شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#آمریکا#رئیس جمهور

پامپئو: اشرف غنی به آرای انتخابات افغانستان دست‌برد زد

پامپئو: اشرف غنی به آرای انتخابات افغانستان دست‌برد زد

وزیر خارجه سابق آمریکا در اظهاراتی اعلام کرد که رئیس جمهور سابق افغانستان مخالف مذاکرات با طالبان بوده و به رای مردم افغان دست‌برد زده و انتخابات را دزدید.

به گزارش مشرق، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه‌ سابق آمریکا در اظهاراتی گفته است که اشرف غنی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان به‌شدت مخالف مذاکرات آمریکا و طالبان بود. او غنی را نیز متهم کرده که در انتخابات ۱۳۹۸ افغانستان به «آرا دست‌برد زده و انتخابات را دزدیده است».

پامپئو که در نشستی در دانشگاه شیکاگو صحبت می‌کرد، در پاسخ به این پرسش که آیا او از اشرف غنی خواسته بود که کناره‌گیری کند، گفت: «خب، غنی فکر می‌کرد که من این کار را کرده‌ام ولی من این کار را نکرده بودم. من به طرز باورنکردنی از رییس‌جمهور غنی ناامید شده بودم.»

وی در ادامه‌، مذاکرات آمریکا و طالبان را لازم دانست و گفت که باراک اوباما هم برای گفت‌وگو با طالبان تلاش کرد، اما موفق نشد.

پامپئو افزود: «رئیس‌جمهور غنی به‌شدت مخالف این گفت‌وگو بود و حاضر نبود این کار را انجام دهد. او فقط در تلاش برای انتخاب مجدد به ریاست‌جمهوری بود. او با مهارت بیشتر از رقیب خود به آرا دست‌برد زد و انتخابات را دزدید. بنابراین، او مخالف این مذاکرات بود. او دوست نداشت که ایالات متحده با طالبان مذاکره کند؛ اگرچه این مذاکرات فوق‌العاده بود.»

وزیر خارجه‌ پیشین آمریکا مذاکرات با طالبان را بسیار سخت توصیف کرد و گفت که او با یک مقام طالبان دیدار داشت که دوست‌اش را کشته بود.

پامپئو در بخشی از سخنان خود افزود که در افغانستان گروه‌های مختلف سیاسی وجود داشت و دست یافتن به تفاهم در میان گروه‌ها احتمالا یک مذاکره‌ پنج‌ساله و ده‌ساله را در برمی‌گرفت.

وی خاطرنشان کرد که قرار بود این مذاکرات انجام شود؛ اما به‌گفته‌ او، اشرف غنی تمایل نداشت.

پامپئو همچنین افزود که اشرف غنی در پایان نیز بر خلاف رییس‌جمهور اوکراین که ماندن را انتخاب کرد، تصمیم گرفت سوار یک هواپیما شده و عازم یک کشور دیگر شود، در حالی‌که مردم افغانستان رنج می‌کشند.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه از مذاکرات آمریکا و طالبان با توجه به وضعیت زنان و دختران افغانستان دفاع می‌کند، مدعی شد که آمریکا با پایان دادن حضور خود در افغانستان جان آمریکایی‌ها را نجات داده است.

پامپئو افزود که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین برای خروج از افغانستان کارزار انتخاباتی به راه انداخت و مشخص شد که مردم آمریکا خواستار خروج کشورشان بودند و بایدن نیز همین کار را خواهد کرد. وی تأکید کرد که مردم آمریکا از حضور نظامیان این کشور در افغانستان به ستوه آمده بودند.

وی گفت زمانی که رییس سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) بود، ترامپ تأکید داشت که هرچه زودتر نظامیان آمریکایی از افغانستان خارج شوند؛ اما او مخالف این کار بود.

به‌گفته‌ پامپئو، زمانی که رییس‌جمهور بایدن این کار را انجام داد، درست همان اتفاق افتاد که پیش‌بینی می‌کرد.

وی خروج آمریکا از افغانستان را بسیار بد و ویرانگر توصیف کرد و گفت که این کار حتی برای روحیه‌ ارتش آمریکا بد بود. پامپئو اذعان کرد: «شما باید بدانید که دوستان ما مثل گذشته به ما اعتماد ندارند و دشمنان ما آن‌قدر [که باید]، از ما نمی‌ترسند.»

منبع: فارس