شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تحریم

۷ راهبرد غرب برای محاصره دیپلماتیک ایران در دوران پساآشوب/ از تحریم سپاه تا تحریک ایران با شارلی ابدو

7 راهبرد غرب برای محاصره دیپلماتیک ایران در دوران پساآشوب/ از تحریم سپاه تا تحریک ایران با شارلی ابدو

ناکامی غرب در آشوب‌های سازمان‌یافته در ایران، آنها را واداشته در روندی نامتعارف و در تضاد با حقوق بین‌الملل راهبردهایی برای محاصره دیپلماتیک ایران در دوران پساآشوب اتخاذ کنند.

به گزارش مشرق، کشورهای غربی که اکنون فرصت آشوب‌ها را از دست رفته می‌بینند، با تغییر راهبرد، مسیر جدیدی برای افزایش فشار بر جمهوری اسلامی اتخاذ کرده‌اند. بازیگران اصلی این صحنه، از ابتدای آشوب‌ها از شرایط موجود برای فشار دیپلماتیک بر ایران در راستای تحقق اهداف کارفرمایان خود بهره‌برداری می‌کردند. هر چه آشوب‌ها به سمت افول حرکت کرده، زمینه‌سازی برای فشار دیپلماتیک افزایش یافته است. در چند ماه اخیر از سوی محافل مختلف، تلاش‌های متعددی برای برهم زدن روابط خارجی ایران صورت گرفته است.

راهبرد اصلی: حذف کانال‌های دیپلماتیک

از همان ابتدای آشوب بود که کمپینی آغاز شد برای اخراج سفرای جمهوری اسلامی و نمایندگان آن‌ها در سازمان‌های بین‌المللی واقع در این کشورها. این کمپین که خطاب به وزرای خارجه‌ی بریتانیا، کانادا، امریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه و ایتالیا است، با اشاره به آشوب‌های داخلی ایران، از سران این کشورها می‌خواهد که «سفرای جمهوری اسلامی یا نمایندگان آن‌ها در سازمان‌های بین‌المللی» را فورا افراد نامطلوب بخوانند و آنها را از کشور خود اخراج کنند. این کمپین هم اکنون ۹۸۰ هزار امضا دارد.

آلیشیا کرن، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا که سابقه اظهارات ضد ایرانی دارد، اخیرا به بهانه حکم صادره برای یک جاسوس نظامی در ایران، در ادامه تکمیل محاصره دیپلماتیک ایران در این مجلس اعلام کرد: «ما باید کاردار سفارت جمهوری اسلامی را ازبریتانیا اخراج کنیم و سفرای خود را از ایران فرابخوانیم.»[۱]

کرن، درحال خلق ادبیاتی خاص علیه ایران در حوزه حقوق بشر است. او در مصاحبه تلویزیونی ایران را متهم به ترور شهروندان بریتانیا در خاک اروپا کرد. او خواستار اتحاد پارلمان علیه ایران شد و ایران را متهم به اقدامات تروریستی کرد. او جان بشر را سلاحی در دستان ایران دانست!

همچنین لندن به بهانه‌های مختلف، گروه‌های مختلفی را به خیابان آورده و یکی از خواسته‌ها تعطیلی سفارت‌خانه‌های ایران در اروپا بوده است. چنین تجمعاتی در سوئد، آلمان و فرانسه هم صورت گرفته است.

راهبرد دوم: حمله و خنثی‌سازی بازوی نظامی ایران

تلاش بعدی محاصره ایران، حمله به بازوی نظامی ایران است. روزهای اول سال جاری میلادی بود که روزنامه تلگراف انگلیس خبر داد دولت این کشور قرار است سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد. چند ساعت بعد شبکه BBC این خبر را تایید کرد. در همین زمینه، برخی اعضای پارلمان آلمان نیز از قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا خبر دادند. وزیر خارجه آلمان نیز اعلام کرد رایزنی برای اعلام تروریستی بودن سپاه آغاز شده است اما موانعی وجود دارد و اسناد باید ارائه شود.

همچنین بیش از ۴۰ سناتور فرانسه حامی طرحی شدند که اتحادیه اروپا را به ترک برجام، تروریست شناختن سپاه پاسداران، بستن بانک‌های ایران در اتحادیه اروپا و بستن حریم هوایی روی ایران ملزم می‌کند.

نخست‌وزیر هلند در دیدار با برخی افراد ایرانی اعلام کرد تروریستی اعلام شدن سپاه را در اروپا پیگیری می‌کنیم.

آرون ویولی، نماینده پارلمان استرالیا گفت ما به گفت‌وگو با دولت استرالیا ادامه می‌دهیم تا سپاه را تروریستی اعلام و تحریم‌های دیپلماتیک مانند فراخواندن سفرایمان و تحریم‌های اقتصادی برای فشار بر جمهوری اسلامی وضع ‌کنیم. حامد اسماعیلیون در مراسم سالگرد هواپیمای اوکراینی از دولت کانادا خواست که سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد و نماینده جمهوری اسلامی در ایکائو و عوامل جمهوری اسلامی در کانادا را اخراج کند.

همزمان با بالا گرفتن تلاش‌ها برای افزایش فشار بر ایران و قرار دادن سپاه پاسداران در سازمان‌های ترویستی، دریا صفایی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان بلژیک از ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا خبر داد.

در همین ایام تجمعی در حال شکل‌گیری در مقابل پارلمان اروپا در استراسبورگ است. به نوشته بی‌بی‌سی فارسی این افراد خواهان تروریستی شناخته شدن سپاه پاسداران از سوی اروپا و جامعه جهانی است.

در آستانه نشست شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در ۲۳ ژانویه، رضا پهلوی، مسیح علینژاد، علی کریمی، نازنین بنیادی، حامد اسماعیلیون و گلشیفته فراهانی در توییتی مشترک خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی شدند.

راهبرد سوم: آغاز روند حذف ایران از نهادهای بین‌المللی/صدای ایران را خفه کنید

یکی دیگر از اقدامات سیاسی علیه ایران برای تنگ‌تر کردن حلقه محاصره دیپلماتیک حذف ایران از یکی از کمیسیون‌های سازمان ملل بود. کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا، حذف ایران از کمیسیون مقام زنان را آغاز کرد. بعد از همراه شدن گروهی از ایران‌ستیزان در قالب فعالان حقوق زنان، آمریکا پیش‌نویس قطع‌نامه را ارسال کرد و با حمایت فرانسه، ایران را از کمیسیون مقام زن سازمان ملل کنار گذاشتند.

ایران‌ستیزان از آشوب‌های اخیر بهره‌برداری می‌کنند تا با پرونده‌سازی و ارائه مستندات جعلی، به مشروعیت جمهوری اسلامی ایران آسیب بزنند. لغو عضویت ایران از این کمیسیون مبنای ایجاد یک رویه خطرناک، جانبدارانه و مبتنی بر رفتارهای دوگانه توسط برخی از دولت‌های عضو است. چنین اقدامی فضا را برای سوء استفاده سیاسی آتی برخی از دولت‌ها برای اعمال تحریم، پیگیری اغراض سیاسی خود و ایجاد اجماع علیه ایران جهت مدیریت نهادهای بین‌المللی به سمت ایران‌ستیزی فراهم می‌کند.

راهبرد چهارم: حذف برجام

در ادامه تلاش غرب برای منزوی کردن ایران و از بین بردن حداقل‌های اثر برجام، نیکولاس دوریویه، نماینده فرانسه در سازمان‌ملل گفت: «سازمان ملل باید یک تیم تحقیقاتی را به اوکراین بفرستد تا درباره پهپادها تحقیق کنند و گزارش دهند. فروختن پهپاد از سوی جمهوری اسلامی به روسیه برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده است.» همچنین ناتالی گوله، سناتور فرانسوی خبر داد که بیش از ۴۰ سناتور فرانسه حامی طرحی شدند که اتحادیه اروپا را به لغو مذاکرات احیای برجام ملزم می‌کند.

سفیر سابق آمریکا در هلند، در مطلبی در اندیشکده گیت استون خواستار اعلام پایان برجام از سوی کاخ سفید شده است. به عقیده او پایان برجام پیام مشخصی برای اروپایی‌ها خواهد داشت. [۲]

راهبرد پنجم: شارلی ابدو؛ بهانه‌ای برای تحریک ایران

به نظر می‌رسد یکی از طراحی‌های انتشار کاریکارتورهای توهین‌آمیز شارلی ابدو، تحریک ایران به واکنش علیه این اهانت است. طراحان صحنه از هر منفذی تلاش دارند، روند انزوای ایران و ایجاد اجماع علیه کشور را (روی اشتباه‌های ایران حساب باز کرده‌اند) به هر قیمتی سرعت ببخشند. مثلا وزارت خارجه فرانسه بعد از واکنش مقام‌های ایرانی اعلام کرد این کشور ضمن همکاری با شرکای خود هیچ‌ گزینه‌ای را درباره جمهوری اسلامی از روی میز حذف نخواهد کرد.

راهبرد ششم: پرونده‌سازی امنیتی

یکی دیگر از روش‌های نخ‌نما برای ایجاد تنش میان ایران و اروپا، پرونده‌سازی رسانه‌ای است. روزهای اول سال جدید میلادی رسانه‌های آلمانی از کشف دو بسته مشکوک در دو گاراژ مورد استفاده مظنون ۳۲ ساله ایرانی خبر دادند.

اشپیگل آنلاین نوشت: یکی از همسایه‌ها وجود این بسته‌ را گزارش داده و در گاراژ دیگری دورتر از محل زندگی مظنون نیز، شواهدی از "تله انفجاری" پیدا شده است. بر اساس اطلاعات اشپیگل، خبر را ماموران پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) به مقامات آلمانی داده‌اند. ظاهرا آمریکایی‌ها با نفوذ در یک گروه تلگرامی از سوالات این فرد پیرامون چگونگی ساخت بمب و مواد سمی مطلع شده‌ بودند و نشانه‌هایی وجود داشته که گویا می‌خواستند در شب سال نو دست به اقدام بزند: «اما نقشه وی به دلیل عدم دریافت مواد لازم به تعویق افتاد.» روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارنوت اعلام کرده که منبع درز خبر، سرویس اطلاعات خارجی این کشور "موساد" بوده است. [۳]

همچنین چند ماه قبل، روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آخرونوت»، به نقل از مقام‌های اسرائیلی تایید کرد که موساد، طرح جمهوری اسلامی برای ترور یک کارمند کنسولگری اسرائیل در استانبول ترکیه را خنثی کرده است. به ادعای آنها، در این طرح همچنین برای عملیات ترور یک ژنرال ارشد آمریکا در آلمان و یک روزنامه‌نگار در فرانسه برنامه‌ریزی شده بود. بر اساس ادعای این گزارش، یک عضو یگان ۸۴۰ نیروی قدس که طبق ادعای ارتش اسرائیل اکنون به‌دلیل همکاری در این طرح در یک کشور اروپایی در بازداشت به سر می‌برد.[۴]

در آستانه نشست ژانویه اتحادیه اروپا، مقامات انگلیسی از دستگیری مردی در ارتباط با ادعای کشف بسته‌ای حاوی آثار اورانیوم که برای اتباع ایرانی در این کشور ارسال شد، خبر دادند!

راهبرد هفتم: مدیریت سلبریتی‌ها

جریان‌های ضد ایرانی برای اقناع افکار عمومی جهت قطع ارتباط ایران-اروپا هنرمندانی ایرانی را برای انتشار مواضع ضد ایرانی و درخواست برای بسته شدن سفارت‌خانه ایران در کشورهای اروپایی و سفارت‌خانه‌های اروپا در خاک ایران همراه کرده است. این هنرمندان که برخی بتازگی از ایران خارج شده‌اند در ویدئوهای کوتاه از مقام‌های اروپایی خواستار قطع روابط با تهران شده‌اند.

این روند از سوی سلبریتی‌های ضدایرانی همچنان ادامه دارد و همان‌طور که در بالا اشاره شد، توئیت‌های مشتر با خواسته‌های ضدایرانی منتشر می‌کنند تا ضریب نفوذ خواسته‌هایشان را افزایش دهند.

روند وارد شدن به لیست سیاه

کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا کشورهای ثالث پیشنهاد قرار دادن اشخاص و گروه‌ها در فهرست سیاه و دلایل خود را ارائه می‌دهند. سپس یک گروه ویژه که "کارگروه اقدامات محدودکننده در مبارزه با تروریسم" (COMET) نامیده می‌شود این پیشنهادها و اعتبار آن‌ها را بررسی می‌کند. وقتی که این کارگروه پیشنهاد را معتبر تشخیص داد آن را به شورای اروپا ارجاع می‌دهد، شورایی که از همه رهبران و رؤسای کشورهای عضو تشکیل شده است. دو عضو دیگر هم هستند که باید بر این پیشنهاد صحه بگذارند، یکی رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و دیگری رئیس شورای این اتحادیه که در حال حاضر به‌ترتیب اورزولا فون در لاین و چارلز میشل، نخست‌وزیر سابق بلژیک هستند. علاوه بر این روند داخلی، اگر شورای امنیت سازمان ملل شخص یا گروهی را تروریستی ارزیابی کند، احتمالا نام آن‌ها در فهرست سیاه اتحادیه اروپا نیز قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر ۳۴ شخص و سازمان از سوی اتحادیه اروپا به عنوان تروریست یا گروه تروریستی در این لیست قرار دارند.

تبعات ورود سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی

دویچه‌وله در مورد این اقدام می‌نویسد: اگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این فهرست واقع شود دسترسی اعضایش به دارایی‌های مالی‌شان در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قطع خواهد شد. سفرشان به این کشورها و تردد آن‌ها محدود می‌شود و در برخی موارد مربوط با افراد و گروه‌های ممنوعه نیز ممکن است اقداماتی از سوی پلیس یا دستگاه قضایی انجام شود. برای افراد و سازمان‌های موجود در اتحادیه اروپا نیز کمک یا یاری‌رسانی مالی به اشخاص فهرست‌شده ممنوع است و تخطی از این دستور آن‌ها را با خطر تحریم روبرو خواهد کرد.

اگر سپاه پاسداران وارد این فهرست شود، اولین بار خواهد بود که اتحادیه اروپا بخشی از نیروهای نظامی یک کشور مستقل را به عنوان "یک گروه تروریستی" طبقه‌بندی می‌کند.

[۱]-https://www.channel۴.com/news/iran-is-weaponising-human-life-says-commons-foreign-affairs-chair

[۲]-https://www.gatestoneinstitute.org/۱۹۲۹۱/us-foreign-policy-confusion

[۳]-https://www.dw.com/fa-ir/a-۶۴۳۲۹۰۵۹

[۴]-https://ara.tv/۹kkv۸

منبع: فارس