شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سال جاری

پنج چالش بزرگ اقتصادی جهان در سال جاری کدامند؟

اقتصاد100- مجمع جهانی اقتصاد در نشست سالانه خود در داووس سوئیس با موضوع همکاری در یک جهان از هم پاشیده، پنج بحران کلیدی جهان را بررسی می‌کنند.

پنج چالش بزرگ اقتصادی جهان در سال جاری کدامند؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی، بیش از ۵۰ سال است که هر ژانویه، رهبران سیاسی، روسای شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و تعداد زیادی از افراد سرشناس برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد که بیشتر آن را به نام نشست داووس می‌شناسند دور هم جمع می‌شوند تا درباره مسایل مهم جهان صحبت کنند. امسال در حالی این نشست با حضور سران کشورها و نخبگان تجاری جهان برگزار می‌شود که پیامدهای اقتصادی ناشی از جنگ در اوکراین و خطر قحطی بر این گردهمایی سایه افکنده است.

جهان با چه چالش‌هایی روبه‌رو است؟

بحران هزینه زندگی

کارشناسان مجمع جهانی اقتصاد سال ۲۰۲۳ را به عنوان «سال چند بحرانی» توصیف می‌کنند، سالی که در آن همه مشکلات بشریت بیشتر از پیش در هم تنیده شده‌اند، متقابلا آسیب‌رسان‌تر از همیشه هستند و در نهایت حل آن سخت‌تر است.

اکثر اقتصاددانان ارشد یک رکود جهانی ناشی از جنگ در اوکراین همراه با تورم فلج کننده را در سال جاری پیش‌بینی کرده‌اند. حال برای جلوگیری از این بحران احتمالی روسای دولت و روسای بانک‌های مرکزی که بسیاری از آنها امسال در داووس حضور دارند با یک دوراهی مواجه هستند. آن‌‌‌ها یا باید پول بیشتری را برای شهروندان خود خرج کنند تا شهروندانشان را در برابر هزینه‌های گزنده زندگی محافظت کنند یا نرخ بهره را برای مبارزه با تورم افزایش دهند که این کار نیز به نوبه خود خطر ایجاد رکود جهانی را در پی دارد.

ادامه جنگ در اوکراین

ادامه درگیری‌های روسیه و اوکراین به دلیل پیامدهای آن بر امنیت جهانی، سیاست‌های دفاعی، انرژی و تولید غذا یکی از مهم‌‌ترین موضوعات این مجمع است. اما امسال نیز برای دومین سال متوالی روسیه در این نشست شرکت نخواهد کرد و ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین از طریق تماس ویدیویی در این نشست حضور دارد. علاوه بر این انتظار می‌رود که یک هیئت بزرگ اوکراینی از جمله وزرای دولت این کشور برای دریافت حمایت‌های بیشتر بین‌المللی در این مراسم حضور داشته باشد.

بحران آب و هوا

به گفته کارشناسان مجمع جهانی اقتصاد در گزارش ریسک‌های جهانی «تغییرات آب و هوایی یکی از تهدیدهای مهم در کوتاه مدت برای جهان است که کمترین آمادگی را برای آن داریم.»

یکی از موضوعات مهم در مورد تغییرات آب و هوایی، فرآیند کربن زدایی صنایع و گذار انرژی است. هرچند تغییرات آب و هوایی در یک دهه گذشته در دستور کار داووس قرار داشته است اما همیشه تحت شعاع مسائل دیگر در نشست قرار گرفته است و انتظار می‌رود امسال نیز دوباره تحت تاثیر بحران هزینه‌های زندگی قرار بگیرد و چندان مورد توجه قرار نگیرد.

بحران فزاینده غذایی

ناامنی غذایی، مانند بسیاری از چالش‌های ذکر شده تا حد زیادی با سایر مشکلات جهانی از جمله بحران آب و هوایی مرتبط است.

در این مدت از دست دادن تنوع زیستی، تغییرات آب و هوایی و افزایش تعداد بلایای طبیعی بیشترین نقش را در افزایش کمبود مواد غذایی ایفا کرده است. کارشناسان هشدار داده‌اند که در سال ۲۰۲۳ مردم بیشتری نسبت به سال‌های قبل با گرسنگی مواجه خواهند شد، زیرا مواد غذایی در حال کاهش و قیمت آن همچنان در حال افزایش است.

انقلاب صنعتی چهارم

فناوری و نوآوری همیشه یکی از موضوعات مورد بحث نشست داووس بوده است. اما در سال‌های گذشته به قدری رشد فناوری‌ها سرعت گرفته است که بسیاری آن را انقلاب صنعتی چهارم می‌نامند. افزایش ارتباط متقابل و پیشرفت در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی دولت‌ها را با مسائل پیچیده‌‌‌ای روبه‌رو کرده است.

همواره با نگاهی به گذشته شاهد آن هستیم که مقررات به کندی با افزایش پیشرفت‌های تکنولوژی همگام شده‌ است. دولت‌ها با توجه به نگرانی‌هایی که در مورد امنیت ملی کشورشان داشته‌اند، به طور فزاینده‌ای رویکردی محلی‌تر برای همگام شدن با پیشرفت‌های تکنولوژی انتخاب کرده‌اند. با این‌حال به نظر می‌رسد که با توجه به اینکه بسیاری از بحران‌ها به یکباره خود را نشان می‌دهند بشر باید رویکرد جهانی‌تر برای کمک به حل بزرگترین چالش‌های پیشرو در زمینه تکنولوژی در نظر بگیرد.

پایان پیام