شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات

موعد برگزاری دور دوم انتخابات پارلمانی تونس مشخص شد

موعد برگزاری دور دوم انتخابات پارلمانی تونس مشخص شد

هیئت عالی انتخابات تونس موعد برگزاری دور دوم انتخابات پارلمانی این کشور را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العهد، هیئت عالی انتخابات تونس موعد برگزاری دور دوم انتخابات پارلمانی این کشور را اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، هیئت عالی انتخابات تونس اعلام کرد که دور دوم انتخابات پارلمانی در روز یکشنبه ۲۹ ژانویه جاری برگزار خواهد شد.

دور اول انتخابات در اواخر آذرماه گذشته برگزار شد.کمیته مستقل عالی انتخابات تونس پس از برگزاری دور اول میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی این کشور را ۱۱.۲۲ درصد اعلام کرد که به‌معنای مشارکت یک میلیون تونسی از ۹ میلیون شهروند دارای شرایط شرکت در انتخابات است.

طبق قانون انتخابات تونس، برگزاری دور دوم انتخابات در صورتی است ‌که نامزدی در یک حوزه انتخاباتی نتواند، از آستانه ۵۰ درصد به اضافه یک آرای داده شده در آن دوره تجاوز کند، مشروط بر اینکه دور دوم انتخابات در میان نامزدهایی برگزار شود که موفق به کسب بیشترین آرای هر حوزه انتخاباتی شده باشند.

با توجه به اینکه تعیین وضعیت اکثریت حوزه‌های انتخاباتی به دور دوم کشیده شده، بر اساس نقشه زمانی اعلامی از سوی کمیته انتخابات، امکان اعلام ترکیب نهایی پارلمان تونس تا اواسط ماه مارس سال آینده وجود نخواهد داشت.

بسیاری از تونسی‌ها نگرانند که پس از گذشت ۱۰ سال از انقلاب ۲۰۱۱ که «زین العابدین بن علی» را سرنگون کرد و دوره‌ای از دموکراسی آغاز شد، این کشور باردیگر به سمت استبداد حرکت کند.

مشارکت بسیار ضعیف مردم تونس در انتخابات پارلمانی این کشور باعث شد که «احمد نجیب الشابی» رئیس جبهه الخلاص، اصلی ترین مخالف «قیس سعید» رئیس جمهور این کشور از میزان مشارکت در این انتخابات به عنوان یک زلزله یاد کند.

قیس سعید رئیس جمهور تونس، در ماه جولای گذشته تدابیر فوق‌العاده‌ای را به اجرا گذاشت که شامل انحلال شورای قضائی و پارلمان و تدوین و تصویب قانون اساسی جدید بود. این اقدامات با انتقادات زیادی از سوی طرف‌های داخلی و خارجی مواجه شد. تونسی‌ها این اقدامات قیس سعید را کودتا علیه قانون اساسی توصیف کردند.

در واکنش به این اقدامات، شمار زیادی از احزاب و گروه‌های سیاسی اصلی تونس این انتخابات را تحریم کرده اند. از جمله جنبش النهضه در تازه‌ترین حرکت، خواستار تحریم این انتخابات شده است.

جنبش النهضه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که انتخابات پارلمانی تونس چیزی شبیه کودتا است تا فرصت انحصار قدرت و تثبیت استبداد را فراهم کند. این جنبش خاطرنشان کرده است که پارلمانی که قرار است با این انتخابات روی کار بیاید، پیش از هر چیز ابزاری برای تقویت رژیم کودتا خواهد بود و هیچ اختیار یا قدرتی برای ایفای وظیفه واقعی خود نخواهد داشت.

علاوه بر جنبش النهضه، احزاب و گروه‌های سیاسی متعددی که این انتخابات را تحریم کردند که شامل قلب تونس، ائتلاف الکرامه، حراک تونس الاراده، الامل، الجمهوری، العمال، القطب، جبهه الخلاص، جریان دموکراتیک، جبهه دموکراتیک برای کار و آزادی، الدستوری الحر و آفاق تونس می‌شوند. این نیروهای سیاسی مهمترین تشکل‌ها و گروه‌های حزبی هستند که در انتخابات ۲۰۱۹ شرکت کرده بودند.