شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#بازار سرمایه

بورس در آستانه کانال ۱.۷ میلیون واحدی/ ورود پول حقیقی عامل رشد بازار سرمایه

بورس در آستانه کانال 1.7 میلیون واحدی/ ورود پول حقیقی عامل رشد بازار سرمایه

روند بورس در هفته‌های گذشته صعودی بوده و شاخص کل آماده ورود به یک کانال بالاتر است.

به گزارش مشرق، بازار سرمایه در هفته پایانی دی‌ باز هم روند صعودی داشت و این مساله به نظر می رسد به دلیل ورود پول حقیقی به بازار سهام بوده است.

در جریان معاملات این هفته رکورد ورود پول حقیقی به بورس در ۲ سال گذشته شکسته شد تا به نظر بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه از رکود خارج شده و سهم های مختلف نیز از این ورود پول بی نصیب نمانند.

بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه همچنان بر ارزندگی بورس در مقابل سایر بازارها تاکید داشته و ورود سرمایه حقیقی به بورس نیز متاثر از همین موضوع است. در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد و بازارهای مالی با ریسک جدیدی روبرو نشوند، بازار سهام می تواند طی هفته های آینده روند صعودی خود را ادامه دهد و وارد کانال بالاتر شود.

نکته قابل توجه در این زمینه به شاخص کل هموزن بورس بازمی‌گردد، این شاخص فقط ۲ درصد با قله تاریخی خود که در مردادماه سال ۱۳۹۹ فتح شده بود، فاصله دارد.

در ماه های گذشته سهم های کوچک بورس به دلیل اینکه نقدینگی کمتری برای رشد نیاز داشته اند، مورد توجه سهامداران قرار گرفته و در ۴ ماه گذشته این نمادها رشد بیشتری را نسبت به سهام های بزرگ و شاخص ساز تجربه کرده اند.

البته در هفته گذشته با مشخص شدن جزئیات بودجه سال آینده، در ابتدای هفته روند نزولی به بورس تحمیل شد و در ادامه با بیان ویژگی های بارز بودجه جهت حمایت از بورس، این روند نزولی جای خود را به صعود در بورس داد.

* ۳ نکته تاثیرگذار بودجه بر بورس

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه، درباره عوامل موجود در بودجه سال آینده که بر بورس موثر است، گفت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شده است ۱۵ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی برای حمایت از سهامداران خرد از مخاطرات بازار سرمایه به صندوق تثبیت بازار سرمایه واگذار شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر جهت تقویت بنیه شرکت‌ها، بخشی از سودی که به افزایش سرمایه این شرکت‌ ها اختصاص پیدا کند با نرخ صفر معافیت مالیاتی محاسبه می‌ شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با این اقدام شرکت‌ها به افزایش سرمایه تشویق و قدرت سرمایه‌ گذاری و توسعه فعالیت‌های شرکت ‌های بورسی بیش ‌از پیش فراهم می ‌شود. در یک سال گذشته دولت تلاش زیادی برای حمایت و توسعه ابزارهای مالی کرده تا ضمن ایجاد شفافیت و کوتاه‌ شدن دست واسطه‌ ها به نقدینگی بخش تولید هم کمک شایانی شود.

دانشی تصریح کرد: بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ همه کالاهایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس معامله می‌شود تا قبل از تبدیل به کالای فیزیکی مشمول مالیات بر ارزش ‌افزوده نمی‌شوند و تنها این مالیات یک ‌بار و در زمان تبدیل به کالا اخذ می‌گردد که می تواند تاثیر زیادی در روند معاملات بورس کالا داشته باشد.

* رشد ۲.۲ درصدی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس در اولین روز هفته با کاهش ۸ هزار و۳۷۳ واحدی روبرو شد. روز یکشنبه بازار سرمایه تعطیل بود و روز دوشنبه این شاخص رشد ۳۶ هزار و ۹۶۱ واحدی را تجربه کرد. شاخص کل در روزهای سه شنبه و چهارشنبه به ترتیب افزایش ۶ هزار و ۳۷۲ واحدی و دو هزار و ۹۷ واحدی داشت تا به کانال ۱.۷میلیون واحدی نزدیک تر شود.

بورس در آستانه کانال ۱.۷ میلیون واحدی/ ورود پول حقیقی عامل رشد بازار سرمایه

شاخص کل در هفته پایانی دی ماه در نهایت با رشد ۳۷ هزار و ۵۷ واحدی توانست به سطح یک میلیون و ۶۸۹ هزار و ۱۴۴ واحدی برسد. بازدهی این شاخص در هفته گذشته ۲.۲ درصد بوده است.

* بازدهی ۲ برابری شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل

شاخص کل هموزن در اولین روز هفته با رشد ۷۰۰ واحدی بر خلاف شاخص کل توانست به اعداد بالاتر برسد. این شاخص روز دوشنبه نیز افزایش ۱۵ هزار و۴۲۷ واحدی یافت و در روز سه شنبه و چهارشنبه نیز به ترتیب با رشد ۳ هزار و ۳۱۶ واحدی و دو هزار و ۵۳۹ واحدی همراه شد.

بورس در آستانه کانال ۱.۷ میلیون واحدی/ ورود پول حقیقی عامل رشد بازار سرمایه

شاخص کل هموزن در پایان هفته با رشد ۲۱ هزار و ۹۸۲ واحدی به سطح ۵۲۶ هزار و ۱۸۷ واحدی رسید و بازدهی ۴.۳۶ درصدی داشت که دو برابر شاخص کل بوده است.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

در هفته اخیر میانگین ارزش معاملات کل هفته ۷۱ هزار و ۹۰۳ تومان بود که نسبت به رقم ۵۹ هزار و ۴۷۳ میلیاردی هفته پیشین، رشد ۲۰ درصدی داشته است.

بورس در آستانه کانال ۱.۷ میلیون واحدی/ ورود پول حقیقی عامل رشد بازار سرمایه

در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس ۹ هزار و ۴۶۶ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۱۰ هزار و ۱۵۶ میلیاردی هفته پیشین، کاهش ۷ درصدی داشته است.

* تداوم ورود سرمایه حقیقی به بورس

همانند هفته پیشین، در هفته اخیر نیز شاهد ورود پول حقیقی بودیم؛ اما در طول هفته روند پرنوسانی داشت. در روز شنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار ۳۲۲ میلیارد تومان منفی شد و برای دومین روز کاری متوالی پول حقیقی خارج شد. روز دوشنبه هزار و ۹ میلیارد تومان وارد شد و روز سه‌شنبه نیز ۲۸۳ میلیارد تومان خارج شد. در روز چهارشنبه سرمایه حقیقی وارد شد که ارزش آن ۲۵ میلیارد تومان بود.

در مجموع کل هفته ۴۲۹ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد و میانگین روزانه ورود پول حقیقی ۱۰۸ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته قبل افت ۵۹ درصدی داشته است.

منبع: فارس