شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مشهد#ایران#داوری

در دو بخش بانوان و آقایان در حال برگزاری است؛

داوری مرحله مقدماتی مسابقات بین المللی قرآن در مشهد

داوری مرحله مقدماتی مسابقات بین المللی قرآن در مشهد

داوری مرحله مقدماتی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران با شعار «یک کتاب، یک امت» در مشهد مقدس در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار مهر، داوری مرحله مقدماتی بخش آقایان سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران با شعار «یک کتاب، یک امت» از صبح امروز یکشنبه، ۲۵ دی‌ماه در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن و با بررسی آثار ۸۰ کشور آغاز شد.

شعار این دوره از مسابقات همانند دوره‌های قبل، «یک کتاب، یک امت» است و این امر نشان‌دهنده آن است که جمهوری اسلامی اتحاد و برادری خود را با کشورهای مسلمان حفظ کرده است.

داوری مرحله مقدماتی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در بخش آقایان به صورت مجازی و با تشکیل هیئت داوران در مشهد مقدس طی روزهای ۲۵ تا ۲۷ دی‌ماه انجام می‌شود.

در این مرحله فایل تصویری شرکت‌کنندگان با هماهنگی سفارت‌ها و رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، جامعةالمصطفی (ص) العالمیه و مؤسسات قرآنی ضبط و دریافت شده و مراحل نهایی تدوین آن توسط تدوینگران صداوسیمای کشور صورت گرفته است.

دوره گذشته نمایندگان ۶۸ کشور در این رویداد بین‌المللی حضور داشتند، اما افرایش تعداد کشورهای حاضر در مسابقات به ۸۰ کشور نشان‌دهنده اهتمام به دیپلماسی قرآن‌محور در این دوره است.

داوری بخش آقایان را محمدجواد رجایی در بخش تجوید، نصرت‌الله حسینی در بخش صوت، رضا محمدپور در بخش لحن، سعید فیاض در بخش وقف و ابتدا و حمید درایتی و محمدصادق نصراللهی در بخش حسن حفظ برعهده دارند.

ریاست هیئت داوران بخش آقایان را سیدعلی سرابی بر عهده دارد و ناظر فنی این بخش نیز هاشم روغنی اعلام شده است. سیداحمد غفاری از افغانستان و احمد عادل عبدالباری از کشور عراق دو داور بین‌المللی حاضر در گروه داوران هستند.

در این دوره از مسابقات جوایز رتبه اول در رشته قرائت و حفظ یک میلیارد و پانصد میلیون ریال، رتبه دوم یک میلیارد ریال و رتبه سوم ۹۰۰ میلیون ریال و در رشته ترتیل به ترتیب برای نفر اول نهصد، نفر دوم هفتصد و نفر سوم پانصد میلیون ریال مبلغ تعیین شده که در راستای فرمایشات رهبری مبنی بر حذف ارزهای خارجی و توجه به پول ملی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ارز در مسابقات بین‌المللی حذف شده است.

پایان رقابت مرحله مقدماتی بخش بانوان

همچنین داوری مرحله مقدماتی بخش بانوان سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران نیز عصر روز گذشته، ۲۴ دی‌ماه در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت مشهد مقدس به کار خود پایان داد.

مرحله مقدماتی بخش بانوان در رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن کریم طی روزهای ۲۳ و ۲۴ دی‌ماه به صورت غیر حضوری و با بررسی آثار ۳۵ شرکت‌کننده توسط شش داور بانو که سه نفر از آن‌ها مشهدی هستند، داوری شدند. در این مرحله فایل تصویری ضبط شده شرکت‌کنندگان برای گروه داوری پخش شد که به صورت زنده از سوی آن‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

یادآور می‌شود مرحله نهایی سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم همزمان با سالروز مبعث رسول اکرم (ص) طی مراسمی آغاز می‌شود این رویداد مهم فرهنگی تا چهارشنبه، سوم اسفندماه در جریان خواهد بود و دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز پنجشنبه، چهارم اسفندماه برگزار شود.