شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خلیج فارس#ریاست جمهوری

امضای تفاهم‌نامه‌‎ای مهم بین معاونت علمی ریاست جمهوری و پتروشیمی خلیج فارس

امضای تفاهم‌نامه‌‎ای مهم بین معاونت علمی ریاست جمهوری و پتروشیمی خلیج فارس

موافقت نامه همکاری میان معاون علمی،‎ فناوری و ‎اقتصاد‎ دانش بنیان رئیس‌‎جمهور و ‎ مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با محوریت ایجاد صندوق خطر پذیر حوزه پتروشیمی به امضا رسید.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ عبدالعلی علی‌عسگری مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس در این نشست عنوان کرد: امروز کنار هم جمع شده‌ایم تا موسسه‌ای را پایه‌گذاری کنیم که هدفش حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان در عرصۀ پتروشیمی است. این فرآیند با تکیه بر قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» پیش خواهد رفت، قانونی که ما را مجاز به استفاده از ظرفیت‌های مالیاتی خود برای تقویت فعالیت‌های دانش‌بنیان می‌کند.

عبدالعلی علی عسگری

وی افزود: امروز در حقیقت یک صندوق سرمایه‌گذاری خطر پذیر (CBC) تأسیس می‌کنیم تا سطح حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان در این صنعت ارتقاء پیدا کند به طور قطع همۀ ارکان پتروشیمی خلیج فارس نیز از این حرکت حمایت خواهند کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: اعتبارسنجی از شرکت‌های متقاضی با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور انجام خواهد شد تا شرکت‌هایی از این امتیاز برخوردار شوند که توان رفع چالش‌های داخلی، بین‌المللی یا حتی تولید لایسنس را داشته باشند، حرکتی که امیدواریم هرروز پیش از گذشته سبب موفقیت ایران اسلامی در این عرصه شود.

علی عسگری در خاتمۀ صحبت‌هایش عنوان کرد: البته خط اعتباری این صندوق خطر پذیر فقط مختص به طرح‌های هلدینگ خلیج فارس نخواهد بود و همۀ فعالان صنعت امکان استفاده از آن را خواهند داشت.

روح الله دهقانی

روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری نیز در این نشست با بیان‌ اینکه امروزه ما باید برای امیدبخشی به جوانان تلاش کنیم، اظهار کرد: نامگذاری امسال به عنوان" تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" یک حرکت جدی در کشور ایجاد کرد. اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، یکی از دلایل اصلی شتاب گرفتن تصویب قانون جهش دانش بنیان، توجه رهبری به این حوزه بود. این قانون بسیار مهم است. بعید میدانم بیشتر از ۱۰ کشور مترقی دنیا از چنین قانون حمایت کننده‌ فناوری و نوآوری برخوردار باشند.

وی افزود: اگر امروز سنگ بنای ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر را میگذاریم، قطعا از پشتیبانی اساسی قانون جهش تولید برخورداریم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به گفتمان‌ شدن اقتصاد دانش بنیان خاطرنشان کرد: مسئله بعدی که امسال اتفاق افتاد، گفتمان شدن اقتصاد دانش بنیان در همه دستگاه‌های اجرایی بود. امسال حجت بر همه تمام شد و امسال تمام دستگاه‌های کشور از جمله وزارتخانه‌ها با همکاری معاونت علمی، یک آیین‌نامه فعالیت در حوزه دانش بنیان را تدوین و تصویب کردند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با بیان اینکه انتظار داریم آثار اقدامات بزرگی که امسال انجام می‌شود را در حدود ۵ سال آتی ببینیم و پیامدهای آن را به برکت، تا ۱۰ سال دیگر شاهد باشیم.

ضرورت توجه به مؤلفۀ «تقاضا» در زیست بوم 

وی با بیان اینکه در این سال‌ها فراز و نشیب زیادی در حوزه اقتصاد دانش بنیان داشته‌‌ایم، گفت: پس از ۱۰ سال که از اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، می گذرد تلاش می‌کنیم مسیر پیش رو در حوزه اقتصاد دانش بنیان را با شیب افزایشی پیش بگیریم که پایه آن نیز قانون جهش تولید دانش بنیان است. باید مقداری این نظام نوآوری عرضه محور را دستخوش تغییرات کنیم و بخش خوبی از توجه عرضه محور را به سمت تقاضا محور تغییر دهیم. ما در کشور بازار بسیار بزرگی داریم. با فرض "تولید ناخالص ملی"(GDP) ۵۰۰ میلیارد دلاری و هدف گذاری ۲ درصدی از این اقتصاد دانش بنیان ، ۱۰ میلیارد دلار برای سال آینده عدد دور از ذهنی نیست. صنایع می توانند به واسطه دانش بنیان ها، نیازهای خود را برطرف کنند و این یکی از بهترین راه‌های حمایت از دانش بنیان‌ها است.

ضرورت توجه به «دانش و فناوری» در صنعت

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان تصریح کرد: ضروری است دانش بنیان شدن را در همه صنایع و دستگاههای بزرگ نفوذ دهیم. قطعا صنایع نوآور یا فناوری بنیان می‌توانند تاثیری بر اقتصاد دانش بنیان داشته باشند.‌ در این راستا صنایع می‌توانند با فناوری‌های به روز، نوآوری تولید کنند که این امر افزایش کیفیت و بهره‌وری را به دنبال خواهد داشت. بنابراین لازم است در این زمینه جریان‌های جدی ایجاد شود. این جریان، فناوری بنیان شدن صنایع بزرگ است. اگر صنایع بزرگ ما فناوری بنیان شود، بزرگترین بازار محصولات دانش بنیان را ایجاد خواهد کرد. بنابراین با توجه به عزم جدی دکتر علی عسکری و معاونین ایشان، پیش‌بینی می‌شود که اولین طلایه‌داران و جلوداران صنعت فناوری بنیان کشور مجموعه‌هایی باشند که در هلدینگ خلیج فارس هستند.

وی تاکید کرد: اتفاقی که امروز می افتد، تاسیس یک صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر برای حمایت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش بنیانی است که برای مجموعه‌های هلدینگ خلیج فارس فناوری کارآمد، استاندارد و با کیفیت تولید کنند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با بیان اینکه پیش بینی شده است این صندوق یک سرمایه ۲ هزار میلیارد تومانی داشته باشد، عنوان کرد: قریب به ۴۰ درصد این سرمایه توسط معاونت علمی،فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تامین خواهد شد و باقی آن توسط اعتبار مالیاتی که هلدینگ خلیج فارس در پروژه‌های فناورانه‌ای که در شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش بنیان مجوز می‌گیرند تأمین می شود.

 دهقانی در پایان با تاکید بر اینکه اعتبار مالیاتی یک سرمایه‌گذاری بسیار هوشمند و هدفمند است، گفت: مالیات، بیت‌المال و پول این مردم است. فقط و فقط باید در جایی هزینه شود که اگر تنها یک واحد هزینه می‌کنیم، حداقل باید بعضا ۳ تا ۸ واحد خروجی داشته باشد. باید با این دقت نظر موضوعات فناورانه را تعیین کنیم که هر یک دلاری که هزینه می‌شود، دستاورد و صرفه‌جویی داشته باشد.

نقشۀ راه همکاری

این موافقت‌نامه همکاری در ‎زمینه سرمایه ‎گذاری، توسعه فناوری و کارآفرینی، با محوریت ارتقای بهره ‎وری، افزایش ظرفیت فناورانه و توسعه‌ای برای حل مسائل و چالش‌‎های تولید و خدمات در زمینه تخصصی صنایع پایین دستی پتروشیمی و خلق ارزش سالانه تا ۲ میلیارد دلار و دانش‌بنیان در زنجیره صنعت پتروشیمی است.

از اهداف این موافقت‌نامه، تاسیس صندوق پژوهش و فناوری سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی (CVC) به منظور تامین مالی طرح‌های دانش‌بنیان صنعت پتروشیمی با سرمایه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی و تعریف مگاپروژه‎‌های دانش ‎بنیان در داخل واحدهای تحقیق و توسعه هلدینگ و کمک به پیشبرد آن از طریق ایجاد همکاری با شرکت‎‌های دانش‎‌بنیان (شروع ۵ مگاپروژه) عنوان شده است.

ایجاد ارتباط مؤثر و فعالانه میان هلدینگ و شرکت‌های دانش ‎بنیان با هدف رفع نیازهای صنعتی به تعداد ۱۰۰عدد،  شناسایی و ایجاد زنجیره ارزش و توسعه محصولات جدید فناورانه با استفاده از توسعه پارک‌های پتروشیمیایی، تامین خوراک، تجهیزات، دانش‎ فنی و غیره در هلدینگ به کمک شرکت‎های دانش‌‎بنیان و فناور با هدف توسعه ۵۰ محصول جدید فناورانه از دیگر اهداف این تفاهم نامه است.

تامین نیروی انسانی ماهر و نخبه با استفاده از ظرفیت‌های طرفین و جذب حداکثر ۲۰ درصد از نیاز منابع انسانی هلدینگ از طریق برگزاری آزمون‌های مشترک و همچنین برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان و بورس ۲۰ نفر جهت اشتغال در هلدینگ و شرکت‌های تابعه پس از تایید هیات مدیره هلدینگ و شرکت‌های تابعه از دیگر محورهای این همکاری دو جانبه به شمار می‌رود.

انتهای پیام/