شهر خبر

مسکو: سازمان ملل صلاحیت ایجاد دادگاه ویژه علیه روسیه را ندارد

مسکو: سازمان ملل صلاحیت ایجاد دادگاه ویژه علیه روسیه را ندارد

ایسنا نوشت: معاون نماینده دائم روسیه در شورای امنیت تاکید کرد، مجمع عمومی سازمان ملل صلاحیت و اختیار ایجاد دادگاه ویژه علیه روسیه را ندارد و این ایده برای اهداف و اغراض سیاسی مطرح می‌شود.

دیمیتری پولیانسکی،‌ معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل درباره تصمیم اوکراین برای ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به سازمان ملل در زمینه تشکیل دادگاه ویژه ضد روسیه اعلام کرد: هر طرح مشابهی در مجمع عمومی از لحاظ قانونی باطل و بی‌اعتبار خواهد بود.

پولیانسکی به شبکه آر تی روسیه گفت: مجمع عمومی صلاحیت ایجاد دادگاهی ویژه علیه روسیه را ندارد. ایده ایجاد دادگاه بین‌المللی علیه روسیه با حمایت غرب است و برای اهداف سیاسی مورد سوءاستفاده و بهره برداری قرار می‌گیرد.

او توضیح داد، هدف از چنین طرح‌هایی بسیار مبهم است و غرض از چنین طرحی بیش از آنکه قانونی باشد، سیاسی است.

نماینده روسیه همچنین اظهار کرد: برگزاری اجلاس صلح در سطح سران که اوکراین در سازمان ملل مطرح کرده مستلزم موافقت مجمع عمومی است. نه تنها ما بلکه هیچ‌کس این جزئیات و تفاصیل را نمی‌فهمد. زیرا برگزاری اجلاس صلح در سطح سران در سازمان ملل مستلزم تصمیم گیری مجمع عمومی است و برخی مسائل به بودجه مربوط است و باید حل شود. اگر تمایل به برگزاری اجلاسی در حاشیه مجمع عمومی دارید و اسمش را اجلاس سران گذاشته‌اید هیچ‌کس مانع شما برای برگزاری آن نیست. 

وی اضافه کرد: بیانیه‌های مبهم و پیچیده‌ای از طرف اوکراین مطرح شده که خواهان برگزاری اجلاس سران هستند ما تفاصیل را نمی‌فهمیم من نمی‌خواهم درباره موضوع پیش بینی داشته باشم.

پیشتر واسیلی بودنارو، سفیر اوکراین در ترکیه گفته بود، قرار است اجلاس صلح در ۲۵ فوریه در مقر سازمان ملل برگزار شود.

311311