هماهنگی تروئیکای اروپا برای جمع‌بندی فتنه جدید ضدایران

  روابط دیپلماتیک در دنیای سیاست شباهت بسیاری به روابط در دنیای واقعی دارند ، برای مثال اینکه در هر رابطه طرفین نباید برای یکدیگر مشکل و دردسر داشته باشند ابتدایی ترین اصول یک رابطه است اما همانطور که در دنیای واقعی هم برخی روابط چیزی جز ضرر برای طرفین ندارند در دنیای سیاست نیز این مورد رخ می‌دهد و بدتر اینکه برخی روابط چیزی جز ضرر آن هم فقط برای یک طرف رابطه به همراه ندارد.

شاهد مثال این موضوع رابطه ایران با کشوری است که تنها کافی است به چند مورد از مشکلاتی که برای ایران ایجاد کرده نگاهی بیاندازیم:

جدا کردن افغانستان از ایران در سال ۱۸۵۷ ، ایجاد فرقه‌هایی انحرافی نظیر بهائیت به قصد تفرقه بین ایرانیان ، انحراف انقلاب مشروطه ، تحمیل قرارداد ۱۹۰۷ و تقسیم ایران بین انگلیس و شوروی، قحطی بزرگ در سال‌های ۱۹۱۹-۱۹۱۷ که در آن حدود۴۰ درصد از جمعیت کشورمان از بین رفتند و همچنین کمک به صدام در طی جنگ تحمیلی و...

اینها تنها گوشه‌ای کوچک از جنایات کشوری است که قطعا با خواندن آن نامش در ذهن نقش می‌بندد . انگلستان ، کشوری که البته اگرچه در ظاهر روابط دیپلماتیکش را با ایران حفظ کرده اما این روابط چیزی خسران برای کشورمان نداشته و از سفارت خانه آن جز دردسر برای ایران و ایرانی چیزی بیرون نیامده است.

از جاسوسی و نفوذ تا اقدامات رسانه‌ای

موضوعی که درباره چند و چون آن به سراغ روح الله مدبر کارشناس مسائل بین الملل رفته ایم و او در این باره به ما گفت: متاسفانه سفارت انگلیس سال‌هاست ماموریتش در جمهوری اسلامی ایران براساس کنوانسیون امور کنسولی و دیپلماتیک نبوده است. خصوصا در زمان جنگ تحمیلی و دهه اخیر ازفتنه ۸۸ ماموریت‌های آن بسیار مشهودتر شده است و ماموران دیپلماتیک بریتانیا در ایران به اقدامات خرابکارانه دست زده اند. بخش عمده‌ای از این اقدامات مشهود بوده است و بخش عمده‌ای از شبکه جاسوسی که کشف شده مرتبط با انگلیس بوده است.

وی ادامه داد: مساله این است که آن‌ها به یک برنامه ترکیبی نیز دست زده اند. یعنی در کنار تقویت شبکه جاسوسی و نفوذ در حوزه رسانه‌ای نیز بسیار فعال بوده اند. نمونه اقداماتی که انگلیس انجام داده است برای مثال به بهانه دادن ویزا به برخی اتباع ایران، برگزاری پارتی‌هایی توسط عوامل سفارت انگلیس، حضور اتباع این کشور در تجمعات غیرقانونی که نمونه آن در شمع روشن کردن اتباع انگلیسی در کنار دانشگاه پلی تکنیک بود که بخشی از آن‌ها دستگیر شدند، سفر‌های غیر طبیعی که ماموران انگلستان به مناطق ممنوعه ایران انجام می‌دهند، جذب برخی دانشجویان به بهانه اقدامات فرهنگی و هماهنگی با برخی از رسانه‌ها تا متن‌های سفارتخانه را منتشر کنند.

مدبر در ادامه افزود: انگلیس در طی این سال‌ها در تلاش بود تا در خاطر اذهان عمومی ایران جنایات کشور خود را کمرنگ کنند جنایاتی مانند قحطی بزرگی که در جنگ جهانی اول ایجاد کرد و طی  آن بیش از ده میلیون ایرانی کشته شدند، اشغال ایران، حمایت‌های ویژه از رژیم بعث و کودتای ۲۸ مرداد که کودتای انگلیسی آمریکایی محسوب می‌شود که بازگشت شاه و سرنگونی دولت قانونی مصدق بخش عمده اش با انگلیس بود و بعد با آمریکا .اما انگلیس با استفاده از شبکه‌هایی که دارد اجازه نمی‌دهد که اخباری در این زمینه منتشر شود و مردم بداند که این کشور چه اقدامات ضد انسانی درباره ایران انجام داده و مدام در تلاش است تا چهره روتوش شده از خود در اذهان عمومی به نمایش بگذارد.

اقدامات تحریک آمیز سفارت انگلیس؛ از بالا بردن پرچم اوکراین تا برگزاری دوره‌های آموزشی

این کارشناس مسائل بین الملل یادآور شد: در اغتشاشات اخیر هم مشهود دیدیم که انگلیس چطور محسوس بر ضد ایران اقدام می‌کرد و رسانه‌هایی که در خاک انگلیس فعالیت میکنند در داخل هم همین مسیر را طی میکردند و چند توئیتی که به صورت غیر قانونی سفیر انگلیس منتشر کرد و ایادی این کشور آنها را بازنشر کردند. در بحران اوکراین هم چند مورد تخلف از سفارت انگلیس شاهد بودیم برای مثال بالا بردن پرچم اوکراین در سفارت انگلیس که مغایر با اصول کنوانسیون دیپلماتیک و کنسولی بود و یک اقدام تحریک آمیز محسوب میشود. پاک کردن دیوار سفارت که باید با درخواست رسمی از وزارت خارجه صورت میگرفت و هیچ سفارتی نباید طبق اصول دیپلماتیک اقدام تحریک آمیز انجام دهد.

وی ادامه داد: رفت و آمد برخی روزنامه نگاران به سفارت انگلیس و خط دهی و دوره‌های آموزشی که این سفارت برای برخی فعالان مطبوعاتی برگزار می‌کند هم بعد بسیار مهمی است که نشان می‌دهد انگلیس در صدد است تا حوزه نفوذ خود را تقویت کند. همه این‌ها ما را به این جمع بندی میرساند که این سفارت در اصل تبدیل به یک لانه جاسوسی و یک مرکز ضد امنیتی برخلاف تمام تعهدات شده است.

هماهنگی تروئیکای اروپا برای جمع‌بندی فتنه جدید ضدایران

سفیر یا مامور mi۶ ؟ مساله این است 

مدبر تاکید کرد: البته گا‌ها سفرای انگلیس پا را فراتر هم گذاشتند و در داخل کشور و خاک ما اقدام به مواضعی کردند که این سخنان کاملا بی سابقه بوده است و نشان داده است که ماموران این سفارت همان ماموران mi۶ هستند که با هدف تحریک افکار عمومی وارد خاک ایران شدند.برای مثال در زمان بی ثباتی اقتصادی و شبکه ارزی سفارت خانه انگلیس موضع گیری‌هایی انجام میدهند که نشان میدهد تمایل به التهاب آفرینی در داخل خاک ایران دارند، ولی در صدد هستند تا با روتوش چهره فریبکار خود را از مردم بپوشانند.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره واکنش مناسب ایران نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران باید یک اقدام حساب شده‌ای در طی سال‌های گذشته در برابر انگلیس طراحی میکرد و باید مسیری را پیش میگرفت که صرفا واکنش نباشد بلکه جلوی این اقدامات انگلیسی را میگرفت تا طرف انگلیسی به این حد از گستاخی نمیرسید. بستن نمایندگی‌های دیپلماتیک آخرین راه است و ایران باید فعالیت خود را در محدود کردن حوزه نفوذ بیشتر کند همانطور که دستگاه امینی ما در تلاش است باید در زمینه فرهنگی و تبلغاتی هم افزایش دهند، زیرا یکی از ابعاد مهمی که انگلیس سال‌ها بر روی ان کار کرده است فعالیت‌های فرهنگی است که باید در برابر آن بایستیم همچنین هماهنگی افرادی که با این سفارت همکاری میکنند همباید بیشتر مورد توجه باشد.

دستگاه دیپلماسی پیش دستانه واکنش نشان دهد 

مدبر بیان کرد: اگر طرف انگلیسی بخواهد سیاست خصمانه خود را افزایش دهد بستن سفارت هم میتواند جز ابزار‌های ایران باشد البته در طی این سال‌ها حضور انگلیسی‌ها در ایران باعث اقدام مثبتی نشده است که بگوییم تاثیر منفی در ایران دارد و انگلیس هم می‌تواند مانند آمریکا از طریق حافظ منافع اقدامات دیپلماتیک خود را دنبال کند. شاهد بودیم که پس از بستن سفارت آمریکا فتنه انگیزی مشهود این کشور در ایران بسیار کم شد و از حالت مقر برای فتنه انگیزی خارج شد.

وی گفت: بستن سفارت باید به صورت پیش دستانه باشد یعنی اگر انگلیسی‌ها میخواهند مسیر بازگشت سفیر خود را در ایران با تاخیر انجام دهند و سیاست‌های تهدید آمیز بیشتری را علیه ایران مطرح کنند و با همین ادبیات در امور داخلی ایران دخالت کنند ایران با سیاست پیش دستانه میتواند اعلام کند که آماده است روابط خود را با این کشور قطع کند و الان بسیاری از کشور‌ها در دنیا درحال استفاده از این ابزار هستند.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: من پیشنهادم این است که تا قبل از اقدامات بیشتر انگلیس این ابزار توسط مقامات دیپلماتیک ایران مطرح شود که آماده است روابط دیپلماتیک خود را با انگلیس قطع کند حداقل به صورت موقت و نگذاریم ابتدا آن‌ها اقدامات انجام دهند و بعد ما واکنش نشان دهیم بلکه سریعا رفتار پیش دستانه در خور شانی انجام دهیم .

تروئیکای اروپا در حال چیدن نقشه اغتشاشات تازه بر ضد ملت ایران 

مدبر بیان کرد: رفتار سفرای آلمان و فرانسه در امتداد رفتار انگلیس نیز  نشان دهنده هماهنگی تروئیکای اروپای برای جمع بندی فتنه جدید ضد ایران است که نباید در برابر آن منفعل ظاهر شویم. همانطور که میدانید مجددا با همراهی گروهک منافقین و سلطنت طلبان قرار است تجمعاتی ضد ایران انجام شود .خواهش میکنم قبل از توهین به ملت ایران دستگاه دیپلماسی قاطعانه تصمیمی بگیرد تا بدانند هر اقدام خلاف عرفشان قرار نیست با یک توئیت جواب داده شود.