شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#اروپا#سوئد#نخست وزیر

پس از دیدار با «چارلز میشل»؛

کریسترسون: مذاکرات سوئد با ترکیه در نقطه مثبتی قرار دارد

کریسترسون: مذاکرات سوئد با ترکیه در نقطه مثبتی قرار دارد

نخست وزیر سوئد پس از دیدار با رئیس شورای اروپا گفت که مذاکرات با ترکیه در روند عضویت کشورش در ناتو در مسیر عادی خود ادامه داشته و در نقطه مثبتی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، «اولف کریسترسون» نخست وزیر سوئد پس از دیدار با «چارلز میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا در استکهلم طی یک نشست خبری مشترک گفت: مذاکراتمان با ترکیه در روند عضویت در ناتو در مسیر عادی خود ادامه داشته و آنکارا در تایید عضویت سوئد در ناتو در نقطه مثبتی قرار دارد. در نهایت ترکیه تصمیم خواهد گرفت.

نخست وزیر سوئد با یادآوری اینکه ۲۸ کشور ناتو عضویت سوئد در ناتو را تایید کرده‌ اند، گفت: ما به روند تصویب هر کشور احترام می‌ گذاریم. سوئد و فنلاند به تعهدات تفاهم نامه سه جانبه با ترکیه عمل می‌ کنند.

«اولف کریسترسون» در ادامه افزود: قوه قضاییه کشورمان در مورد استردادهایی که ترکیه از سوئد درخواست کرده تصمیم گیری می‌ کند. من به تصمیمی که ترکیه خواهد گرفت احترام می‌ گذارم.

«چارلز میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا هم گفت که کشورهای اتحادیه اروپا باید مکانی جذاب برای سرمایه گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر باقی بمانند.

رئیس شورای اتحادیه اروپا اضافه کرد: در اجلاس سران اتحادیه اروپا که قرار است روزهای ۹ تا ۱۰ فوریه در بروکسل برگزار شود، باید به سرعت برای دفاع از منافع و شرکت‌ هایمان اقدام کنیم!

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه دیروز یکشنبه به سوئد هشدار داد و گفت که اگر این کشور منطقه اسکاندیناوی (شمال اروپا) نتواند اقداماتی علیه حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) انجام دهد، روابط ترکیه با سوئد ممکن است بدتر و تیره‌تر شود.

در اوایل هفته، هواداران پ‌ک‌ک تظاهراتی را در استکهلم علیه ترکیه برگزار کردند و پس از آن وزارت خارجه ترکیه در اعتراض به تجمع پ ک ک، سفیر سوئد در آنکارا را احضار کرد.

علاوه بر این، دادستانی کل ترکیه یک پرونده جنایی در این زمینه باز کرده است.

اردوغان در نشستی در این خصوص گفت: اگر سوئد در برابر این وضعیت موضع نگیرد، روابط ما با سوئد ممکن است بسیار تیره شود. تظاهرات پ ک ک نه تنها در سوئد بلکه در فنلاند، آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز برگزار شده است.متاسفانه این سازمان‌های تروریستی همچنان در همه [این کشورها] ظاهر می‌ شوند. البته ما به عنوان ترکیه، بر این اساس نگرش خود را نسبت به آنها تعیین خواهیم کرد.

در اواسط ماه می سال ۲۰۲۲ یعنی حدود ۳ ماه پس از آغاز بحران اوکراین، دو کشور فنلاند و سوئد نیز درخواست‌های خود را برای عضویت در ناتو ارسال کردند و به دهه‌ها سیاست بی طرفی خود پایان دادند. بررسی پیشنهادات این دو کشور اما در همان ابتدا توسط ترکیه به بن بست رسید، چون ترکیه، هلسینکی و استکهلم را به حمایت‌های متعدد از پ ک ک که آنکارا آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند، متهم کرد.

با این وجود، در ژوئن ۲۰۲۲، ترکیه، سوئد و فنلاند یک یادداشت امنیتی امضا کردند که آغاز مذاکرات برای الحاق دو کشور اسکاندیناوی به ناتو را دنبال می‌کرد. طرفین توافق کردند که همکاری در مبارزه با تروریسم، از جمله اقدامات علیه پ.ک. ک را تقویت کنند و به نگرانی‌های آنکارا رسیدگی کنند.

با وجود این توافق، اما ترکیه معتقد است که سوئد و فنلاند هنوز اقدامی برای توقف حمایت از پ.ک. ک انجام نداده‌اند. دو روز پیش نیز سخنگوی رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده بود که زمان برای تائید پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو رو به پایان است.

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه روز شنبه اعلام کرد که زمان تصویب پیشنهاد سوئد برای عضویت در ناتو، قبل از برگزاری انتخابات در ماه می سال جاری، رو به پایان است.