شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات

تعیین برگزاری دور دوم انتخابات پارلمانی تونس / هشدار ژنرال برهان به سیاستمداران سودانی

تعیین برگزاری دور دوم انتخابات پارلمانی تونس / هشدار ژنرال برهان به سیاستمداران سودانی

کمیته عالی مستقل انتخابات تونس برگزاری دور دوم انتخابات پارلمانی این کشور را دوم بهمن ماه آینده تعیین کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، انتخابات پارلمانی تونس در سایه تحریم احزاب در آذر ماه گذشته برگزار شد و از 9 میلیون و 200 هزار نفر شهروند تونسی دارای شرایط رای دادن حدود یک میلیون نفر در این انتخابات شرکت کردند لذا انتخابات به دور دوم کشیده شد.

انتخابات پارلمان تونس طبق قانون اساسی جدید برگزار می‌شود. بر اساس این قانون، پارلمان جدید 161 کرسی دارد در حالی که پارلمان قبلی 217 کرسی داشت. در قانون اساسی جدید نقش پارلمان در ساختار سیاسی تونس بسیار کمرنگ شده اما اختیارات ریاست جمهوری به شدت افزایش یافته است. این قانون در تابستان گذشته به همه پرسی گذاشته شد و کمتر از یک سوم تونسی‌ها به آن رای مثبت دادند.

رئیس کمیته عالی مستقل انتخابات تونس با شرکت در یک نشست مطبوعاتی در پایتخت این کشور گفت: دومین دور انتخابات پارلمانی در 29 ژانویه 2023 ( دوم بهمن ماه آینده ) در سراسر کشور برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی تونس « فاروق بوعسکر» افزود: تبلیغات انتخاباتی از 16 ماه جاری میلادی شروع می‌شود و نامزدهای انتخاباتی مجازند به تبلیغات خود برای ورود به پارلمان تا پایان 27 ژانویه ادامه دهند. سکوت انتخاباتی از اولین دقیقه‌های 28 ژانویه شروع می‌شود و تا بسته شدن در حوزه‌های رای گیری ادامه پیدا خواهد کرد.  

وی درباره اعلام نتایج انتخابات گفت: نتایج اولیه این انتخابات در یکم فوریه ( دوشنبه سوم بهمن ماه ) اعلام می‌شود و با در نظر گرفتن بررسی شکایت‌های احتمالی، نتایج نهایی انتخابات تا 4 مارس ( 13 اسفند ماه ) آینده اعلام خواهد شد.

به گفته بوعسکر، در دور دوم انتخابات پارلمانی تونس 7 میلیون و 853 هزار شهروند این کشور دارای شرایط رای دادن هستند و در این دوره 445 نامزد برای نشستن بر 131 کرسی پارلمان بایکدیگر رقابت می‌کنند.

هشدار ژنرال برهان به سیاستمداران  سودانی

رئیس شورای حاکمیتی سودان به سیاستمداران این کشور هشدار داد که از ارتش دور باشند.

ژنرال « عبدالفتاح برهان» ، با اشاره به اصلاح ساختار ارتش و سرویس‌های امنیتی گفت: ضروری است که سیاستمداران از ارتش دور باشند.

وی که برای سخنرانی در مسابقات تیراندازی به شهر « دامازین» واقع در استان نیل آبی رفته بود، اظهار داشت: هیچ فردی قادر به فروپاشی ارتش نیست. وظیفه ما حفظ نیروهای مسلح است. سیاستمداران بایستی به تنظیم صفوف احزاب خود بپردازند و ما ( نظامیان ) می‌توانیم ارتش را در مسیر درست قرار دهیم.

این سخن ژنرال برهان به احزابی اشاره دارد که خواهان اصلاح ساختار ارتش و سرویس‌های امنیتی سودان توسط سیاستمداران مدنی است.

رئیس شورای حاکمیتی سودان دربخش دیگری از سخنانش درباره اعزام جنگجو به کشورهای همجوار گفت: ارتش با هدف برهم زدن ثبات و امنیت همسایگان جنگجو و مزدور به این کشورها اعزام نمی‌کند.

به نوشته روزنامه سودان تریبون، این سخن ژنرال برهان در تضاد کامل با سخنان سرلشکر « محمد حمدان دقلو» مشهور به حمیدتی فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان است. وی در ابتدای ماه جاری میلادی گفته بود: طرح براندازی دولت آفریقای مرکزی را که از سودان هدایت و شروع می‌شد، خنثی کرده و اطلاعات موثقی در اختیار دارد که ثابت می‌کند برخی از افراد موثر در حاکمیت خارطوم در این طرح دخالت دارند که آنان نیز دستگیر شده‌اند.

ژنرال برهان با بیان اینکه سودان دارای ارتش حرفه‌ای و پایبند به قوانین است، تصریح کرد: هیچ کس نباید فکر کند که ما افرادی را به کشور دیگری اعزام می‌کنیم تا در آنجا بجنگند. این کار ما نیست.

تبون به فرانسه می‌رود

رئیس جمهور الجزایر برای اولین بار پس از ورودش به کاخ ریاست جمهوری ( 2019) در می 2023 به پاریس می‌رود تا با رئیس جمهور فرانسه درباره گسترش مناسبات دوجانبه به گفت‌وگو بنشیند.

تنش در مناسبات الجزایر- فرانسه از زمانی شروع شد که پاریس از اعطای ویزا به شهروندان الجزایری خودداری کرد و « امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه گفت بیش از دوره استعمار ملتی به نام الجزایر وجود نداشت. الجزایر در واکنش به این رفتار و گفتار فرانسوی‌ها سفیر خود را از پاریس فراخواند و در روابط اقتصادی با فرانسه محدودیت ایجاد کرد.

مقامات فرانسوی مجبور شدند در مواضع خود بازنگری کنند و راه تنش زدایی را در پیش گیرند، به گونه‎ای که رئیس جمهور فرانسه 4 ماه قبل به الجزایر رفت و به دنبال آن « عبدالمجید تبون» رئیس جمهور این کشور از سفرش به پاریس درسال 2023 خبر داد.

دفتر ریاست جمهوری الجزایر اعلام کرد: طی تماس تلفنی «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه با «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور قرار شد، تبون طی ماه می 2023 به پاریس سفر کند.

به نوشته روزنامه الجزایری «خبر امروز» در بیانیه دفتر ریاست جمهوری الجزایر آمده‌ است: در این تماس تلفنی روسای جمهور دو کشور با تبریک سال جدید میلادی درباره رخدادهای مورد توجه الجزیره و پاریس بحث و تبادل نظر کردند.

ماکرون و تبون در راستای تنش زدایی در مناسبات فرانسه و الجزایر در اوت 2022 با صدور بیانیه مشترکی توافق کردند پاریس با سهولت بیشتری برای شهروندان الجزایری ویزا صادر کند و الجزیره هم با شدت بیشتری با مهاجرت‌های غیرقانونی مبارزه کند.

انتهای پیام/