شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#اروپا#روسیه#اوکراین

نخست وزیر مجارستان:

اروپا بزرگ‌ترین بازنده و آمریکا تنها برنده جنگ اوکراین-روسیه است

اروپا بزرگ‌ترین بازنده و آمریکا تنها برنده جنگ اوکراین-روسیه است

نخست وزیر مجارستان می‌گوید که اروپا بزرگ‌ترین «بازنده» و آمریکا تنها «برنده» جنگ روسیه و اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌جی‌تی‌وی، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان باردیگر با تاکید بر موضع خود در قبال جنگ جاری بین روسیه و اوکراین، گفت که در این جنگ تنها بازنده اروپا و تنها برنده هم آمریکا است.

اوربان تاکید کرد که اتحادیه اروپا آنقدر شهامت ندارد که بپذیرد سیاست تحریمی که علیه مسکو اعمال کرده، اشتباه بوده و مجارستان هم آنقدر توانایی ندارد که موضع کشورهای بزرگ‌تر را تغییر دهد و تحریم‌ها علیه روسیه هرچند بی‌ثمر، اما احتمالاً همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

اوربان پیش‌تر گفته بود که اروپا به خاطر متحدش یعنی آمریکا، قید انرژی روسیه را زد و مجبور شد که برای انرژی ۵ یا ۱۰ برابر بیشتر پول پرداخت کند و این موضوع به افزایش تورم هم دامن زده است.

بر اساس داده‌های مرکز آمار مجارستان، متوسط شاخص قیمت مصرف‌کننده این کشور در سال ۲۰۲۲ به اندازه ۱۴.۵ درصد افزایش یافت و این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۲۱، تنها ۵.۱ درصد بود. همچنین این رقم در دسامبر ۲۰۲۲ در مقایسه با مدتی مشابه در سال ۲۰۲۱، ۲۴.۵ درصد افزایش پیدا کرد که بالاترین رقم از مارس ۱۹۹۶ محسوب می‌شود. قیمت مواد غذایی نیز در این کشور، در دسامبر ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، ۴۴.۸ درصد افزایش یافت.

از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰)، اروپا با بحران شدید انرژی مواجه شده است. تارنمای بلومبرگ گزارش داده که قاره سبز با کنار گذاشتن انرژی روسیه، یک تریلیون دلار ضرر کرده و در سوی مقابل آمریکا گاز طبیعی مایع خود را، سه یا چهار برابر بیشتر به اروپایی‌ها می‌فروشد. اقدامی که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه را وادار به واکنش کرد و گفت که «این کاری نیست که دوستان واقعی برای هم می‌کنند و این روند باید متوقف شود.»