شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مخالفان
گوناگون

کره جنوبی | کره جنوبی و ایران

رهبر حزب مخالفان کره جنوبی: سخنان ضدایرانی رئیس‌جمهور، «فاجعه دیپلماتیک» بود

رهبر حزب اصلی مخالفان کره جنوبی، اظهارات خصمانه اخیر رئیس‌جمهور این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران را متعصبانه و از روی بی‌فکری توصیف کرد و آن را فاجعه دیپلماتیک خواند.

رهبر حزب مخالفان کره جنوبی: سخنان ضدایرانی رئیس‌جمهور، «فاجعه دیپلماتیک» بود

«لی جائه-میونگ» رهبر حزب اپوزیسیون دموکراتیک کره جنوبی امروز (چهارشنبه) اظهارات خصمانه اخیر «یون سوک یئول» رئیس‌جمهور کره جنوبی علیه جمهوری اسلامی متعصبانه و بدون در نظر گرفتن جوانب امر بوده است.

رهبر حزب دموکراتیک کره جنوبی با انتقاد از رئیس‌جمهور کره جنوبی تصریح کرد که اظهارات اخیر وی در مورد نامیدن ایران به عنوان «دشمن» امارات عربی متحده عربی، «تک بُعدی» و «مغرضانه» است.

بر اساس این گزارش، یون اوایل هفته اظهاراتی را علیه ایران مطرح کرد و در جریان دیدار با نظامیان کره جنوبی مستقر در امارات عربی متحده، روابط امارات و ایران را با روابط کره جنوبی و کره شمالی مقایسه کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز دوشنبه ۲۶ دی ماه به اظهارات رئیس جمهور کره جنوبی در امارات عربی متحده واکنش نشان داد و گفت: وزارت امور خارجه در حال بررسی و پیگیری اظهارات دخالت آمیز رئیس جمهور کره جنوبی درباره روابط جمهوری اسلامی ایران و امارات عربی متحده به عنوان دو کشور همسایه و دوست است.

رهبر حزب اصلی مخالفان کره جنوبی در نشست شورای عالی این حزب، این رخداد را شبیه به یک «فاجعه دیپلماتیک» توصیف کرد و گفت: «واقعاً مایه تأسف است که او نمی‌تواند اساسی‌ترین قضاوت را انجام دهد».

وی ضمن آن‌که از رئیس‌جمهور کره جنوبی خواست تا درک درستی از دیپلماسی و امنیت داشته باشد، ادامه داد: «با یک دیپلماسی تک سلولی و مغرضانه درباره مفهوم "دشمن دوست من، دشمن من است" نمی‌توان از مردم و منافع ملی محافظت کرد».

لی تصریح کرد: «این اظهارات بدون فکر و اشتباه»، امارات را در موقعیت دشواری قرار داد و ایران را تحریک کرد و ممکن است که تأثیر منفی بر ساکنان کره جنوبی در کشور امارات و همچنین کشتی‌های کره جنوبی که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، بگذارد.

اتهام‌زنی «یون سوک یول» رئیس جمهور کره جنوبی به جمهوری اسلامی ایران حین سفرش به امارات عربی متحده، وزارت خارجه سئول را برای لاپوشانی آن به دردسر انداخت.

یک مسئول در وزارت خارجه کره جنوبی بامداد سه‌شنبه در تلاش برای آنچه که «رفع هرگونه سوء تفاهم» حول اظهارات یون علیه ایران توصیف شده، مدعی شد این اظهارات حین تشویق نظامیان سئول و برای توضیح وضعیت امنیتی پیچیده منطقه بیان شده است.

وزارت خارجه کره جنوبی تأکید کرد که تعهد سئول به روابط با ایران همچنان قاطعانه باقی مانده است.

رئیس جمهور کره جنوبی شامگاه دوشنبه طی سخنرانی برای نظامیان این کشور در امارات ادعا کرد: «امنیت کشور برادر ما امنیت ما است. دشمن امارات و بزرگترین تهدید علیه آن، ایران است و دشمن ما کره شمالی است... ما با امارات در وضعیت مشابهی قرار داریم».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین تصریح کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با جدیت مواضع اخیر این کشور و به ویژه اظهارات رئیس جمهور آن در مورد روابط ایران و امارات را که فاقد کمترین وجاهت دیپلماتیک است، در دست پیگیری دارد و منتظر توضیح وزارت خارجه کره جنوبی در این زمینه است

 

منبع: فارس