شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کنکور#چطور#حوزه#ثابت

تقلب کنکور از کجا شروع می‌شود و چطور کار می‌کند؟

تقلب کنکور از کجا شروع می‌شود و چطور کار می‌کند؟

روزنامه هفت صبح:  بعد از رسیدن تصویر سوالات از حوزه‌های کنکور، کار کلید زن‌ها شروع می‌شود: این کلیدزن‌ها هم از بین (معدودی از) معلم‌ها، اساتید یا کسانی‌ که آشنایی خوبی با درس‌های کنکور دارند انتخاب می‌شوند. بعد از اینکه سوالات به دستشان می‌رسد و پاسخ می‌دهند، کلید سوالات در یک کانال تلگرامی منتشر می‌شود.

عکس سوالات حدودا در کمتر از ۱۰ دقیقه از شروع امتحان در گروه‌های تلگرامی وی‌آی‌پی که بعد از احراز هویت اجازه اضافه شدن به آن را دارند، قرار داده می‌شود. یک ساعت بعد هم در کانال‌های دیگر به‌صورت رایگان پخش می‌شود. دفترچه‌های کنکور شخصی‌سازی شده و هرکدام کدی اختصاصی برای داوطلب دارد، اما سوالات یکی است و جواب‌ها کامل نوشته می‌شود که هر داوطلب گزینه مربوط به خودش را انتخاب کند.

یک رابط از بیرون حوزه به کمک تماس با سیمکارت که داخل دستگاهی کوچک وجود دارد، پاسخ‌ها را برای داوطلب می‌خواند. داوطلب یک هندزفری بسیار کوچک و یک گیرنده شبیه پاک‌کن یا کارت معمولی دارد که سیمکارت داخل آن قرار می‌گیرد. این هندزفری‌ها آنقدر کوچک است که در گوش دیده نمی‌شود و باید با استفاده از پنس کار گذاشته شود.

یکی از نکات مهمی که برای تقلب در کنکور آموزش داده می‌شود، شیوه‌های رد شدن دستگاه‌های تقلب از گیت‌های بازرسی است که آنها را هم قبل از کنکور آموزش می‌دهند. هندزفری‌ها قابلیت «اتو انسر» یا همان پاسخگویی خودکار دارند و هرتماسی که با آن برقرار شود، بعد از سه بار بوق زدن، خودبه‌خود وصل می‌شود.

این گیرنده‌ها چند مدل مختلف دارند: یکی از آنها طرح پاک‌کن ساخته شده و امکان تماس دو طرف هم دارد. مدل دیگر طرح گوشی مینی‌نوکیاست، نمونه دیگر هم شبیه به کارت است. طرح پاک‌کن بیشتر برای امتحان نهایی و طرح ویزاکارت یا طرح پاک‌کن وی‌آی‌پی برای کنکور پیشنهاد می‌شود.

ویزاکارت که سیمکارت روی آن نصب می‌شود، باید داخل جیب پیراهن قرار داشته باشد و فاصله آن با دهان حدود ۲۰ سانتی‌متر باشد. یکی از توصیه‌های ضروری به داوطلب متقلب این است که تا زمان رسیدن جواب‌های بعدی، دفترچه بعدی را خالی نگذارد و محاسباتی انجام دهد که مراقب شک نکند.

امسال فروشندگان سوالات کنکور از قبل به مشتریانشان اطمینان داده بودند که خبری از قطع اینترنت نیست و نگران نباشند، چون خود مسئولان برگزاری آزمون در حوزه‌ها به اینترنت نیاز دارند. هرکدام از این فروشندگان سوالات یا کلیدهای کنکور روش خاص خودشان را دارند و ابزارهای جداگانه‌ و فروشنده‌های مخصوص به خودشان را معرفی می‌کنند که قابل اطمینان باشند.

به‌نظر می‌رسد دستگاه‌های سیگنال‌یابی که سازمان سنجش برای پیدا کردن ابزارهای تقلب عجیب و حرفه‌ای استفاده می‌کند، تاثیر چندانی نداشته است؛ چون برخی از داوطلب‌های کنکور امسال تعریف می‌کنند که به‌راحتی از گیت رد شدند و کسی چیزی از آنها پیدا نکرد.برای اینکه تجربه کنکور تیر ۱۴۰۱ تکرار نشود این کانال‌ها به‌جای واریز پول به حساب بانکی، ارز دیجیتال مثل تتر می‌گیرند و شیوه‌های جابه‌جایی پول را به داوطلبان آموزش می‌دهند؛

چون در دوره قبلی کنکور، سازمان سنجش همه شماره کارت‌هایی که برای خرید این سوالات پول واریز کرده بودند، پیدا کرد و صاحبانشان مجبور شدند دوباره کنکور بدهند. فروشندگانی که قبل از آزمون سوالات کنکور را می‌فروشند هم ماجرای جداگانه‌ای دارند: آنها سوالات را از یک واسطه می‌خرند و بخشی از سود کار را به او می‌دهند. اما در مقابل از او تضمین می‌گیرند؛ مثل شناسنامه، سند خانه، کارت سنجش و چک سفید امضا. کارت سنجش و مشخصات کامل او هم به خریداران داده می‌شود که اگر سوالات اشتباه بود بتوانند موضوع را از خودش پیگیری کنند.

هندزفری نامرئی چند؟

قیمت وسایل تقلب از حدود ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۱۰ میلیون تومان و گاهی بالاتر هم می‌رسد. این رابط‌ها شبیه پاک‌کن، خودکار، کارت و… هستند. قیمت هندزفری نامرئی طرح پاک‌کن حدود ۹ میلیون، قیمت هندزفری بلوتوثی با رابط سیمکارت‌خور طرح خودکار تقریبا پنج میلیون تومان و طرح سیگار هم نزدیک به چهار میلیون تومان است.

گوشی موبایل نوکیا Bm۱۰ هم ارزانتر است و به کسانی که توانایی خرید هندزفری‌های گران‌تر را ندارند، پیشنهاد داده می‌شود. این خودکارهای سیمکارت‌خور در سایت آمازون قیمتی حدود ۲۲ تا ۲۷ دلار قیمت دارند که حتی با حساب دلار ۴۰ هزار تومانی هم تقریبا یک میلیون تومان می‌شود و سود کانال‌ها از راه فروش این وسایل پنج برابر قیمت اصلی آن است.