شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#ژاپن#نخست وزیر

«فومیو کیشیدا» خواستار موضع قدرتنمد گروه- ۷ در برابر روسیه شد

«فومیو کیشیدا» خواستار موضع قدرتنمد گروه- ۷ در برابر روسیه شد

نخست وزیر ژاپن در سخنانی خواستار اتخاذ موضع قدرتنمد گروه- ۷ در برابر روسیه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه رویترز، «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن امروز شنبه در سخنانی از کشورهای عضو گروه- ۷ خواست موضع قدرتنمدی در ارتباط با جنگ اوکراین از خودشان نشان دهند.

نخست وزیر ژاپن در ادامه سیاست های جنگ افروزانه محور غرب علیه مسکو ادامه داد: نشست کشورهای عضو گروه- ۷ که قرار است در ماه می سال جاری میلادی در شهر هیروشیما برگزار شود، باید اراده قوی خود برای حفظ نظم بین المللی و حاکمیت قانون را نشان دهد!

«فومیو کیشیدا» این سخنان را در کنفرانس خبری در واشنگتن یک روز پس از دیدار با جو بایدن رئیس‌ جمهور آمریکا رسانه ای کرد.

وی در ادامه همچنین به سخنان امروز دیمیتری مدودف معاون شورای امنیت روسیه نیز واکنش نشان داد و در این باره ادعا کرد: او باید به نحوی خودش را تخلیه کند!

دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه بیانیه مشترک آمریکا و ژاپن درباره استفاده احتمالی مسکو از سلاح هسته‌ای در اوکراین را «ننگ هولناک» خواند و گفت که فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن نقش «ندیمه» آمریکا را بازی و به خاطره صدها هزار قربانی حمله اتمی(آمریکا) به هیروشیما و ناگازاکی، خیانت کرده است!

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و کیشیدا دیروز در بیانیه‌ای اعلام کردند که هرگونه استفاده احتمالی روسیه از سلاح اتمی در اوکراین، اقدامی خصمانه و جبران‌ناپذیر علیه بشریت است.

مدودف با اشاره بر اینکه او «حتی درباره توهم‌های مرتبط با برنامه‌ هسته‌ای روسیه» اظهارنظر هم نمی‌کند، بیانیه مشترک بایدن و کیشیدا را «ننگی هولناک» توصیف کرد.

وی افزود: فقط به این فکر کنید؛ رئیس دولت ژاپن غرق در سرخوشی تحقیرآمیز و سرسپردگی، درباره روسیه خزعبلات می‌بافد و به خاطره صدهاهزار ژاپنی که در آتش بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی سوختند، خیانت می‌کند. کیشیدا بیشتر از این نمی‌توانست روی این حقیقت که آمریکا تنها کشوری بوده که از سلاح اتمی استفاده کرده، چشم‌هایش را ببندد و جالب‌تر اینکه وطن کیشیدا تنها قربانی آن بود!

به گفته مدودف، نخست وزیر ژاپن «باید این موضوع را به رئیس جمهور آمریکا یادآوری می‌کرد و از مقامات این کشور که بابت این اقدام هرگز ابراز ندامت نکرده‌اند، خواستار اظهار ندامت و پیشمانی می‌شد.»

در بیانیه مشترک بایدن و کیشیدا که دیروز(جمعه) صادر شد، طرفین به طور مشخص بر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو و حمایت از اوکراین تاکید کرده و استفاده احتمالی روسیه از سلاح هسته‌ای در اوکراین را «غیرقابل قبول» خواندند.