شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فلسطین

مهر بررسی کرد؛

تل آویو آخرین میخ را بر تابوت تشکیلات رام الله خواهد کوبید؟

تل آویو آخرین میخ را بر تابوت تشکیلات رام الله خواهد کوبید؟

یکی از موضوعات مطرح شده این روزها در محافل صهیونیست بحث انحلال و فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین است.

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: ۱۳ دی برابر با ۳ ژانویه ایتمار بن‌گویر، وزیر جدید امنیت داخلی رژیم صهیونیستی چند روز پس از تشکیل کابینه راست‌گرای نتانیاهو تحت تدابیر امنیتی شدید از مسجدالاقصی بازدید کرد.

بر اساس توافق‌نامه رژیم صهیونیستی با اردن که در ۲۶ اکتبر ۱۹۹۴ امضا شد، مسجدالاقصی زیر نظر اداره بنیادهای اسلامی بیت‌المقدس وابسته به وزارت اوقاف اردن قرار دارد که به آن «وضعیت موجود» می‌گویند. براساس این توافق غیرمسلمانان تنها در زمان‌های خاص می‌توانند از این محوطه بازدید کنند و اجازه اقامه نماز در این مکان را نیز ندارند. با این حال، از سال ۲۰۰۳ تاکنون بدون مجوز این اداره، رژیم صهیونیستی برای ورود به مسجدالاقصی دست به اقدامات یک‌جانبه‌ای زده است.

بازدید وزیر راستگرای افراطی اسرائیل از مسجدالاقصی نگرانی‌های بین‌المللی در مورد شعله‌ور شدن مجدد درگیری‌ها در خاورمیانه را برانگیخته است. سپتامبر ۲۰۰۰، آریل شارون، یازدهمین نخست وزیر رژیم صهیونیستی از مسجدالاقصی بازدید کرد، که خشونت‌هایی را در پی داشت و به درگیری‌هایی منجر شد که به قیام تمام عیار فلسطین معروف به انتفاضه دوم منجر شد.

این اقدام از سوی فلسطینی‌ها و کشورهای دیگر تحریک‌آمیز خوانده شد. دولت‌های غربی هم هشدار دادند که چنین رفتارهای تحریک‌آمیزی وضعیت شکننده موجود در اماکن مقدس بیت‌المقدس را به خطر می‌اندازد.

شورای امنیت در نشست اضطراری پنج‌شنبه ۱۵ دی برابر با ۵ ژانویه به درخواست چین و امارات متحده عربی، بازدید وزیر راستگرای افراطی اسرائیل از مسجدالاقصی را «تحریکی بی‌سابقه» خواند و آن را محکوم کرد. در این نشست رژیم صهیونیستی تنها ماند و حتی آمریکا، روسیه و عربستان سعودی و همچنین مصر، اردن، امارات متحده عربی و بحرین که پیمان صلح با تل آویو امضا کرده‌اند، این کشور را مورد انتقاد قرار دادند.

نشست شورای امنیت اقدام ویژه‌ای در این‌باره انجام نداد اما پرونده آن به دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه ارسال شد تا نظر مشورتی این نهاد حقوقی نیز دریافت شود.

واکنش صهیونیست‌ها

کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی جمعه ۱۶ دی برابر با ۶ ژانویه در پاسخ مجموعه‌ای از تحریم‌ها و اقدامات را علیه تشکیلات خودگردان فلسطین تصویب کرد.

براین اساس تصمیم گرفته شد که از جمله پروژه‌های ساختمانی فلسطینی‌ها در منطقه C کرانه باختری که اسرائیل باید آن‌ها را تأیید کند فعلاً متوقف می‌شوند. افزون بر این، حدود ۳۹ هزار دلار از مالیاتی که اسرائیل برای تشکیلات خودگردان فلسطین می‌پردازد به‌عنوان غرامت به خانواده‌های قربانیان تروریسم پرداخت شود. همچنین علیه سازمان‌هایی که در کرانه باختری فعالیت‌های ضد صهیونیستی دارند یا هرگونه فعالیت خصمانه‌ای را ترویج می‌کنند، و یا «تحت عنوان فعالیت‌های بشردوستانه اقدامات سیاسی و حقوقی علیه اسرائیل انجام می‌دهند»، اقدام خواهد شد.

هشدار تشکیلات خودگردان

محمد اشتیه نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین هشدار داد که تحریم‌های اسرائیل علیه تشکیلات خودگردان فلسطین به زودی منجر به فروپاشی آن خواهد شد.

اشتیه در گفتگو با روزنامه عبری هاآرتص گفت، کسر کردن ۱۳۹ میلیون شِکل دارایی‌های تشکیلات خودگردان و ادامه توقیف درآمدهای مالیاتی، در صورت عدم مداخله فوری جامعه بین المللی به ویژه دولت آمریکا و کشورهای عربی، آخرین میخ بر تابوت تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد بود.

وی دولت‌های قبلی اسرائیل را متهم کرد که برای نابودی راه حل دو کشور تلاش کرده‌اند و دولت فعلی در تلاش است تا تشکیلات خودگردان فلسطین را نابود کند و این نشان می‌دهد که در تلاش برای افزایش ساخت و ساز شهرک‌ها برای جدا کردن قدس از کرانه باختری و الحاق آن است.

نخست وزیر تشکیلات خودگردان گفت: مردم فلسطین زیر یوغ رژیمی اشغالگر و وحشی رنج می‌برند و ما حق داریم شکایت کنیم و به دنیا بگوییم که درد می‌کشیم. کل رژیم اشغالگر یکجانبه است، شهرک سازی‌ها یکجانبه است. همه چیز یک طرفه است. اسرائیل ۳۰۰ میلیون شیکل از ۹۰۰ میلیون حواله ماهانه تشکیلات خودگردان فلسطین را از محل تسویه وجوه ضبط می‌کند، علاوه بر آن ۳۰ میلیون شکل در ازای وصول پول ما دریافت می‌کند.

وی افزود: اسرائیل همه چیز اعم از خدمات دفع فاضلاب، برق و آب آشامیدنی را به ما می‌فروشد و در واقع از آن سود می‌برد. تشکیلات خودگردان فلسطین فقط حدود ۳۰۰ میلیون شِکل مالیات را به تنهایی دریافت می‌کند و به این ترتیب ماهانه ۹۰۰ میلیون شکل درآمد دارد، اما در عمل ۱.۳ میلیارد «شِکل» در ماه هزینه می‌کند؛ بنابراین ما هر سال ۴۰۰ میلیون شِکل کسری داریم. بانک‌های فلسطینی دیگر در موقعیتی نیستند که بتوانند وام بیشتری بدهند. با توجه به نبود منابع بودجه، مجبوریم فقط بخشی از حقوق و دستمزدها را پرداخت کنیم.

آیا بحث فروپاشی تشکیلات خودگردان جدی است؟

این اظهار نظر مقام تشکیلات خودگردان در حالی مطرح شد که چند هفته‌ای است که در داخل محافل صهیونیست بحث پایان نقش امنیتی، اقتصادی و سیاسی تشکیلات خودگردان مطرح است و این در حالی است که برخی دیگر خواستار تعقل بیشتر در این موضوع و نزدیک نشدن به شراره و لهیب این پرونده پر مخاطره برای تل آویو هستند. این پرونده مین گذاری شده است و بسیاری از نزدیک شدن به آن هراس دارند.

پیشقراول این حرکت ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی است که خواهان پایان نقش تشکیلات خودگردان است اما نتانیاهو که مشوق قتل و تروریسم و ارتکاب انواع جنایات علیه فلسطینی هاست همچنان از نزدیک شدن به آن طفره می‌رود.

تل آویو آخرین میخ را بر تابوت تشکیلات رام الله خواهد کوبید؟

با توجه به این موضوع، سوالات متعددی مطرح می‌شود از جمله اینکه آیا رژیم صهیونیستی آماده فروپاشی تشکیلات خودگردان است؟ آیا بار مالی و اقتصادی و حتی سیاسی فلسطینی‌ها را به دوش خواهد کشید؟ سرنوشت محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان و دیگر رهبران این تشکیلات چه خواهد شد؟ آیا این اقدام انتفاضه مردمی در کرانه باختری را شعله ور خواهد کرد؟ سوالات متعددی مطرح می‌شود از جمله اینکه آیا رژیم صهیونیستی آماده فروپاشی تشکیلات خودگردان است؟ آیا بار مالی و اقتصادی و حتی سیاسی فلسطینی‌ها را به دوش خواهد کشید؟ سرنوشت محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان و دیگر رهبران این تشکیلات چه خواهد شد؟ آیا این اقدام انتفاضه مردمی در کرانه باختری را شعله ور خواهد کرد؟

محافل صهیونیست به این پرونده حساس پرداخته‌اند از جمله عاموس یادلین مسئول دایره جاسوسی سابق رژیم صهیونیستی از سناریوی فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان تهدیدی راهبردی برای این رژیم نام برده است.

نهادهای امنیتی نگران هستند که فروپاشی این تشکیلات بار امنیتی داشته باشد. آنها می‌دانند که فروپاشی تشکیلات به مفهوم وخامت شدید اوضاع امنیتی خواهد بود و تل آویو مجبور است که شمار زیادی از نظامیان خود را به مناطق فلسطینی نشین گسیل کند. سرنوشت محمود عباس هم نامشخص خواهد بود و نقشی نخواهد داشت.

منابع وابسته به رژیم صهیونیستی از اختلاف نظری که میان نتانیاهو و بن گویر در این زمینه وجود دارد، خبر دادند. نتانیاهو اوضاع را طبق اصل برد و باخت مورد توجه قرار می‌دهد. او حفظ تشکیلات خودگردان را دستاورد راهبردی برای خود می‌داند و این به منزله حفظ دستاورد راهبردی است که سبب خواهد شد که بار امنیتی و راهبردی از روی دوش اشغالگران برداشته شود.

از دیدگاه نتانیاهو، برعهده گرفتن مستقیم اوضاع به فرسایش مالی و امنیتی و انسانی این رژیم منجر خواهد شد و تل آویو تاوان سنگینی خواهد داد و انتفاضه رخ خواهد داد. در مقابل بن گویر نگاهی متفاوت با نتانیاهو دارد.

واکنش تشکیلات خودگردان چه خواهد بود؟

برخی منابع بر این باورند که رهبران تشکیلات خودگردان تصمیمات شورای مرکزی درباره لغو توافقات با اسرائیل را اجرایی خواهند کرد و به رسمیت شناختن این رژیم را به حال تعلیق درخواهند آورند حتی اگر این اقدام خشم و انتقام اسرائیل را به دنبال داشته باشد.

بهره سخن

در پایان می‌توان گفت که احتمال فروپاشی تشکیلات خودگردان از سوی رژیم صهیونیستی بعید است زیرا تشکیلات خودگردان کمک شایانی از حیث امنیتی به رژیم صهیونیستی می‌کند. بیشترین خدمت را به رژیم صهیونیستی همین تشکیلات خودگردان کرده و در واقع سبب طولانی شدن آن شده است. این تشکیلات علاوه بر همدستی در بازداشت مبارزان فلسطینی، هزینه‌های امنیتی تل آویو را هم کاهش می‌دهد و خدمت رایگان به رژیم صهیونیستی می‌کند. تشکیلات خودگردان باری بر روی دوش ملت فلسطین است و تاریخ درخشان ملت فلسطین در مقاومت علیه اشغالگران را خدشه دار کرده است.