی دو درصد بود و با توجه به عملکرد مناسب در خصوص اشتغال و ایجاد ۳۷ هزار نفر اشتغال قطعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی موفق به کسب مقام نخست شد.
 
وی به تدوین سند تحول ده ساله وزارتخانه اشاره و بیان کرد: این سند به زودی به تصویب می‌رسد و به‌عنوان مرجعی برای تمامی اقدامات قرار می‌گیرد. برنامه پنج ساله نیز با توجه به سند افق تحول ده ساله تدوین و ارائه شده است.
 
تدوین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان‌ها دیگر موردی بود که وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به آن اشاره کرد و افزود: برخی استان‌ها عملکرد مناسبی در این راستا داشته‌اند و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری را برای معرفی به سرمایه‌گذاران شناسایی کرده‌اند، این موضوع باید به تمامی استان‌ها تعمیم‌ پیدا کند و در دستور کار جدی قرار بگیرد.
 
وی با تاکید بر ایجاد تحول در حوزه‌های ماموریتی وزارتخانه ادامه داد: مانع‌زدایی برای سرمایه‌گذارانی که به تسهیلات از سوی ما نیاز ندارند باید مورد توجه جدی قرار گیرد و‌ مجوزهای لازم اعطا شود.
 
ضرغامی همچنین به پیگیری‌ها و رای برای عدم واگذاری شرکت توسعه گردشگری براساس اصل ۴۴ اشاره کرد و افزود: با توضیحات قانع‌کننده‌ای که ارائه شد این شرکت از واگذاری مستثنی و‌ رای عدم واگذاری آن داده شد. نامه‌نگاری با رئیس جمهوری برای تقویت یگان حفاظت همچنین تقویت همکاری با نمایندگان مجلس و استفاده از ظرفیت آن‌ها به‌عنوان یک مرجع پشتیبانی همچنین ارائه دلایل از دیگر نکات مورد اشاره وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و‌صنایع‌دستی بود.
انتهای پیام/