شهرخبر

زارع خبر داد؛

۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد

۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ از فرار مالیاتی به میزان ۸۰ هزار میلیارد تومان در طول سه سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، رحیم زارع در تشریح دومین نشست کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، گفت: جلسه نوبت صبح کمیسیون تلفیق با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد برای بررسی منابع درآمدی لایحه بودجه برگزار شد.

وی با اشاره به منابع مالیاتی به عنوان یکی از منابع درآمدی لایحه بودجه، گفت: مالیات‌های مستقیم، مالیات بر درآمد، مالیات بر اشخاص حقوقی و حقیقی و مالیات بر ثروت از جمله مباحثی بود که در این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

زارع با اشاره به افزایش منابع مالیاتی بودجه سال ۱۴۰۲، تاکید کرد: این منابع مالیاتی از ۴۵۴ هزار میلیارد تومان سال جاری به نزدیک ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: نکته مهمی که در این نشست مدنظر بود، این است که ۸۸۵ هزار فرد حقوقی مالیات خود را طی سه سال گذشته پرداخت نکرده اند که این منابع نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان است. همچنین سه و نیم میلیون نفر از اشخاص حقیقی در طی سه سال گذشته مالیات خود را پرداخت نکرده‌اند و به نوعی فرار مالیاتی داشته اند که مبلغ فرار مالیاتی این افراد ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده که در مجموع ۸۰ هزار میلیارد تومان از این دو منبع پایه جدید مالیاتی تعریف شده است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد دولت در زمینه کاهش مالیات بر تولید در لایحه بودجه ۷ درصد بوده است، اظهار کرد: کاهش مالیات بر تولید برای حمایت از تولید مدنظر قرار گرفته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه بیشتر مباحث کمیسیون مربوط به بررسی کلیات لایحه بودجه است، اظهار داشت: بیشتر مباحث نمایندگان در کمیسیون و در زمان بررسی کلیات لایحه بودجه مربوط به نرخ تورم ۴۰ درصدی بودجه و موضوعات معیشتی و حمایت از تولید و شاخص‌های کلان بودجه است.

وی تاکید کرد: کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ از زمان تشکیل فقط در حال بررسی کلیات لایحه بودجه است و اگر این لایحه مورد تأیید کمیسیون و در صحن علنی هم مورد موافقت نمایندگان قرار گیرد، کمیسیون وارد جزئیات لایحه بودجه خواهد شد.