شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مالیات#سال آینده#هزار میلیارد تومان
رئیس سازمان امور مالیاتی خبر داد؛

وصول ۹۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال ۱۴۰۲/ سهم مالیات از بودجه جاری سال آینده ۶۵ درصد می‌شود

رییس سازمان امور مالیاتی گفت:برآوردهای ما ظرفیت ۹۰ هزار میلیارد تومانی وصول مالیات از فرار مالیاتی را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، داوود منظور؛ رئیس سازمان امور مالیاتی در جلسه رونمایی از نرم افزار «مالیات من» با اشاره به کاهش وابستگی بودجه به درآمد‌های نفتی اظهار کرد: در سال گذشته، سال جاری و سال آینده به تدریج سهم مالیات در تامین مالی بودجه درحال رشد است.

 

منظور تاکید کرد: در ۸ ماه نخست سال گذشته مجموع درآمد‌های مالیاتی و گمرکی ۴۸ درصد از بودجه جاری دولت را تامین کرده بود که این میزان نسبت به مدت مشابه سال جاری به ۵۸ درصد رسیده است.

 

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود این نسبت در سال آینده به بیش از ۶۵ درصد برسد.

 

منظور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست دولت در راستای حمایت از تولید، تاکید کرد: نرخ مالیات بر تولید واحدهای‌تولیدی در لایحه بودجه سال آینده ۷ درصد کاهش پیدا خواهد کرد که به رونق تولید کمک می‌کند و ما تلاش می‌کنیم افزایش کل درآمد مالیاتی را از محل شناسایی واحد‌های جدید جبران کنیم.

 

 

فرار ۳۰۰ هزار شخص حقوقی از پرداخت مالیات

 

منظور افزود: امسال ۳.۵ میلیون فعال اقتصادی در مشاغل، اظهارنامه مالیاتی ارائه نداده‌اند و ما برای آن‌ها اظهارنامه برآوردی صادر و مالیات از آن‌ها مطالبه خواهیم کرد. همچنین در مورد اشخاص حقیقی و شرکت‌ها هم حدود ۳۰۰ هزار شرکت حقوقی شناسایی کرده‌ایم که اطلاعات فعالیت اقتصادی خود در سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ را ارائه نداده و اظهارنامه مالیاتی تسلیم نکرده‌اند. مجموع برآورد ما این است که بتوانیم برای سال آینده از این محل ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول کنیم که گامی در راستای تحقق عدالت مالیاتی خواهد بود.

 

رئیس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: در حال حاضر کارگران و کارمندان با درآمد ماهانه ۶ تا ۷ میلیون تومان مالیات می‌پردازند، اما برخی دارندگان مشاغل و حتی اشخاص حقوقی اظهارنامه مالیاتی ارائه نکرده‌اند.

 

وی همچنین درباره مالیات از خانه‌های خالی و گران‌قیمت اظهار کرد: مهم‌ترین مانع در این زمینه، اطلاعات خانه‌های خالی، خانه‌های گران‌قیمت و خودرو‌های گران‌قیمت است بنابراین دستگاه‌هایی که این اطلاعات را دارند باید آن را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند. در این رابطه تضامینی در قانون پیش‌بینی شده است که دستگاه‌ها ملزم باشند اطلاعات خود را به سازمان امور مالیاتی بدهند و اگر از دادن اطلاعات سرپیچی کنند مشمول جریمه خواهند شد.

 

منظور گفت: این مژده را به فعالان اقتصادی می‌دهم که در سال آینده فشار مالیاتی خاصی را نخواهیم داشت بلکه همان رویه سال‌های قبل ادامه پیدا می‌کند و فقط به دنبال فراهم کردن عدالت مالیاتی هستیم.

 

وی با بیان اینکه سعی کردیم عدالت بین استانی نیز افزایش پیدا کند، تصریح کرد: توزیع بار مالیات بین استان‌ها با توجه به ظرفیت‌های استانی را پیش‌بینی کرده‌ایم که طبیعتا استان‌هایی مانند کردستان، خراسان جنوبی، ایلام، همدان که محروم‌تر هستند یا فعالیت آن‌ها کشاورزی است، رشد مالیاتی کم‌تری دارند.

 

 

ابهامات مالیات برعایدی به کمیسیون اقتصادی ارجاع می‌شود

 

منظور درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: هرگونه ابهامی در ارتباط با این طرح مجدد به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده می‌شود. دولت هم در این کمیسیون حضور دارد و ابهاماتی که صاحب نظران دارند برطرف می‌شود.

 

 

تجمیع تمامی خدمات مالیاتی در نرم افزار مالیات من

 

رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین با اشاره به رونمایی از نرم افزار جامع و کاربردی تلفن همراه «مالیات من» گفت: مدت‌ها روی این سکو کار شده است و این سکو به صورت نرم افزار چندکاره در دسترس قرار می‌گیرد که همه می‌توانند آن را روی تلفن همراه خود نصب کنند و همچنین خدمات الکترونیکی مالیاتی را توسط تلفن همراه انجام دهند.

 

به گفته وی ، امکان ارائه انواع اظهارنامه و استعلام از طریق این سامانه وجود دارد. این سکو مودیان را به درگاه خدمات الکترونیک نظام مالیاتی نیز متصل می‌کند و در آن درگاه مودیان می‌توانند تمام سوابق مالیاتی خود را مشاهده کنند.

 

منظور تصریح کرد: همچنین امکان استفاده از رادیو مالیات، پادکست‌های صوتی و آموزش‌های صوتی و تصویری وجود دارد. ضمن اینکه امکان دسترسی به کلیه قوانین و دستورالعمل‌ها در این سکو وجود خواهد داشت. ضمن اینکه امکان گفتگو‌های صوتی و تصویری نیز وجود خواهد داشت. این سکو یک اقدام مهم برای الکترونیکی کردن خدمات است.

 

منظور گفت: هدف این است که بتوانیم پرداخت مالیات را تسهیل کنیم. علاوه بر این فرصت ها، در نرم افزار مالیات من، تمام قوانین مالیاتی را در دسترس قرار دادیم و یک مودی می‌تواند به مواد قانونی مورد نیاز خود به راحتی دسترسی پیدا کند.

 

 

قابلیت توسعه نرم افزار موبایلی سازمان امور مالیاتی

 

افشین خدامرادی؛ معاون فناوری‌های سازمان امور مالیاتی نیز در این مراسم با بیان اینکه بحث هوشمندسازی نظام مالیاتی برپایه مالیات‌ستانی عادلانه است، اظهار کرد: یکی از این محور‌ها پیاده سازی خدمات مالیاتی به صورت الکترونیکی است. امروز بحث رونمایی از سکوی نرم افزاری مالیات من را داریم. ویژگی خاص این برنامه یکپارچه سازی خدمات در یک نرم افزار موبایلی است. ضمن اینکه قابلیت توسعه نیز دارد. این سکو قابلیت امکان ارائه خدمات فنی به مودیان را دارد.

 

وی افزود: با توجه به حجم پروژه‌های سازمان امور مالیاتی با پیاده سازی این سکو تلاش شده تا فرآیند اجرا تسهیل شود و از ظرفیت‌های خارج از سازمان نیز کمک بگیریم.

 

 

فراهم شدن امکان احراز هویت الکترونیک افراد در آینده نزدیک

 

همچنین در این مراسم بهنام سرخیل؛ مدیر کل روابط عمومی سازمان امور مالیاتی نیز با اشاره به اینکه تلاش شده تا از هوشمندسازی در روابط عمومی و فرهنگ سازی مالیاتی استفاده شود، گفت: تلاش کردیم تا با رویکرد تعامل محوری، خدمات الکترونیکی سازمان را در اختیار مودیان قرار دهیم. در حال حاضر بعد اطلاع رسانی این نرم افزار انجام می‌شود.

 

وی ادامه داد: یک کانال تعاملی به نام اینتا تشکیل شده است که یکی از اقدامات انجام شده در راستای اطلاع‌رسانی است. در آینده نزدیک به روز شدن نرم افزار مالیات من نیز رخ خواهد داد. به این ترتیب امکان احراز هویت به وجود خواهد آمد. در حوزه اطلاع رسانی نیز از این نرم افزار استفاده خواهد شد و ابلاغ‌های الکترونیکی به این ترتیب ابلاغ خواهد شد.