شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#لیبی#آمریکا#روسیه

ماموریت رئیس سیا در لیبی چیست؟

ماموریت رئیس سیا در لیبی چیست؟

ایسنا نوشت: فرستاده سابق آمریکا به لیبی احتمال داد که مدیر سی‌آی‌ای در لیبی دو موضوع همکاری‌ها در حوزه مبارزه با تروریسم و نفوذ روسیه در لیبی را دنبال می‌کند. او همچنین ابراز امیدواری کرد که این مسؤول آمریکایی به حل بحران سیاسی لیبی نیز کمک کند.

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، جاناتان وینر، فرستاده سابق آمریکا به لیبی احتمال داد که سفر ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) به لیبی دو موضوع را هدف قرار داده، یکی بررسی همکاری‌ها در حوزه مبارزه با تروریسم و دیگری بررسی نفوذ روسیه در فعالیت‌های مزردوان شرکت روسی واگنر و همچنین او کمک به حل بحران سیاسی در لیبی نیز را نیز محتمل دانست.

وینر در ادامه نیز بر اهمیت سفر مدیر سی‌آی‌ای به لیبی از این منظر تاکید کرد که این شخصیت پس از وزیر خارجه از بیشترین احترام در دولت آمریکا برخوردار است و هر پیامی که او برای لیبیایی‌ها بیاورد، مورد توافق بالاترین سطوح دولت آمریکا خواهد بود، ماموریت او هنوز محرمانه است اما این احتمالا در رابطه با مبارزه با تروریسم، موضوع روسیه و دخالت آن در قاره آفریقا است.

همچنین فرستاده سابق آمریکا به لیبی اظهار کرد: این سفر نشان می‌دهد که واشنگتن دولت وحدت ملی به ریاست عبد الحمید دبیبه را که ویلیام برنز پنج‌شنبه در طرابلس با او دیدار کرد، به رسمیت می‌شناسد.

او درباره نقش دولت آمریکا در حل بحران سیاسی لیبی نیز گفت: نقش واشنگتن در حل بحران سیاسی لیبی بر تشویق ملت لیبی به انتخاب نماینده و حاکم خود از راه‌های دموکراتیک و نه از راه کنترل نظامی استوار است، واشنگتن هیچ کاندیدایی را بر دیگری ترجیح نمی‌دهد و معتقد است هر کسی که به این روند اعتراض دارد، باید تحریم شود.

از زمانی که جو بایدن در آمریکا رئیس جمهور شد، دولت او توجه روبه‌فزونی را به بحران لیبی نشان داد و در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۱ از روسیه و ترکیه خواست نیروهای خود را از لیبی خارج کنند. اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور بحران لیبی را یک بحران اروپایی و نه آمریکایی می‌دانست.

السنوسی بسیکری، مدیر مرکز پژوهش و توسعه لیبی سفر رئیس سی‌آی‌ای به این کشور را دارای پیام‌های منفی برای بخشی از مردم کشورش دانست و با اشاره به اینکه مساله لیبی از نظر آمریکا یک مساله امنیتی و اطلاعاتی است، گفت: چرا دیدارهای برنز در لیبی تنها به نخست وزیر دولت وحدت ملی و خلیفه حفتر (فرمانده نیروهای موسوم به ارتش "ملی" لیبی) محدود بوده و روسای دیگر نهادها همانند رئیس شورای عالی سیاسی و رئیس پارلمان این کشور کنار گذاشته شدند در حالی که آن دو در حال تدوین پایه‌های قانون اساسی و قوانین انتخاباتی لیبی هستند؟

بسیکری در ادامه احتمال داد که اولویت آمریکایی‌ها در این سفر پرونده روسیه است به ویژه که برخی منابع آگاه اروپایی فاش کردند آمریکا قصد تحت پیگرد قرار دادن شرکت‌های امنیتی روسی را دارد که خارج از چارچوب درگیری‌ها در اوکراین فعالیت می‌کنند.

فرستاده سابق آمریکا به لیبی ضمن پیش‌بینی ایجاد گشایشی در بحران لیبی، در پایان ابراز امیدواری کرد که واشنگتن به مساله لیبی توجه کند و با اعمال فشار بر دبیبه و حفتر -که از نظر او- هر دو با نفوذ سیاسی، امنیتی و مالی خود می‌توانند  در این روند مانع‌تراشی کنند، تاثیر مثبتی بر روند سیاسی آتی بگذارد.

لیبی از مارس ۲۰۲۲ با اختلافی سیاسی مواجه است به این شکل که پارلمان طبرق به کابینه جدید به ریاست فتحی پاشاغا رای اعتماد داد و کابینه دبیبه که مورد تایید سازمان ملل است از انتقال قدرت سرباز زد و تاکید کرد که تنها قدرت را به دولتی که پارلمان جدید منتخب تعیین کند، واگذار خواهد کرد.

311311