شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک

گزارش بانک جهانی از گرانی مواد غذایی در جهان +جزئیات

آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد قیمت انواع مواد غذایی در جهان طی سال ۲۰۲۲ از ۳ تا ۴۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایبِنا، بانک جهانی با انتشار جزئیات قیمت کالا‌ها در بازار جهانی طی سال ۲۰۲۲ از گرانی مواد غذایی در جهان طی این سال خبر داده است به طوری که در میان مواد غذایی مهم تنها دو محصول برنج و میگو با کاهش جزئی قیمت مواجه شده‌اند و بقیه مواد غذایی شاهد رشد قابل توجه قیمت در این سال بوده‌اند.

شاخص قیمت مواد غذایی در سال ۲۰۲۲ به ۱۴۳.۷ واحد رسید که بر این اساس متوسط قیمت مواد غذایی در بازار جهانی طی سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۸ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که طی سال ۲۰۲۱ نیز شاخص قیمت مواد غذایی رشد ۳۱ درصدی را نسبت به سال قبل از آن تجربه کرده بود. بر این اساس طی دو سال متوسط قیمت مواد غذایی در جهان ۴۹ درصد افزایش یافته است.

گندم ۷۱ درصد در ۲ سال گران شد

غلات به عنوان یکی از مواد غذایی پرمصرف با رشد ۲۱ درصدی قیمت در سال ۲۰۲۲ مواجه شده‌اند. شاخص قیمت غلات از ۱۲۳.۸ واحد در سال ۲۰۲۱ به ۱۵۰.۴ واحد در این سال افزایش یافته است.

گندم با گرانی ۳۶ درصدی در بازار جهانی مواجه شده و قیمت این غله مهم از ۳۱۵.۲ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۱ به ۴۳۰ دلار در هر تن طی سال ۲۰۲۲ رسیده است. گندم در سال ۲۰۲۱ نیز ۳۵ درصد گران شده بود که بر این اساس مجموع رشد قیمت گندم طی دو سال بالغ بر ۷۱ درصد بوده است.

قیمت ذرت نیز رشد ۲۳ درصدی داشته و از ۲۵۹.۵ دلار در هر تن طی سال ۲۰۲۱ به ۳۱۸.۸ دلار در هر تن طی سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

اما برنج با کاهش ۴ درصدی قیمت مواجه شده است. هر تن برنج تایلندی در سال ۲۰۲۲ در برابر ۴۲۹.۷ دلار معامله شده است. این رقم در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۴۴۸ دلار در هر تن اعلام شده بود.

رشد ۲۰ درصدی قیمت روغن سویا

قیمت روغن پالم طی سال میلادی گذشته ۱۳ درصد افزایش یافته و از ۱۱۳۱ دلار در هر تن طی سال ۲۰۲۱ به ۱۲۷۶ دلار در هر تن طی سال ۲۰۲۲ رسیده است. روغن سویا نیز رشد ۲۰ درصدی قیمت داشته و هر تن از این محصول به ۱۶۶۷ دلار رسیده است.

چای ۲۴ درصد گران شد

چای گرانی ۲۴ درصدی را در سال ۲۰۲۲ تجربه کرده است. هر کیلو چای در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲.۶۹ دلار بود، اما این رقم در سال ۲۰۲۲ به ۳.۰۵ دلار افزایش یافته است. قیمت هر کیلو قهوه نیز از ۴.۵۱ دلار در سال ۲۰۲۱ به ۵.۶۳ دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده که افزایش ۲۵ درصدی داشته است.

شکر در بازار جهانی طی سال میلادی گذشته ۵ درصد گران شده و به ۰.۴۱ دلار در هر کیلو رسیده است.

گرانی ۳ تا ۴۸ درصدی گوشت

در میان انواع گوشت‌ها فقط میگو با کاهش قیمت مواجه شده و سایر گوشت‌ها گران شده است. قیمت هر کیلو مرغ در بازار جهانی طی سال ۲۰۲۲ با افزایش قابل توجه ۴۸ مواجه شده و هر کیلو مرغ در این سال به ۳.۳۵ دلار رسیده است. در سال پیش از آن هر کیلو مرغ در برابر ۲.۲۶ دلار معامله می‌شد.

قیمت هر کیلو گوشت گوساله نیز ۷ درصد افزایش داشته و به ۵.۷۸ دلار رسیده است. گوشت گوسفند نیز ۳ درصد گران شده و به ۱۱.۹۴ دلار در هر کیلو رسیده است.

اما قیمت میگو در سال میلادی گذشته ۲ درصد کاهش یافته و هر کیلو از این محصول در برابر ۱۳.۵ دلار معامله شده است.

افزایش ۲۳ درصدی قیمت موز

در میان میوه‌ها، موز رشد ۲۳ درصدی قیمت را تجربه کرده و هر کیلو موز از ۱.۲۱ دلار در سال ۲۰۲۱ به ۱.۴۹ دلار طی سال ۲۰۲۲ رسیده است. قیمت پرتقال نیز رشد قابل توجه ۴۱ درصدی داشته و در حالی که هر کیلو پرتقال در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۰.۶۵ دلار بود این رقم در سال میلادی گذشته به ۰.۹۲ دلار افزایش یافته است.

 

منبع: ایرنا