شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس جمهور#اردوغان

بعد از دار زدن آدمک عروسکی اردوغان در استکهلم؛

نشریه سوئدی برای تمسخر اردوغان مسابقه «کاریکاتور» برگزار می‌کند

نشریه سوئدی برای تمسخر اردوغان مسابقه «کاریکاتور» برگزار می‌کند

یک نشریه سوسیالیست سوئدی با هدف تمسخر رئیس جمهور ترکیه، مسابقه کاریکاتور برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، همزمان با افزایش تنش‌ها بین سوئد و ترکیه و در حالی که استکهلم به شدت به تایید آنکارا برای پیوستن به ناتو نیاز دارد، یک نشریه سوسیالیست سوئدی با هدف تمسخر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اقدام به برگزاری مسابقه کاریکاتور کرد.

نشریه Flamman (شعله) سوئد با راه‌اندازی این مسابقه اعلام کرد که بهترین کاریکاتورها در این نشریه چاپ خواهد شد و برنده نهایی هم جایزه‌ای معادل ۴۸۰ دلار دریافت خواهد کرد.

به گفته لئوندیاس آرتاکیس، سردبیر این نشریه، هدف از برگزاری این مسابقه این است که «مطرح کردن مشکلات دولت سوئد در مدیریت فرآیند پیوستن به ناتو است.»

وی افزود: این مسابقه را برگزاری کردیم تا از آزادی بیان و همچنین کردها حمایت کنیم.

این مسابقه کاریکاتور، با عنوان «هتک حرمت به پرچم» راه‌اندازی شده که اقتباسی از اثر کلاسیک چپ‌گرای کارل ژوهان دو ژار، هنرمند سوئدی در دهه ۱۹۶۰ با همین نام است. در طراحی پوستر این مسابقه از همان نقاشی کارل ژوهان الهام گرفته شده با این تفاوت که در آن به جای پرچم سوئد، پرچم ترکیه در حال سوختن است.

نشریه سوئدی برای تمسخر اردوغان مسابقه «کاریکاتور» برگزار می‌کند

کارل ژوهان در فضای مجازی درباره تماس نشریه Flamman با وی نوشت: البته که پاسخ مثبت دادم. امیدوارم این خرابکاری ما، تاثیر مطلوب و موردنظر را داشته باشد. ما نمی‌خواهیم که بخشی از یک ائتلاف تسلیحات هسته‌ای (ناتو) باشیم.

این مسابقه صرف نظر از عواقب سطح بالای سیاسی، احتمالا پیشنهاد سوئد برای پیوستن به ناتو را نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و سردبیر این نشریه درباره این پیامدها گفت: اگر استفاده یک روزنامه از حق چاپ عقاید مطلوبش، عواقب دیپلماتیک داشته باشد، آنگاه این ما نیستیم که مرتکب اشتباه شدیم بلکه این امر نشان می‌دهد که تمام فرآیند پیوستن به ناتو تا چه اندازه نسنجیده است.

این مسابقه جنجالی بلافاصله پس از آن برگزار شده که در جریان تظاهرات هفته گذشته حامیان حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک)، آدمکی با شمایل اردوغان در محوطه بیرون تالار مشاهیر استکهلم به دار آویخته شد. آنکارا در پی این اقدام، بلافاصله سفیر سوئد را فراخواند.

اردغان شخصا نسبت به «تیره و تار» شدن هرچه بیشتر روابط ترکیه با سوئد هشدار داده مگر آنکه استکهلم مقابل شرایط جاری موضع‌گیری کند.

سوئد و فنلاند در ماه مه ۲۰۲۲ به طور رسمی درخواست خود برای عضویت در ناتو را مطرح کردند اما ترکیه به عنوان عضو این ائتلاف نظامی که بیش از ۷۰ سال سابقه عضویت در این سازمان را دارد، با اعلام مخالفت، این دو کشور را به تحمل کردن و حتی حمایت از گروه‌های تروریستی از جمله پ.ک.ک و سازمان تروریستی فتح‌الله(گولن) متهم کرد.