شهر خبر

رئیس‌جمهور صربستان: نخست‌وزیر کوزوو می‌خواهد «زلنسکی جدید» باشد 

رئیس‌جمهور صربستان: نخست‌وزیر کوزوو می‌خواهد «زلنسکی جدید» باشد 

در ادامه افزایش تنش بین صربستان و منطقه جدایی‌طلب کوزوو، رئیس‌جمهور صربستان تأکید کرد که کوزوو بخشی جدایی‌ناپذیر از این کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «الکساندر ووچیچ»، رئیس‌جمهور صربستان پس از دیدار با «درک شولت»، مشاور وزارت امور خارجه آمریکا تأکید کرد که کوزوو بخشی جدایی‌ناپذیر از صربستان است.

وی دراین‌باره گفت: آلبین کورتی، نخست‌وزیر کوزوو، تلاش می‌کند نقش قربانی را بازی کند و خود را «زلنسکی جدید» نشان دهد. شرایط برای ما سخت است؛ همه قدرت‌های بزرگ استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته‌اند.

ووچیچ با تأکید بر اینکه «کوزوو منطقه جدایی‌طلب و بخشی جدایی‌ناپذیر از صربستان است.» افزود: انتظار هیچ رویدار خوب و شیرینی نداریم؛ این شرایط هم مربوط به امروز و دیروز نیست، همه چیز پیش‌بینی‌پذیر بود.

صربستان و کوزوو بر سر برنامه‌های «پریشتینا» جهت ممنوع کردن ورود خودروهای دارای پلاک بلگراد به حوزه استحفاظی کوزوو، در عمده بخش‌های سال ۲۰۲۲ در نزاع بودند. بلگراد پلیس‌های سرتاپا مسلح آلبانیایی را در مناطق پرجمعیت صربستان مستقر کرده و در سوی مقابل، مردم محلی نیز با برگزاری تجمعات اعتراضی و ایجاد موانع خیابانی، واکنش نشان می‌دهند.

شرایط در کوزوو همچنان متشنج است. صرب‌های ساکن شمال کوزوو دهم دسامبر ۲۰۲۲(۲۹ آذر ۱۴۰۱) نسبت به بازداشت چند پلیس صرب توسط مقامات کوزوو با ادعای جنایت جنگی و تروریسم مربوط به جنگ سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹، دست به اعتراض زده و از آن زمان، این اعتراضات منجر به چند دور درگیری میان صرب‌ها و نیروهای پلیس کوزوو شده است.

صربستان و کوزوو در سال ۲۰۱۳ با میانجی‌گری توافقی را برای عادی‌سازی روابط امضا کردند اما مذاکرات خیلی زود به بن‌بست خورد. حدود ۵۰ هزار صرب در بخش شمالی کوزوو ساکن بوده و از به رسمیت شناختن دولت پریشتینا خودداری کرده و بلگراد را پایتخت خود می‌دانند.

اوایل هفته پیش پس از آنکه دو جوان صرب در نزدیکی شهر اشترپس، در حال رانندگی هدف شلیک گلوله قرار گرفته و زخمی شدند، تنش‌ها بار دیگر شدت گرفت. این اتفاق در هیاهوی جشن کریسمس مسیحیان ارتدوکس رخ داد و بعدها مشخص شد که مهاجم، آلبانیایی‌تبار است.