به گزارش اکوایران، در شرایطی که روسیه مدعی است شهر سولدار اوکراین را تصرف کرده است، اما کیف می‌گوید که هنوز در حال جنگ در این شهر است.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه روز جمعه اعلام کرد که نیروهایش کنترل شهر سولدار در شرق اوکراین را به دست گرفته‌اند که موفقیتی نادر برای مسکو پس از ماه‌ها جریان معکوس در میدان نبرد محسوب می‌شود، اما کی‌یف گفته که نیروهایش هم‌چنان در این شهر می‌جنگند. در این شرایط، رویترز نتوانسته ارزیابی دقیقی از  وضعیت سولدار -شهر کوچک معدن نمک که برای روزها کانون حمله بی امان روسیه بوده- داشته باشد.

نبردی حیثیتی

کی‌یف و غرب اهمیت این شهر را کم اهمیت جلوه داده و گفته‌اند که مسکو فوجی از سربازان و مزدوران را در نبردی بیهوده بر سر یک زمین سوخته بمباران‌شده قربانی کرد که بعید است تأثیری بر جنگ در میدان‌های گسترده‌تر بگذارد، و تنها با به جا گذاشتن خسارات هنگفت نیروی انسانی به هر دو طرف، توان طرفین را کاهش داده است.

اما تسخیر این شهر –در صورت تائید آن- اهمیت فوق العاده‌ای پیدا کرده است، و مایه سربلندی مسکو برای یکی از خونین‌ترین مبارزات جنگ پس از شکست‌های بزرگ در نیمه دوم سال 2022 در میدان نبرد، محسوب می‌شود.

وزارت دفاع مسکو اعلام کرده: «تصرف سولدار با بمباران مداوم دشمن توسط نیروی هوانوردی تهاجمی ارتش، نیروهای موشکی و توپخانه گروهی از نیروهای روسی امکان‌پذیر شد». تصرف این شهر باعث می‌شود که مسیرهای تدارکاتی اوکراین به شهر باخموت –در نزدیکی سولدار- قطع شود و نیروهای اوکراینی باقی مانده در آن‌جا به دام بیفتند. مسکو ماه‌هاست که در تلاش برای تصرف باخموت است.

photo_2023-01-14_11-42-32

اوله ژدانوف، یک تحلیلگر نظامی مستقر در کی‌یف، گفت: «وضعیت در سولدار تقریباً بحرانی است –شهر در حالت نیمه‌محاصره است. فقط یک جاده برای تامین نیروهای ما باقی مانده است». ژدانوف که در یک ویدئو در شبکه های اجتماعی صحبت می کرد، گفت که روسیه نیروهای هوایی را به عنوان پشتیبان نیروهای نبرد زمین وارد میدان رزم کرده است. اما سرهی چرواتی، سخنگوی فرماندهی ارتش شرق اوکراین در تماس تلفنی با رویترز گفت که سولدار به طور کامل تصرف نشده است: «یگان‌های ما آن‌جا هستند، شهر تحت کنترل روسیه نیست».

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم در سخنرانی ویدئویی شبانه خود اعلام کرد که جنگ برای سولدار ادامه دارد. زلنسکی گفت: «نبرد دشوار برای منطقه دونتسک ادامه دارد. نبرد برای باخموت و سولدار، برای کرمینا، برای شهرها و روستاهای دیگر در شرق کشور ما ادامه دارد».

چرخ گوشت

یک افسر اوکراینی در منطقه نیز در تماس تلفنی به رویترز گفته که روس‌ها شهر را به طور کامل تصرف نکرده‌اند: «آتش توپ‌خانه دیشبِ هر دو طرف مثل جهنم بود، تا آن‌جایی که من می‌دانم، پسران ما موفق شده‌اند برخی از نقاط شهر را به طور منظم ترک کنند و اکنون گروه‌های هجومی در حال ضدحمله هستند و ما هم‌چنان شهر را در اختیار داریم».

مقامات اوکراینی روز پنج‌شنبه گفتند که بیش از 500 غیرنظامی از جمله 15 کودک در داخل سولدار گیر افتاده‌اند.

پس از اینکه نیروهای اوکراینی روسیه را در نیمه دوم سال 2022 به عقب‌نشینی‌های تحقیرآمیز سوق دادند، خط مقدم نبرد در دو ماه گذشته به سختی جابه جا شده است. در همین حال، نبردهای اطراف باخموت و سولدار به چیزی تبدیل شد که هر دو طرف آن را «چرخ گوشت» نامیدند –کنایه از یک جنگ فرسایشی وحشیانه که جان هزاران سرباز را گرفت.

photo_2023-01-14_11-42-53

باخموت و سولدار هر دو در منطقه دونتسک هستند که روسیه به طور یک‌جانبه ادعا کرد آن را به خاک خود ضمیمه کرده است. تصرف کل منطقه به طور گسترده به عنوان یکی از اهداف جنگ برای کرملین تلقی می‌شود.

با این حال، متحدان غربی کی‌یف، آن را نبردی برای دستیابی به دستاوردهای حاشیه‌ای در جبهه‌ای می‌دانند که هیچ‌یک از طرفین نمی‌توانند پیشرفت بزرگی داشته باشند، و در مقایسه با نبردها در شمال و جنوب -جایی که اوکراین امیدوار است سرزمین‌هایی را از روسیه باز پس گیرد- نمایشی فرعی محسوب می‌شود.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «حتی اگر باخموت و سولدار هر دو به دست روس‌ها بیفتند، تأثیر راهبردی بر جنگ نخواهد داشت و قطعاً متوقف نخواهد شد و شاید تنها سرعت پیشروی اوکراینی‌ها را کاهش ‌دهد».

در داخل روسیه، پیروزی در سولدار می تواند یوگنی پریگوژین، رهبر مزدور افراطی ناسیونالیست را تقویت کند، که گروه واگنر -متشکل از مبارزان اجیر شده، شامل محکومانی که از زندان با وعده عفو به خدمت گرفته شده‌اند- را رهبری و بر مبارزه در آن منطقه تمرکز کرده است. او از آنجایی که ارتش اعتبار نبرد سولدار را بدون نام بردن از جنگجویان واگنر به نام خود معرفی کرده، به شدت انتقاد کرده است. عصر جمعه، وزارت دفاع روسیه در بیانیه اولیه خود در مورد تصرف سولدار به نقش گروه واگنر اشاره نکرده بود. در بیانیه دوم این وزارت‌خانه که به دنبال «روشن کردن» وضعیت بود، آمده: «در مورد حمله مستقیم به محله‌های شهر سولدار که توسط نیروهای مسلح اوکراین اشغال شده بود، این وظیفه رزمی با اقدامات شجاعانه و فداکارانه داوطلبان گروه‌های تهاجمی واگنر با موفقیت انجام شد».