شهر خبر

امضاء تفاهم‌نامه بین شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و دانشگاه آزاد اسلامی

امضاء تفاهم‌نامه بین شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و دانشگاه آزاد اسلامی

تفاهم‌نامه همکاری مشترک دانشگاه آزاد اسلامی و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به امضاء محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه رسید.

به گزارش خبرگزاری برنا، تفاهم‌نامه همکاری مشترک دانشگاه آزاد اسلامی و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به امضاء محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه رسید.

این تفاهم‌نامه با هدف توسعه همکاری‌های علمی و آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و به منظور بهره‌مندی متقابل از توانایی‌ها، ظرفیت‌ها و امکانات طرفین منعقد شد.

طهرانچی در ابتدای نشست امضای این تفاهم‌نامه، با اشاره به ساختارسازی‌‌های حضرت امام خمینی (ره) در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی گفت: دوره اول انقلاب اسلامی، ساختارسازی بسیار توانمندی توسط امام (ره) بنا نهاده شد و کارکردهای این ساختارها تا به امروز از انقلاب اسلامی در مقابل دشمنانی که قسم خورده بودند انقلاب یک روز هم نباشد، صیانت کرده است. مقام معظم رهبری اخیراً اشاره کردند که کارتر رئیس‌جمهور وقت آمریکا برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران دستور صریح داده بود، اما سه عامل رهبری، مردم و ساختارهای انقلاب اسلامی باعث ناکامی دشمنان در اهداف شوم علیه انقلاب شده است.

وی ادامه داد: دوره‌های مختلفی در مشروطه و حتی زمان حیات آیت‌الله کاشانی را تجربه کردیم که مردم حرکت جدیدی به وجود آوردند اما به دلیل اینکه ساختارهای قوام‌یافته در کشور ایجاد نشد و تنها عامل رهبری و مردم در صحنه بود، این حرکت و قیام‌ها نتوانست پایدار بماند.

طهرانچی با بیان اینکه ساختارهای اجتماعی در قوام حکومت تأثیر بسزایی دارد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری جهاد تبیین را درمقابل غوغاسالاری رسانه‌ای دشمن و جنگ ترکیبی مطرح کردند و این مهم نیازمند ساختارهای اجتماعی است. دانشگاه آزاد اسلامی و شبکه ائمه جمعه به عنوان دو ساختار اجتماعی مهم جمهوری اسلامی ایران، توسط امام خمینی (ره) بنیان‌گذاری شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه نمازجمعه نماد مقاومت مردم بوده و ارزش بالایی دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای شبکه‌های اجتماعی فراگیر در کشور است و باید قدر این شبکه را بدانیم چرا که این قدرت شبکه ای می تواند جهاد تبیین را پشتوانه‌سازی کند. بحمدالله دانشگاه آزاد اسلامی و شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با یکدیگر مأنوس بوده و ارتباط مثبتی دارند و یکی از برنامه‌های مهم بنده در سفرهای استانی، دیدار و گفت‌وگو با نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه است که آن‌ها را هدایتگران معنوی دانشگاه می‌دانیم. همچنین دفاتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با موافقت و همراهی ائمه جمعه در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه سالانه 35-30 درصد جوانان هر شهر وارد دانشگاه آزاد اسلامی می شوند، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی یک اجتماع کاملاً هدایتگر و تأثیرگذار است که امکانات آن توسط مردم تهیه شده و بسیاری از ائمه جمعه در ایجاد واحدهای دانشگاهی پیشگام بودند. از این رو دانشگاه آزاد اسلامی با مشارکت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه می تواند تأثیر ائمه جمعه در ایجاد و گسترش این دانشگاه به عنوان یک نهاد فرهنگی، علمی و اجتماعی را تاریخ‌نگاری کند.

طهرانچی با تأکید بر لزوم ارتباط و تعامل دانشگاه آزاد اسلامی با شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، گفت: جهاد تبیین اولویت جدی برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی و معتقدیم این جهاد باید عالمانه و حکیمانه باشد. بخش حکیمانه جهاد تبیین باید از نهاد حوزه‌های علمیه استخراج شود و بخش عالمانه نیز توسط دانشگاه پشتوانه‌سازی شود و هر دوی آنها باید درکنار یکدیگر در جهاد تبیین نقش‌آفرینی و عقبه‌سازی کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با اشاره به اجرای طرح پایش در این دانشگاه، اظهار داشت: نظام پایان‌نامه و رساله دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تولید دانش در دانشگاه آزاد اسلامی یک نظام یکپارچه است و سالانه صدهزار تحقیق در یک چارچوب و یک هدایت مستقیم در این دانشگاه انجام می شود که در این راستا با مشارکت شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، می توانیم در تأثیرگذاری آنها در حوزه‌های مختلف راهکارهای مناسب داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌ حاج علی‌اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نیز در ادامه این نشست ضمن تبریک ولادت باسعادت حضرت زهرا (س) گفت: مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی که برآمده از انقلاب اسلامی و براساس یک تشخیص درست شکل گرفته، امروز با ظرفیت فراوان و در حوزه داخلی و بین‌الملل همراه با رشته‌های گوناگون توانسته باعث بسط و گسترش آموزش عالی شود.

وی افزود: امروز به برکت انقلاب اسلامی در 900 شهر و پایگاه، نمازجمعه که از بزرگترین کارها و حسنات انقلاب اسلامی است برگزار می‌شود که منشأ خدمات و برکات زیادی شده است. شبکه ائمه جمعه نیز همیشه حامی و پشتیبان شبکه دانشگاهی کشور و دانشگاه آزاد اسلامی بودند و در شهرهای مختلف برخی از ائمه جمعه به شکل‌گیری و تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در آن شهر کمک کردند و در بعضی از واحدها نیز ائمه جمعه به عنوان رییس دانشگاه و استاد مشغول به فعالیت بوده و هستند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در پایان با اشاره به مأموریت‌های شورا در ارتباط با ارتقاء کیفی نمازجمعه و نهاد امامت جمعه اظهار داشت: در هر دو مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، شاهد تغییرات کیفی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی هستیم و امیدواریم هر دو مجموعه با نشاط و طراوت در انجام مأموریت‌‎های خود و تحقق آرمان‌های مشترک و ساخت ایران قوی گام بردارند.

در این جلسه، حجت‌الاسلام شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی،علی سروری مجد مشاور ریاست و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استان‌ها دانشگاه آزاد اسلامی، محمد قربانی گلشن‌آبادی معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، فرزاد جهان‌‎بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند.

انتهای پیام/