شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه#خوزستان#دارای#اهواز

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف:

خوزستان دارای سبک در حوزه نغمات قرآنی است

خوزستان دارای سبک در حوزه نغمات قرآنی است

اهواز - رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: خوزستان یکی از استان‌های قطب در حوزه تلاوت و دارای سبک در حوزه نغمات قرآنی است.

حمید مجیدی‌مهر در حاشیه برگزاری مسابقات قرآنی کشور در شهرستان اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن ایران به‌عنوان مهم‌ترین رویداد قرآنی کشور به میزبانی خوزستان در حال برگزاری است؛ این مسابقات در نوع خودش بزرگ‌ترین رویداد ملی قرآنی و جزو یکی از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی جهان اسلام است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: این مسابقات در چهار رشته قرائت، ترتیل، حفظ کل قرآن و حفظ ۲۰ جز و در ۲ بخش برادران و خواهران از ۲۲ دی‌ماه شروع شده و تا ۲۸ ادامه دارد.

مجیدی‌مهر با اشاره به حضور ۵۱ هزار نفر شرکت‌کننده تخصصی در مسابقات این دوره عنوان کرد: منتخبان حاضر در این دوره مراحل شهرستانی، استانی و مقدماتی سراسری را سپری و از بین حدود ۶۰۰ نفر شرکت‌کننده راه‌یافته از مرحله استانی به این مرحله دست پیدا کردند.

وی یادآور شد: از نظر بُعد رسانه‌ای نسبت به سایر دوره‌ها قطعاً نسبت به دوره‌های قبل دارای شاخص‌های ویژه‌ای است، کارشناسی در حاشیه مسابقات در استودیوی مجزا به‌خوبی در حال برگزاری و کارشناسی در رادیو قرآن هم‌زمان برای شنوندگان اجرا می‌شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خبر داد: برای اولین بار در دنیا نرم‌افزار داوری در این مسابقات در مرحله نهایی به شکل رسمی به‌کارگیری شد که سرعت، دقت و حساسیت داوری را افزایش می‌دهد؛ در این دوره از مسابقات دیگر پخش تلاوت به‌صورت محیطی در هیئت‌داوران انجام نمی‌شود بلکه با هدفون صداها را شنوایی می‌کنند که این موضوع حساسیت داوری را افزایش می‌دهد.

خوزستان دارای سبک در حوزه نغمات قرآنی است

مجیدی‌مهر افزود: در این دوره از مسابقات بُعد فضای مجازی و پخش اینترنتی هم به شکل ویژه دنبال شده که مردم می‌توانند با دسترسی ساده به یک تلفن هوشمند همراه مسابقات را با اینترنت رایگان مشاهده کنند.

بیننده جهانی

وی بیان کرد: دوره قبلی مسابقات به میزبانی تهران بوده و در نقاط مختلف کشور میزبانی را بر عهده داشتند و ۱۶ سال قبل به میزبانی اهواز بوده است؛ در حال حاضر برای این دوره از مسابقات از سراسر ایران و سراسر جهان بیننده داریم.

مجیدی‌مهر با اشاره به پیش‌بینی افزایش حضور مردم در دو روز پایانی مسابقات بیان کرد: امیدوارم در شب پایانی مسابقات و به‌ویژه مراسم اختتامیه شاهد حضور پررنگ مردم باشیم؛ البته در مراسم افتتاحیه سالن مملو از جمعیت مردمی بوده و استقبال باشکوهی داشتند.

وی اظهار کرد: هر روز برای بهره‌مندی مردم از برکات این مسابقات ۱۴ کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و ۱۴ کمک هزینه سفر مشهد به‌صورت قرعه‌کشی اعطا می‌شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: خوزستان یکی از استان‌های قطب در حوزه تلاوت و دارای سبک در حوزه نغمات است؛ گروه‌های تواشیح که سالیان متمادی رتبه‌دار هستند.

مجیدی‌مهر با اشاره به وجود مبتهلین، دعاخوانان و موذنان ممتاز در خوزستان یادآور شد: در حوزه قرائت هم چند رتبه بین‌المللی توسط خوزستانی‌ها به‌ویژه قاسم مقدمی «دارای مقام اول» کسب شد؛ اساتید داور مطرح کشوری از خوزستان هستند و این ظرفیت‌ها نویدبخش پیشرفت روزانه خوزستان در حوزه قرآنی است.

وی تشریح کرد: شاید یکی از دلایل اصلی میزبانی خوزستان برای برگزاری این دوره از مسابقات نیز وجود ظرفیت‌های عظیم قرآنی در بین نخبگان و عموم مردم علاقه‌مند به مباحث قرآنی است؛ به نظر می‌رسد کارهای خوبی در این زمینه می‌توان انجام داد و اداره کل اوقاف خوزستان مسابقات را فتح‌بابی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در سطح این استان بداند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه محل اصلی فعالیت‌های قرآنی در کشور سازمان اوقاف است، اضافه کرد: مهم‌ترین نهاد قرآنی جمهوری اسلامی ایران سازمان اوقاف و امور خیریه بوده که از ابتدای انقلاب با برگزاری دوره‌های مختلف قرآنی همواره پیشتاز بوده است.

مجیدی‌مهر خبر داد: از ابتدای انقلاب تاکنون ۳۸ دوره مسابقات بین‌المللی، ۴۵ دوره مسابقات سراسری، ۴۵ دوره مسابقات نغمات دینی، بیش از ۲۰ دوره مسابقات قرآنی ویژه بانوان، بیش از ۲۰ دوره مسابقات شکوفه‌ها و برگزاری سالانه بیش از هفت هزار محفل انس با قرآن (برگزاری حدود ۴۰۰ هزار انس با قرآن در سال‌های گذشته) را داشتیم.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های تخصصی و عمومی قرآنی در کشور عنوان کرد: از سال گذشته تاکنون رویکرد ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور این بوده که باید این فعالیت‌ها به سمت امامزادگان و بقاع متبرکه حرکت کند؛ ماه رمضان سال گذشته یک هزار و ۶۱۰ امامزاده و بقاع متبرکه مراسم ترتیل‌خوانی داشتند و امسال برنامه‌ریزی شده تا بیش از ۹۰ درصد مراسمات را در این اماکن متبرکه برگزار کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآنی کشور به میزبانی خوزستان از ۲۲ دی‌ماه در محل سالن امام رضا (ع) شهرک نفت اهواز شروع به کار کرده و تا ۲۸ دی‌ماه نیز ادامه دارد؛ حضور برای عموم مردم آزاد است و در پایان کار هر روز مسابقات (ساعت ۱۵ - ۲۱) تمامی شرکت‌کنندگان مهمان سفره قرآن کریم بوده و در قرعه‌کشی ۱۴ کمک هزینه سفر عتبات عالیات و ۱۴ کمک هزینه سفر مشهد مقدس شرکت داده می‌شوند.