شهر خبر

دومین زمستان گرم اروپا رقم خورد

دومین زمستان گرم اروپا رقم خورد

فردای اقتصاد: به نظر می‌رسد که فصل خوبی برای اسکی‌بازان اروپا نباشد. کسانی که امیدوار بودند پس از کریسمس از ورزش‌های زمستانی لذت ببرند، در ارتفاعات و بدون برف رها شده‌اند و برف کمی که آنجا بود نیز آب شده است.

پس از یک پاییز معتدل، یک موج گرما در اواخر دسامبر، رکوردشکنی جدیدی را از لحاظ گرمای زمستان برای اروپا به ارمغان آورده است. به گزارش سرویس‌های هواشناسی ملی، سال ۲۰۲۲ به عنوان گرم‌ترین سال در بریتانیا، فرانسه، ایرلند و اسپانیا ثبت شد. بر اساس گزارش کوپرنیک نیز، برنامه رصد زمین اتحادیه اروپا نشان می‌دهد این قاره دومین سال گرم خود را از زمان شروع رصد داده‌ها در سال ۱۹۵۰ تجربه کرد.

این تنها مختص سال گذشته میلادی نیست. با شروع سال ۲۰۲۳، دمای هوا در اروپا همچنان گرم‌تر از انتظارات است. در اول ژانویه، هشت کشور گرم‌ترین روز ژانویه خود را با اختلاف بسیار زیاد ثبت کردند. در سوئیس میانگین حداکثر دما از ۱۴ دسامبر تا ۱۰ ژانویه ۱/۶ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین همان دوره ۲۸ روزه بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۲۱ بود. در بلغارستان، میانگین حداکثر دمای هوا از ۱۴ دسامبر ۹/۴ درجه سانتیگراد بود، در حالی که در ۱۱ سال گذشته میانگین دما ۴/۶ درجه سانتیگراد بود. در روز سال نو لهستان قبل از طلوع آفتاب از بالاترین دمای ثبت شده در تاریخ خود فراتر رفت. دمای هوای ورشو، پایتخت این کشور، در نهایت به ۱۸/۹ درجه سانتی گراد رسید که ۵ درجه سانتی گراد بالاتر از رکورد قبلی بود. در شهر بیلبائو کشور اسپانیا، دمای ۲۵ درجه سانتیگرادی که به ثبت رسید، از میانگین دما در ژانویه ۱۰ درجه سانتیگراد بیشتر بود. چندین هواشناس موج گرما را یکی از شدیدترین رویدادهای آب و هوایی در تاریخ اروپا توصیف کردند.

تغییرات آب و هوایی جهانی به طور قطع عامل اصلی این اتفاق است، اگرچه تأثیر آن بر این موج گرما هنوز توسط دانشمندان ارزیابی نشده است. دمای غیرمعمول بالای سطح دریا، یک الگوی آب و هوایی که معمولا بادهای گرم‌تری در زمستان به اروپا می‌آورد، ممکن است در موج گرما نقش داشته باشد. هر دوی این‌ها می‌توانند تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی نیز قرار گیرند اما هنوز مشخص نیست که چگونه این اتفاق رخ خواهد داد. با این حال، آنچه پیداست این است که افزایش دمای جهانی - ناشی از پمپاژ گازهای گلخانه‌ای توسط انسان‌ها به جو زمین - موج‌های گرما را مکرر و شدیدتر می‌کند. از آنجایی که جهان اکنون به طور متوسط حدود ۱/۳ درجه سانتیگراد گرم‌تر از قبل از انقلاب صنعتی است، دما می‌تواند به سطوحی برسد که قبل‌تر غیرقابل تصور بود. موج گرما به کاهش تاثیر بحران انرژی در اروپا کمک کرده است. تقاضای کمتر برای گرمایش به این معناست که اروپا تنها مجبور شده نیمی از گاز را نسبت به دو زمستان گذشته از انبار خارج کند. در دوره‌ای که انرژی کمیاب است و قیمت‌ها فوق‌العاده بالاست، هوای گرم می‌تواند به اروپا کمک کند فعلا چراغ‌ها را روشن نگه دارد.