شهر خبر

آتش زیر خاکستر؛

در تظاهرات بی‌سابقه ۱۰۰ هزار معترض علیه «نتانیاهو» چه گذشت؟+ فیلم

در تظاهرات بی‌سابقه ۱۰۰ هزار معترض علیه «نتانیاهو» چه گذشت؟+ فیلم

شامگاه گذشته هزاران صهیونیست در تظاهراتی که بزرگترین اعتراض جامعه صهیونیستی علیه نتانیاهو توصیف شده، به خیابان ها آمدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شامگاه گذشته هزاران صهیونیست در تظاهراتی که بزرگترین اعتراض جامعه صهیونیستی علیه نتانیاهو توصیف شده، به خیابان ها آمدند.

منابع صهیونیستی مشارکت کنندگان در این اعتراضات را در شهر تل آویو، حیفا و قدس اشغالی در مجموع قریب به ۱۰۰ هزار نفر برآورد کرده اند.

براین اساس علاوه بر تل آویو ، معترضان علیه سیاست های کابینه نتانیاهو در حیفا و قدس اشغالی نیز به طور گسترده به خیابان ها آمدند.

منابع عبری اعلام کردند که در این اعتراضات گسترده، اصلی ترین شعارهای مخالفان نتانیاهو در محکومیت دخالت کابینه وی در مسائل قضایی و اختیارات پلیس رژیم صهیونیستی سر داده شده است.

برخی مقامات سابق رژیم صهیونیستی که هم اکنون در صف مخالفان نتانیاهو قرار دارند، پیش از برگزاری این تظاهرات از آغاز اعتراضاتی بی سابقه علیه اقدامات کابینه جدید خبر داده و اعلام کرده بودند که در مخالفت با سیاست های نتانیاهو که آزادی های جامعه صهیونیستی را در معرض تهدید قرار داده ، در تظاهراتی میلیونی به خیابان ها می آیند.

در تظاهرات شامگاه گذشته در تل آویو ، بنی گانتز و موشه یعلون از مقامات سابق رژیم صهیونیستی مشارکت داشتند. گانتز تاکید کرده که در اعتراض به کودتای نتانیاهو علیه اختیارات پلیس رژیم صهیونیستی و مخالفت کابینه وی با هر گونه گفتگو و مذاکره، به اعتراضات خود ادامه خواهد داد.

وی در جریان تظاهرات شامگاه گذشته از دستور نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی برای پوشیدن جلیقه ضدگلوله نیز تمرد کرد و با آنها درگیری لفظی داشت.

در قدس اشغالی، هزاران صهیونیست با تجمع در برابر منزل «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی ، شعارهایی علیه نتانیاهو و کابینه اش سر دادند . همچنین شماری از معترضان در قدس اشغالی در برابر منزل وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی تجمع کرده و شعارهایی علیه وی سر دادند.

پیش از آغاز این تظاهرات، پلیس رژیم صهیونیستی به طور گسترده نیروهای ضد اغتشاش را در مناطق مختلف تل آویو ، حیفا و قدس اشغالی مستقر کرده بود.

در زمان برگزاری این اعتراضات وضعیت پرتنشی بر تل آویو حاکم بود. تصاویر منتشر شده حاکی از آن است که پلیس رژیم صهیونیستی در جریان این تظاهرات با معترضان درگیر شده است:

برخی منابع عبری پیش از این اعتراضات اعلام کرده بودند که معترضان در نظر دارند در جریان این تظاهرات با نیروهای پلیس وارد درگیری شوند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز در گزارشی در این باره نوشت: برگزاری کنندگان این تظاهرات در اعتراض به دخالت های کابینه نتانیاهو در مسائل قضایی، وی را به آغاز اعتصابات سراسری و فلج نمودن اقتصاد اسرائیل (رژیم صهیونیستی) تهدید کرده اند.

اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی نیز که معترضان روز گذشته در برابر منزلش حضور داشتند، به معاریو گفت: من دو ماموریت اساسی دارم؛ نخست اینکه از ایجاد بحران بی سابقه و گسترده سیاسی جلوگیری کنم و دوم اینکه شکاف های جامعه اسرائیلی را برطرف کنم.

وی به شدت درباره عمق اختلافات گسترده در جامعه صهیونیستی و امکان تشدید این شکاف ها، ابراز نگرانی کرد.

از سوی دیگر، موشه یعلون وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی به طور جدی به نتانیاهو هشدار داد که روند اصلاحات قانونی و دست بردن در اختیارات پلیس و نیروهای امنیتی را متوقف کند.

وی افزود: در صورتی که این اقدامات متوقف نشود، در آینده شاهد تشدید بحران های امنیتی و اقتصادی خواهیم بود ، همچنین اسرائیل به یک حاکمیت منفور در جهان تبدیل می شود و همین مسائل بر روابط امنیتی ما با آمریکا تاثیر می گذارد.

ایهود باراک نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی از هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی خواست موضعی جدی در برابر سیاست های نتانیاهو اتخاذ نماید.