شهرخبر

وبلاگ مشرق

نقشه "منافقین انقلاب" برای انتخابات ۱۴۰۲/ ادعای یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره رئیس‌جمهور

اصغر سلیمی

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از اجرا نشدن قانون اعطای کالابرگ‌های ارزان به مردم انتقاد کرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

نقشه "منافقین انقلاب" برای انتخابات ۱۴۰۲

نقشه "منافقین انقلاب" برای انتخابات ۱۴۰۲/ ادعای یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره رئیس‌جمهور

علی صوفی، فعال اصلاح‌طلب و از حامیان تحریم انتخابات،‌ در بخشی از یک مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی اظهار کرده است:

"در شرایط کنونی جامعه ایران التهابات اجتماعی و سیاسی را از سر گذرانده است. این در حالی است که ما در عرصه بین‌المللی نیز با چالش‌های جدی مواجه شده‌ایم. به همین دلیل یکی از رویکردهایی که می‌تواند کشور را از چالش‌ها عبور بدهد افزایش مشارکت مردم در انتخابات و تصمیم گیری‌هاست. هرچه بیشتر زمینه برای حضور مردم در نهادهای انتخابی بیشتر فراهم شرایط برای مدیریت کشور بهتر خواهد شد. عقل سیاسی نیز حکم می‌کند که حاکمیت به سمتی حرکت کند که زمینه را برای مشارکت بیشتر مردم در تصمیم گیری‌ها فراهم کند. با این وجود به دلیل اینکه هنوز نشانه‌هایی از این رویکرد مشاهده نمی‌شود مشخص نیست در آینده چه اتفاقی در فضای سیاسی کشور رخ خواهد داد."[۱]

*بر خلاف ادعای صوفی مبنی بر مشخص نبودن آینده؛ اما آینده تا این لحظه کاملا مشخص است و اصلاح‌طلبان آنطور که خودشان ابراز کرده‌اند؛ قصد دارند رفتار شریرانه تحریم انتخابات را در جریان انتخابات سال آینده مجلس (مجلس دوازدهم) نیز تکرار کنند!

پیش از این و نوروز امسال بود که سعید حجاریان در اظهاراتی تأکید کرد که اصلاح‌طلبان در صورتی که شورای نگهبان شرایط آنها را نپذیرد؛‌ انتخابات ۱۴۰۲ را هم تحریم خواهند کرد![۲]

در همان ایام،‌ فیض‌ا... عرب‌سرخی دیگر کنشگر چپ نیز در اظهاراتی به تبعیت از حجاریان پیرامون انتخابات ۱۴۰۲ گفت: "اگر حاکمیت تصمیم بگیرد که انتخابات، رقابتی و مشارکتی باشد ما هم هستیم اما اگر بخواهند انتخابات درون جناحی باشد، ‌ ما نیستیم. ما که تأیید نمی‌شویم که بخواهیم حضور پیدا کنیم."[۳]

لذاست که صوفی در حالت خوشبینانه از تصمیم ستادی رجال جریان خود باخبر نیست و در حالت بدبینانه هم او با علم به اینکه چپ‌ها مجددا رفتار شریرانه خود را تکرار خواهند کرد؛ از هم‌اکنون و با اظهارات ظاهرالصلاحی شبیه آنچه که در بالا مطرح کرده؛ مشغول زمینه‌چینی برای پر زور تر شدن حرکت تحریمی اصلاح‌طلبان در انتخابات است.

وبلاگ مشرق، پیش از این و قبل انتخابات ۱۴۰۰ نیز بارها در یک نکته تبیینی تصریح کرده بود که اگرچه میزان بالای مشارکت در انتخابات یک امتیاز است لکن ملاک قوت و صحت یک انتخابات؛ "رعایت قانون" از سوی حاکمیت است نه میزان مشارکت.

گفتنیست عبارت "منافقین انقلاب" که در تیتر به کار رفته؛ عبارتی است متعلق به شهید لاجوردی که آنرا خطاب به کسانی در داخل اردوگاه اصلاحات به کار می‌برد.

***

انتقاد از اجرا نشدن قانون توزیع کالابرگ

نقشه "منافقین انقلاب" برای انتخابات ۱۴۰۲/ ادعای یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره رئیس‌جمهور

اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا پیرامون الزامات بررسی لایحه بودجه سال آینده و مسائلی که دولت در بحث اقتصادی باید مد نظر قرار دهد، گفته است: امسال نظر نمایندگان توزیع کالابرگ در بین مردم بود اما این کار عملیاتی نشد و خیلی از اعتباراتی که مجلس برای محرومیت زدایی در بودجه سال جاری در نظر گرفت آن‌طور که باید و شاید تخصیص نیافت.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: انتظار داریم با توجه به تجاربی که دولت در طول این دو سال کسب کرده و شناختی که نسبت به مسائل و مشکلات پیدا کرده است، برای معیشت مردم اقدام عملی صورت گیرد که مردم تاثیر آن را در سفره خود ببینند.

سلیمی با بیان اینکه رییس جمهور در صحن مجلس هنگام تحویل لایحه بودجه اعلام کردند که تورم تا حدی کنترل شده است، گفت: هنوز نمود این مساله در سفره مردم دیده نمی شود و انتظار می رود در بودجه ۱۴۰۲ اقدامات عملیاتی برای کمک به مردم در حوزه های اقتصادی به ویژه بحث معیشت دیده شود.[۴]

*گزارش اقتصادی این نماینده مجلس که دیگرانی هم به کرّات درباره موارد آن هشدار داده‌اند؛ اگر مد نظر دولت و خواص سیاسی قرار نگیرد، می‌تواند سبب بروز اتفاقاتی سوء در وضعیت اقتصادی کشور شود.

مد نظر دولت از آن حیث که قوانین باید اجرا شوند و مد نظر خواص از اینرو که بر عقلانیت‌های اجرایی تأکید کنند تا دستگاه‌های کشور از مسیر درستی که قطب‌نما نشان می‌دهد منحرف نشوند...

"ارائه کالابرگ و نظارت کارا بر بازار" از فوری‌ترین اقداماتی است که باید در جهت کاهش مشکلات اقتصادی مردم از سوی دولت انجام شود.

***

ادعای یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره رئیس‌جمهور

نقشه "منافقین انقلاب" برای انتخابات ۱۴۰۲/ ادعای یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره رئیس‌جمهور

سیدمحمد صدر، فعال اصلاح‌طلب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیراً در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر ساخت، ادعا کرده است:

"من در این مورد (برجام) با شخص آقای رییسی، رییس‌جمهور صحبت کردم و به ایشان هم گفتم که اگر برجام حل نشود تمام فشارهای اقتصادی بر دوش دولت او خواهد بود. آقای رییسی به من گفت من دستور دادم که مذاکرات احیای برجام به نتیجه برسد، اما واقعیت این است که برجام، مخالفان جدی در داخل دارد."[۵]

*آنچه که صدر گفته است ادعای کوچکی نیست و علیرغم بی‌اعتمادی عمومی که نسبت به مواضع رجال اصلاح‌طلب وجود دارد لکن حتما نیاز است تا دفتر رئیس جمهور توضیحاتی را درباره ادعای صدر منتشر کند. زیرا سکوت در این زمینه نشانه تأیید ادعای صدر است.

اساس مسئله برجام هرگز یک مسئله دستوری نیست. بلکه برجام یک مسئله مذاکراتی است که باید در طول مذاکره به نتیجه برسد نه با دستور.

این در حالی است که برخی تحلیلگران از ابتدای سال ۹۲ و هنگامه آغاز تأکیدات روحانی بر مذاکره و توافق نهایی تأکید کردند که چنین چیزی به لحاظ فلسفی هرگز ممکن نیست و ۲ سوی مهم توافق برجام یعنی ایران و آمریکا هرگز نمی‌توانند بر سر مسائل کلان اختلافی خود به توافق برسند.

***

1_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/detail/349325

2_ mshrgh.ir/1352504

3_ mshrgh.ir/1357607

4_ isna.ir/xdN7M4

5_ https://www.etemadonline.com/fa/tiny/news-591400