شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آلمان#وزیر دفاع

وزیر دفاع آلمان هفته جاری استعفا می‌کند

وزیر دفاع آلمان هفته جاری استعفا می‌کند

نشریه بیلد آلمان از تصمیم وزیر دفاع این کشور برای کناره‌گیری از این سمت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، نشریه بیلد آلمان اعلام کرد که کریستین لامبرشت، وزیر دفاع این کشور تصمیم به استعفا گرفته و این کار را طی روزهای آتی عملی خواهد کرد.

بیلد به نقل از منابع نزدیک به لامبرشت، مدعی شدند که او پیش‌تر مساله استعفایش را با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در میان گذاشته است.

به نوشته بیلد، لامبرشت با اراده شخصی خود تصمیم به استفاده گرفته و تاکنون نه دولت و نه وزارت دفاع آلمان درباره این موضوع اظهار نظر نکرده‌اند.

این گزارش پس از رسوایی بزرگی منتشر شده که سیاستمداران و روزنامه‌نگاران اپوزیسیون را بر آن داشت تا خواستار عزل فوری لامبرشت شوند. نطق ناموفق لامبرشت در شب قبل از سال نو، جرقه این اعتراضات و درخواست‌ها را زد. او در این سخنرانی گفت که نزاع جاری بین مسکو و کی‌یف، «تاثیرات زیادی» روی او گذاشته و باعث شده تا «انسان‌های بسیار جذاب و بزرگی» را ملاقات کند. مخالفان بلافاصله از نطق او انتقاد کرده و آن را «خجالت‌آور» و «نامناسب» توصیف کردند.

رهبران بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون آلمان موسوم به «اتحاد»، در آن برهه شولتز را به این متهم کردند که با انتصاب لامبرشت قصد داشته نیروهای مسلح آلمان را بیش از پیش تضعیف کند. ارتش آلمان پیش از این هم با کمبود نیروی انسانی و اشکالات تجهیزاتی روبه‌رو بود.

دوران تصدی لامبرشت با یک رسوایی دیگر درباره ارتش آلمان همراه بود. در ماه دسامبر، برلین اعلام کرد که تولید خودرو زرهی پیاده‌نظام «پوما» که در داخل این کشور ساخته می‌شد را به دلیل مشکلات و نقایص فنی متوقف خواهد کرد. لامبرشتر این تحولات را در آن برهه «پسرفت بزرگ» خواند.

وزیر دفاع آلمان همچنین درباره کمک نظامی به اوکراین، موضعی محافظه‌کارانه اتخاذ کرد و به دفعات نسبت به اینکه ارسال سلاح و تجهیزات برای کی‌یف، زرادخانه تسلیحاتی برلین را تحلیل خواهد برد، هشدار داده و با ارسال تسلیحات سنگین برای اوکراین از جمله تانک‌های لئوپارد ۲ مخالفت و تاکید کرده که برلین به‌تنهایی هزگر چنین کاری را نخواهد کرد.

شولتز همواره از لامبرشت دفاع کرده و در ماه دسامبر هم او را «یک وزیر دفاع درجه یک» توصیف کرد.