شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#روسیه#انرژی اتمی

گروسی:

ماموریت آژانس در نیروگاه های هسته ای اوکراین دائمی خواهد شد

ماموریت آژانس در نیروگاه های هسته ای اوکراین دائمی خواهد شد

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که حضور ماموران آژانس در نیروگاه های هسته ای اوکراین، به منظور تضمین امنیت هسته ای در میانه درگیری های روسیه و اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از آغاز به کار ماموران آژانس در یکی از نیروگاه هسته ای در اوکراین خبر داد.

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز سه شنبه اعلام کرد که کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی کار خود را در نیروگاه هسته ای اوکراین جنوبی (Pivdennoukrainsk) آغاز کردند.

گروسی در ادامه تاکید کرد: ما اینجا حضور داریم تا ایمنی و امنیت هسته ای (در نیروگاه های هسته ای اوکراین) در طول درگیری های جاری (میان روسیه و اوکراین) تضمین کنیم.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد که به زودی ماموران آژانس بین المللی انرژی اتمی برای همیشه در تمام نیروگاه های هسته ای اوکراین مستقر خواهند شد.

آژانس ۱۴ نوامبر ۲۰۲۲(۲۳ آبان) اعلام کرده بود که هیئت‌های تخصصی خود را بنا به درخواست مقامات کی‌یف، به نیروگاه‌های اتمی اوکراین اعزام خواهد کرد. این نهاد ۲۵ نوامبر ماموریت خود در چرنوبیل را تکمیل کرد و نیروگاه اتمی جنوب اوکراین دوم دسامبر مورد بررسی قرار گرفت و نظارت هیئت‌های اعزامی از سایت‌های اتمی «رُونو» و «خِملینتسکی» نیز دهم دسامبر انجام شد.

‌زاپروژیا به عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا، در اواخر فوریه و اندکی پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند ۱۴۰۰)، تحت کنترل مسکو درآمد و از آن پس حملات موشکی کی‌یف علیه این تاسیسات افزایش یافته و در نتیجه احتمال وقوع فاجعه اتمی افزایش یافته است.