شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#حواشی

مهر بررسی می کند؛

میزان تعرفه های پزشکی در کشورهای همسایه ایران

میزان تعرفه های پزشکی در کشورهای همسایه ایران

واقعی شدن تعرفه های پزشکی، یکی از چالش های اساسی در نظام سلامت کشور است که همواره با حواشی زیادی همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، موضوع تعرفه‌های پزشکی همواره در ایام بررسی لایحه بودجه کل کشور، بر سر زبان‌ها می‌افتد و موافقان و مخالفان واقعی شدن تعرفه‌ها، به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. در نهایت، عدد پیشنهادی شورای عالی بیمه سلامت، به هیأت وزیران ارسال و پس از تصویب، ابلاغ می‌شود.

در واقع، محل اختلاف تعرفه‌های پزشکی، ترکیب اعضای شورای عالی بیمه سلامت است که محل اعتراض سازمان نظام پزشکی است. زیرا، در ترکیب فعلی، وزنه به نفع سازمان‌های بیمه گر است و جامعه پزشکی معتقدند بیمه‌ها به عنوان خریدار خدمت، نمی‌توانند تعیین کننده عدد تعرفه‌ها باشند. چون، تلاش می‌کنند با کمترین افزایش، تعرفه‌ها را مصوب کنند.

رضا لاری پور سخنگوی سازمان نظام پزشکی، با انتقاد از پایین بودن سهم سلامت از تولید ناخالص ملی، گفت: تعرفه‌های پزشکی در پاکستان ۸ برابر، هند ۱۰ برابر، عراق و عربستان ۱۸ برابر، ترکیه ۱۸ برابر و کشورهای حاشیه خلیج فارس، ۲۰ برابر تعرفه پزشکی در ایران است.

در همین حال، موضوع طرح اجباری پزشکان نیز، یکی دیگر از گلایه‌های جامعه پزشکی کشور است. آنها معتقدند که چنین طرحی فقط برای فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف پزشکی در نظر گرفته می‌شود. ضمن اینکه شرایط خدمت پزشکان در مناطق محروم و دورافتاده، به گونه‌ای نیست که باعث رغبت و انگیزه جذب آنها به این مناطق شود.

فریبرز حیاتی رئیس نظام پزشکی سرپل ذهاب، قصر شیرین و گیلانغرب، با اشاره به شرایط خدمت رسانی در مناطق محروم و دورافتاده، گفت: همکاران صرفاً جهت گذراندن طرح و کسب امتیاز به این مناطق می‌روند و با این تعرفه‌ها گذران معاش برای پزشکان بسیار سخت است، اگر مقایسه‌ای با سایر کشورهای همسایه داشته باشیم، اکنون ویزیت پزشک در عراق ۳۰ دلار اما در ایران ۲ دلار است.

وی همچنین به مشکل عقد قرارداد دستوری با بیمه‌ها جهت تأسیس مطب اشاره کرد و افزود: همکارانی که دوره طرح خود را به اتمام می‌رسانند، جهت تأسیس مطب باید با بیمه‌های پایه قرارداد منعقد کنند در غیر این صورت مجوز کار و تأسیس مطب را دریافت نمی‌کنند که ظلم آشکار در حق همکاران است.

پایین بودن تعرفه‌های پزشکی در ایران، نسبت به کشورهای همسایه و منطقه، در حالی اتفاق می‌افتد که جایگاه پزشکی ایران در دنیا، قابل مقایسه با کشورهای منطقه نیست. به طوری که شاهد حضور بیمارانی از کشورهای همسایه برای انجام امور درمانی در ایران هستیم.