شهر خبر

احتمال حذف ویزا برای شهروندان روس در بحرین، عمان، عربستان سعودی

احتمال حذف ویزا برای شهروندان روس در بحرین، عمان، عربستان سعودی

بحرین، عمان، عربستان سعودی ممکن است رژیم بدون ویزا را برای روس‌ها اعمال کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، روسیه در حال رایزنی با سه کشور عربی بحرین، عمان، عربستان سعودی برای حذف روادید در سفر اتباع این کشورهاست. «یوگنی ایوانف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه در این ارتباط اعلام کرد که مسکو در حال حاضر در حال کار بر روی توافق‌نامه‌هایی برای معرفی «رژیم بدون روادید» برای اتباع روسی است که به بحرین، عمان، عربستان سعودی و تعدادی دیگر از کشورها سفر می‌کنند.

ایوانوف گفت: «کار در حال حاضر روی پیش نویس پروژه‌های مربوط به توافق نامه‌های بدون روادید با مکزیک و مالزی و همچنین با برخی از کشورهای جزیره‌ای در دریای کارائیب (مشترک المنافع باهاما، باربادوس، هائیتی، ترینیداد و توباگو، سنت لوسیا) در حال انجام است.»

این دیپلمات ادامه داد: «در حال حاضر توافق‌های مشابهی با بحرین، کویت، عمان، عربستان سعودی و زامبیا در حال انجام است. علاوه بر این، ما در حال حاضر در حال مذاکره با هنگ کنگ برای تمدید مدت اقامت رژیم بدون روادید از ۱۴ به ۳۰ روز هستیم.»

ایوانوف همچنین گفت که از امروز شهروندان بیش از ۶۰ کشور می‌توانند بدون روادید و تنها با گذرنامه ملی خود وارد روسیه شوند.

در تابستان امسال نیز، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه قانونی در مورد ویزاهای طلایی را امضا کرد که بر اساس آن اجازه اقامت به خارجی‌هایی که ۳۰ میلیون روبل در بخش‌های مختلف اقتصاد روسیه از جمله املاک سرمایه‌گذاری کرده‌اند اعطا می‌شود؛ این قانون از سال ۲۰۲۳ اجرا می‌شود.

اعطای اجازه اقامت یا شهروندی از طریق سرمایه گذاری از دیرباز در تعدادی از کشورها مانند قبرس، مالت و پرتغال یک روش رایج بوده است، زیرا می‌دانستند که ۱۹ کشور از ۲۷ کشور اتحادیه اروپا قوانین حاکم بر صدور را اتخاذ می‌کنند. ویزای طلایی که شرایط آن از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، به عنوان مثال، در مالت برای اخذ تابعیت، ۳۶ ماه اقامت در جزیره و سرمایه گذاری ۶۰۰۰۰۰ یورو در صندوق توسعه ملی کافی است.

برخلاف اتحادیه اروپا، روسیه به دنبال راه‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار از طریق طرح‌های ساده‌شده برای صدور مجوز اقامت، از جمله قانون امضا شده توسط رئیس‌جمهور است، در حالی که قانون لازم الاجرا در حال حاضر حضور سرمایه‌گذار را برای مدت حداقل یک سال و نیم برای دریافت مجوز اقامت که کاهش می‌دهد قانون جدید این دوره را به میزان قابل توجهی تمدید می‌کند و کل مبلغ سرمایه گذاری مورد نیاز برای دریافت "ویزای طلایی" حدود ۳۰ میلیون روبل است و براساس آن متفاوت است. به مکان‌های مختلف، زیرا کریمه و خاور دور در ازای دریافت ویزای طلایی، حجم سرمایه گذاری کمتری را تحمیل می‌کنند.