شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#برزیل#پایتخت#رئیس‌جمهور#بروز

درخواست آغاز تحقیقات درباره نقش ترامپِ برزیل در ناآرامی‌های اخیر

درخواست آغاز تحقیقات درباره نقش ترامپِ برزیل در ناآرامی‌های اخیر

دفتر دادستانیِ عمومی برزیل از دادگاه عالی این کشور خواسته تحقیقات درباره نقش رئیس‌جمهور سابق این کشور در بروز و هدایت ناآرمی‌های اخیر در پایتخت برزیل را آغاز کند.

به گزارش مشرق، دفتر دادستانی عمومی برزیل امروز شنبه با انشتار بیانیه‌ای اعلام کرده «ژائیر بولسونارو»، رئیس‌جمهور پیشین این کشور از عوامل و محرک‌های اصلی ناآرامی‌های اخیر در پایتخت برزیل است و از دادگاه عالی خواسته تحقیقات درباره او را آغاز کند.

بولسونارو که در دوران ریاست‌جمهوری‌اش به «ترامپِ برزیل» مشهور شده بود، هم‌اکنون در آمریکا به سر می‌برد.

هفته پیش و چند روز پس از تحلیف و آغازبه‌کار رسمیِ «لولا داسیلوا»، رئیس جمهور جدید و چپ‌گرای برزیل، هواداران «ژائیر بولسونارو»، رئیس‌جمهو غرب‌ گرای پیشین این کشور و رقیب شکست‌خورده لولا در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، به ساختمان کنگره، دادگاه عالی و کاخ ریاست‌جمهوری حمله کردند.

بنا بر گزارش شبکه الجزیره تقریباً تمام سران کشورهای آمریکای لاتین و بقیه جهان این اغتشاش و شورش هواداران بولسونارو را محکوم کردند. برای مقابله با معترضان در پایتخت، رئیس‌جمهور برزیل دستور داده تا ارتش و نیروهای فدرال وارد عمل شوند.

کشورهای آرژانتین و شیلی رسماً از برزیل خواستند که برای کمک به نیروهای پلیس این کشور، نیروهای ویژه به برزیل اعزام کنند. پس از ساعت‌ها زدوخورد شدید نیروهای نظامی و معترضان، هم‌اکنون در تمام نقاط پایتخت، ایستگاه‌های ایست‌وبازرسی برپا شده و فرماندار پایتخت نیز برکنار شده است.

بنا بر گزاش‌ها در ناآرامی‌های اخیر در برزیل و در درگیری بین معترضان و نیروهای نظامی و امنیتی، بیش از ۴۰۰ نفر بازداشت و ۴۶ نفر نیز زخمی شدند.

منبع: مهر