شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#فولاد#سوخت#چین

کاهش شدید تولید کود، فولاد و آمونیاک در اروپا/ صنایع قاره سبز به فکر انتقال به چین و آمریکا برای بهره مندی از سوخت ارزان

کاهش شدید تولید کود، فولاد و آمونیاک در اروپا/ صنایع قاره سبز به فکر انتقال به چین و آمریکا برای بهره مندی از سوخت ارزان

بیش از نیمی از کارخانجات تولید آمونیاک در اروپا یک عنصر کلیدی در کودها بسته شده و با واردات جایگزین شده است؛ همچنین صنایع اروپایی به فکر انتقال به چین و آمریکا برای بهره مندی از سوخت ارزان هستند.

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا،  قطع صادرات گاز روسیه به اروپا کشورهای این قاره را با مشکلات جدی در تأمین انرژی مورد نیاز بخش خانگی، تجاری و صنایع روبرو کرده است. در همین ارتباط شاهد هستیم که معابر برخی کشورها به صورت اجباری خاموش شده است و کشورهایی همچون اتریش و آلمان به مردم یارانه خرید هیزم برای گرم کردن خانه هایشان می دهند. این واقعیات نشان دهنده زمستان سخت اروپاست که عده ای اصرار دارند آن را طبیعی جلوه دهند.

در عرصه صنایع نیز اروپایی ها وضعیت خوبی ندارند. به گفته انجمن بین المللی کود، بیش از نیمی از کارخانجات تولید آمونیاک در اروپا به یک عنصر کلیدی در کودها بسته شده و با واردات جایگزین شده است؛ همچنین صنایع اروپایی به فکر انتقال به چین و آمریکا برای بهره مندی از سوخت ارزان هستند. 

خط لوله نفت خطو لوله گاز سوآپ نفت سوآپ گاز

بر اساس آخرین آمار انجمن جهانی فولاد، بحران انرژی اروپا سبب شد که طی ماه سپتامبر 2022 افت 16.7 درصدی تولید فولاد در 27 کشور اتحادیه اروپا رقم بخورد. افت تولید فولاد کشورهای اتحادیه اروپا در یک ماه به 2.9 ‌میلیون تن رسید و ضرر 1.7 میلیارد دلاری را به این کشورها وارد کرد.

بر اساس آمار ماهانه انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد ایران در تیر، مرداد و شهریور سال 1401 به ترتیب 34.1، 64.7 و 26.7 درصد افزایش را تجربه کرد و به 6.8 میلیون تن در 3 ماه فصل گرم افزایش یافت.

برای بررسی مشکلاتی قطع صادرات گاز روسیه برای اروپایی ها با محمدعلی شکرخواب مدیرعامل اسبق شرکت پالایش نفت خلیج فارس گفت وگو کردیم. 

محمدعلی شکرخواب مدیرعامل اسبق شرکت پالایش نفت خلیج فارس

وی در گفت وگو با خبرنگار نفت و انرژی خبرگزاری برنا با اشاره به کمبود گاز در اروپا اشاره کرد: قطع صادرات گاز روسیه به اروپا کشورهای این قاره را دچار مشکلات متعددی کرده است. صنایع این کشورها با کمبود گاز مواجه شده اند و دچار کاهش تولید هستند. برخی از صنایع اروپا تعطیل شده اند و بعضی دیگر به حالت نیمه تعطیل در آمده اند. دسترسی شهروندان نیز به گاز محدود شده است. آن ها نمی توانند در زمستان به راحتی به انرژی دسترسی داشته باشند. الان اروپایی ها به دنبال پیدا کردن منابع دیگری برای تأمین گاز موردنیاز خود هستند.

خط لوله نفت خطو لوله گاز سوآپ نفت سوآپ گاز

وی در ادامه گفت: به طور کلی، قطع صادرات گاز ارزان قیمت روسیه به اروپا بر صنایع آن ها اثر منفی داشته است. تا الان برخی از صنایع را تعطیل کرده و در آینده نیز صنایع بیشتری تعطیل می شوند. در این ارتباط می توان به کاهش شدید تولید کود، آمونیاک، چدن و فولاد در اروپا اشاره کرد.

اروپایی ها برای تأمین گاز موردنیازشان با مشکلات جدی روبرو هستند. به طوری که به انرژی های جایگزین مثل زغال سنگ روی آورده اند. از طرف دیگر، اروپایی ها مجبورند سرمایه گذاری های کلانی در زمینه ی دستیابی به منابع جایگزین داشته باشند. عدم دسترسی به گاز ارزان روسیه زمستان سختی را پیش روی اروپایی ها قرار داده است. امسال آن ها با مشکلات شدیدی روبرو هستند و سال بعد نیز با چالش های جدی در حوزه ی انرژی روبرو خواهند بود.

در ماه های پیش رو که اروپایی ها به شدت به گاز در فصل سرما نیاز دارند، مشکلاتشان بسیار شدید خواهد بود. در همین ارتباط افزایش بیکاری را در این قاره شاهد خواهیم بود.

خط لوله نفت خطو لوله گاز سوآپ نفت سوآپ گاز

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: اروپا در تلاش است با سرمایه گذاری در میادین گازی قطر برای خودش منابع جایگزین انرژی ایجاد کند. ترکیه نیز قصد دارد به صادرات گاز ایران و روسیه به اروپا بپردازد که روند طولانی و سختی خواهد داشت. به طور کلی، این روش ها زمان بر هستند و در ماه های آتی نمی توانند مشکلی از اروپا را حل کنند. بنابراین، در ماه های آتی مردم با شرایط سختی در اروپا روبرو خواهند بود و هر روز بر مشکلات آن ها اضافه می شود. در حال حاضر، مردم در اروپا مجبور هستند صرفه جویی حداکثری داشته باشند.

شکرخواب خاطرنشان کرد: شرایط فعلی فرصتی را برای کشورهای دارای منابع مانند ایران در زمینه توسعه ی بازارهای صادراتی شان به وجود آورده است. افزایش صادرات ما به کشورهای دیگر شدنی است و باید در این ارتباط برنامه ریزی های لازم صورت بگیرد.

خط لوله نفت خطو لوله گاز سوآپ نفت سوآپ گاز

باید به سمت مدیریت مصرف انرژی در کشورمان برویم و با سیاست های دقیق بهینه سازی مصرف را در دستور کار قرار دهیم تا بتوانیم از این محل به افزایش صادرات خود بپردازیم و از فرصت های به وجود آمده بهره ببریم.

اگرچه ما با مشکلاتی در زمینه ناترازی مواجه هستیم اما مسائل ما در حوزه ی انرژی با بحران اروپا قابل مقایسه نیست. اروپایی ها به منابع انرژی دسترسی ندارند ولی ما جزو دارندگان منابع عظیم انرژی در جهان هستیم. تنها لازم است به سمت اعمال سیاست های دقیق در راستای مدیریت مصرف حرکت کنیم تا مشکلاتمان رفع شود.

انتهای پیام/