شهرخبر

چند ترفند برای داشتن ناخن‌هایی محکم و سالم

چند ترفند برای داشتن ناخن‌هایی محکم و سالم

ناخن‌های سالم یکی از ویژگی‌های ظاهری محسوب می‌شوند که تاثیر جدی در زیبایی دست‌ها دارند.

به گزارش بهداشت نیوز، معمولا بیشتر افراد دغدغه سلامت ناخن‌ها را دارند اما بعضی از عادات روزمره مانند استفاده مکرر از شوینده‌‌های شیمیایی زمینه‌‌ساز آسیب به ناخن‌ها از جمله شکنندگی می‌شود. در این زمینه رعایت چند توصیه ساده اما کاربردی در بهبود سلامت ناخن‌ها تاثیر دارد. 

چرا ناخن‌ها می‌شکنند؟
ناخن‌‌ از پروتئین طبیعی به نام کراتین تشکیل شده ‌است. زمانی ‌که این لایه‌های کراتین، ضعیف یا حساس شوند، شکنندگی‌‌هایی در ناخن‌ها دیده می‌شود. گرچه کمبود ریزمغذی‌ها و مواد معدنی تاثیر جدی بر استحکام و زیبایی ناخن‌ها دارد اما استرس، ابتلا به بعضی بیماری‌های پوست و ناخن، استفاده مکرر از لاک ناخن و همچنین عادات روزمره مانند استفاده مکرر و بدون دستکش از شوینده‌ها نیز در این زمینه تاثیر دارند. 

چطور ناخن‌ها را تقویت و از شکنندگی جلوگیری کنیم؟

از ناخن‌ها محافظت کنید

اولین اصل جلوگیری از شکنندگی ناخن‌ها، مراقبت در برابر آسیب‌‌ هنگام انجام کارهای روزمره است. بسیاری از این آسیب‌ها جزئی هستند و معمولا فرد متوجه نمی‌شود اما به ساختار ناخن صدمه می‌رسد و پس از مدتی ناخن می‌شکند. 

همچنین استفاده مکرر از شوینده‌‌های شیمیایی نیز به‌تدریج ناخن را ضعیف و مستعد شکنندگی می‌کند. پوشیدن دستکش هنگام شست‌وشوی ظروف و نظافت منزل راهکار بسیار موثر برای حفظ سلامت ناخن‌ها است. 

بسیاری از افراد برای کارهایی مانند باز کردن درب بطری و... از ناخن کمک می‌گیرند که چنین عادات نادرستی نیز آسیب‌های جدی به ناخن می‌زند.

مدت طولانی از ناخن مصنوعی و لاک استفاده نکنید 

استفاده از لاک و ناخن مصنوعی امروزه جزو اقدامات رایج زیبایی است. اما باید دانست که باقیماندن طولانی‌‌مدت لاک یا ناخن مصنوعی به‌تدریج به ناخن آسیب می‌رساند. در واقع، مانیکور مکرر ناخن برای گذاشتن ناخن مصنوعی یکی از مهم‌ترین عوامل آسیب‌رسان است. 

از همین‌رو توصیه می‌شود حتما پس از مدتی استفاده از ناخن مصنوعی، برداشته شود تا ناخن در حالت طبیعی به رشد و ترمیم بپردازد. در مورد لاک نیز این نکته باید رعایت گردد و ترجیح این است که لاک‌ پاک‌کن‌های فاقد استون انتخاب گردد. 

رطوبت‌رسانی به ناخن را فراموش نکنید

برای جلوگیری از شکنندگی ناخن‌ها لازم است سطح رطوبت ناخن‌‌ها حفظ شود. پس از شست‌وشوی دست‌ها و پاها لازم است پوست و ناخن‌ها با مقداری کرم مرطوب‌کننده ماساژ داده‌ شود. این نکته به‌خصوص در فصل زمستان که هوا سرد و خشک است بسیار اهمیت دارد. 

روغن‌های گیاهی نیز تاثیر خوبی در حفظ رطوبت ناخن دارند. برای این کار توصیه می‌شود ناخن‌ها به‌مدت ده دقیقه در مقداری روغن بادام شیرین یا زیتون قرار گیرند.

تغذیه صحیح را فراموش نکنید

رعایت اصول تغذیه متعادل و متنوع برای حفظ سلامت عمومی از جمله استحکام ناخن‌ها ضروری است. کمبود ویتامین‌ها، آهن و روی جزو عوامل جدی زمینه‌ساز شکنندگی ناخن‌ها هستند که گنجاندن منابع آنها مانند گوشت‌ها، آجیل و سبزیجات در رژیم روزانه اهمیت دارد. در صورت کمبودهای شدید غذایی بهتر است تحت‌نظر پزشک یک دوره مکمل‌های غذایی نیز مصرف گردد.

منبع: سلامت