شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#دوشنبه#روز#گرم#هفته#سرد#زمستان

روز گرم بورس در هفته سرد زمستان

روز گرم بورس در هفته سرد زمستان

فردای اقتصاد: بورس تهران پس از تعطیلی ناگهانی یک روزه، معاملات امروز خود را با سبزپوشی حداکثری نمادها و ورود پول هزار میلیارد تومانی حقیقی‌ها به پایان رساند. شاخص کل بورس تهران، روز دوشنبه با ثبت رشد ۲.۲۵ درصدی، تا ارتفاع یک میلیون و ۶۸۰ هزار واحدی پیش‌روی کرد. آخرین بار ۲۹ شهریوماه سال ۹۹ بود که نماگر اصلی بازار سهام در این سطح قرار داشت و پس از آن با تمام فراز و فرودها، روندی نزولی در پیش گرفت. در دادوستدهای امروز بورس، ۹۴ درصد از نمادهای معامله شده با رشد قیمت همراه شدند و در ۳۷ درصد از سهام شاهد تشکیل صف خرید بودیم. ضمن آنکه حقیقی‌ها در ۸۳ درصد از نمادها خالص خرید مثبتی را رقم زدند.

محرک‌ خودرویی بورس دوشنبه

پس حواشی‌های مربوط به عرضه خودرو در بورس کالا که هفته گذشته خاطر سهامداران را مکدر کرد، امروز شاهد از سرگیری این عرضه‌ها بودیم.

روز چهارشنبه با لغو عرضه محصول دنا توسط اطلاعیه ایرانخودرو، موضوع پایان عرضه خودرو در بورس کالا رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت تا دلیل صف فروش خودروسازان نیز مشخص شود. اگرچه سازمان بورس طی نامه‌ای به ایرانخودرو به این اتفاق به سرعت واکنش داد اما صحبت‌های امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت از جدیت بیشتر آن خبر می‌دهد. قالیباف طی صحبتی که در صدا و سیما انجام داد، عنوان کرد که در حال حاضر وزارت صمت اختیار ارائه مجوز به عرضه‌های جدید در بورس کالا را ندارد و طبق گفته سازمان بازرسی، از این پس شورای رقابت مسئولیت قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان را خواهد داشت. به گفته سخنگوی وزارت صمت، با عرضه‌های صورت گرفته در بازار خودرو طی روزهای اخیر و همچنین واردات خودروهای خارجی، بازار خودرو به اشباع رسیده است و از همان ابتدا نیز قرار بر این بود که با رسیدن به این نقطه، عرضه خودرو در بورس کالا به پایان برسد و خودروسازان خودشان به فروش محصولاتشان ادامه دهند.

با این حال اما تلاش‌های سازمان بورس و مکاتبه آن با وزارت اقتصاد نتیجه داد و دنا پلاس امروز در بورس کالا طبق اطلاعیه قبلی و با ۵هزار دستگاه بیشتر عرضه شد. امروز میزگردی نیز در بورس کالا برای صنعت خودرو کشور با حضور رئیس سازمان بورس، وزیر اقتصاد و همچنین مدیران عامل خودروسازهای بزرگ کشور برگزار شد که نتیجه آن یکپارچگی همه طرف‌ها برای تداوم عرضه خودرو در بورس کالا و از بین رفتن لاتاری خودروسازان با روش‌های قبلی بود. در این احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، نیز با بیان اینکه راه میانه برای حمایت از مردم و تولید، عرضه خودرو در بورس کالاست عنوان کرد که با ویژه‌خواری در بازار خودرو رقابت خواهد شد تا موج جدیدی از اصلاحات اساسی در این صنعت ایجاد شود و این موج مثبت به دیگر صنایع نیز سرایت کرد.

گزارش در حال تکمیل...