شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#بانک مرکزی#انرژی#سال گذشته

مازاد حساب جاری روسیه رکورد زد

مازاد حساب جاری روسیه رکورد زد

بانک مرکزی روسیه در گزارشی اعلام کرد که مازاد حساب جاری این کشور در سال گذشته تقریباً دو برابر شد و در بحبوحه افزایش قیمت‌های جهانی انرژی و علی‌رغم اعمال تحریم‌های غرب به رکورد بالایی رسیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، بانک مرکزی روسیه در گزارشی اعلام کرد که مازاد حساب جاری این کشور در سال گذشته تقریباً دو برابر شد و در بحبوحه افزایش قیمت‌های جهانی انرژی و علی‌رغم اعمال تحریم‌های غرب به رکورد بالایی رسیده است.

داده‌های اولیه این سازمان نظارتی نشان می‌دهد که حساب جاری - که تفاوت بین وجوه خروجی و پولی که از طریق تجارت، سرمایه‌گذاری و نقل و انتقالات وارد کشور می‌شود را اندازه‌گیری می‌کند - تقریباً 86 درصد در سال 2022 نسبت به سال قبل از آن رشد کرده و به 227.4 میلیارد دلار رسیده است.

بانک مرکزی روسیه همچنین اعلام کرد که افزایش قیمت کالاها در سال 2022 به افزایش تراز حساب جاری کمک کرده است، در حالی که واردات به آرامی در نیمه دوم سال بهبود یافت.

این بانک همچنین گفت: ارزش واردات کالا و خدمات این کشور کاهش یافت. با این وجود، کاهش واردات مشاهده شده در نیمه اول سال 2022 نسبت به شاخص سال گذشته با بهبود تدریجی واردات جایگزین شد.

بر اساس این گزارش، مازاد تجارت خارجی روسیه برای کالاها و خدمات نیز با 66 درصد افزایش از 170.1 میلیارد دلار در سال 2021 به 282.3 میلیارد دلار در سال گذشته رسید و برای دومین سال متوالی به بالاترین رقم در تاریخ این کشور رسید.

این در حالی است که مسکو پس از تحریم‌های غرب که زنجیره تامین بازارهای اروپایی را تا حد زیادی مختل کرد، مسیر عمده جریان تجاری خود را به سمت شرق تغییر داده است.

بر اساس داده های گمرک چین، تجارت بین روسیه و چین در سال 2022 به میزان حدود یک سوم افزایش یافت و به بیش از 190 میلیارد دلار رسید.

انتهای پیام/