شهر خبر

روایت‌هایی از فروکش التهاب پلیمرها در بورس کالا

روایت‌هایی از فروکش التهاب پلیمرها در بورس کالا

فردای اقتصاد: روزهای پایانی آذرماه بود که بورس کالا با تب تند تورم و صف کشی برای قاچاق معکوس، داغ و داغ‌تر از هر زمانی شد و مازاد تقاضا برای پلیمرهایی همچون پی وی سی و پلی پروپیلن، رقابت را به بیش از ۵۰ درصد نسبت به قیمت پایه رساند. اوج‌گیری اختلاف میان نرخ دلار آزاد با نیما، قطع شدن سامانه بهین‌یاب به عنوان مرجع تفکیک‌کننده تولیدکنندگان واقعی و غیرواقعی و ملغا شدن خریدهای اعتباری به بهانه التهاب بورس کالا متهمان اصلی این التهاب معرفی شدند. 

در حال حاضر اما آمار و ارقام دریافتی از دادوستد اخیر پلیمرها در بورس کالا از فروکش تب تند تقاضا خبر می‌دهد. آخرین قیمت معاملات به نرخ‌های پایه نزدیک شده و به نظر تقاضای کاذب از میان برداشته شده است. آنگونه که بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت PVC که در آذرماه از ۴۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم فراتر رفته بود، در حال حاضر به ۲۶ هزار تومان کاهش یافته است تا با رقابت حدود ۴ درصدی معامله شود. دلیل چیست؟

روایت‌هایی از فروکش التهاب پلیمرها در بورس کالا

چندی پیش بود که همزمان با فروکش التهابات ارزی، کف عرضه از ۸ به ۱۱ هزار تن تغییر کرد اما نتوانست اختلاف به وجود آمده میان قیمت تقاضا نسبت به پایه را چندان کاهش دهد. 

۱۱ دی ماه مدیریت توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی در نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده PVC، کف عرضه PVC گرید ۶۵ را در زمستان ۱۴۰۱، برابر ۱۱ هزار تن (۹۵۰۰ تن نقدی و ۱۵۰۰ تن سلف بلندمدت حداکثر سه ماه) اعلام کرد و گفته شد در صورت عدم رعایت کف عرضه، اقدامات لازم برای تشکیل پرونده تخلف توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام پذیرد. ضمن آنکه صادرات پی وی سی تا پایان سال متوقف شد.

روایت‌هایی از فروکش التهاب پلیمرها در بورس کالا

حالا روایت دیگری مطرح می‌شود. راه‌اندازی دوباره طرح افق. طرحی که همان استانداردسازی فاکتور، افشای موجودی انبارها و نظارت بر قیمت‌ها بوده و از سال ۹۹ توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی شد و بر اساس آن همه بخش‌های زنجیره تأمین اعم از واردکنندگان، تولیدکنندگان، عمده‌فروشان و خرده‌فروشان ملزم به ثبت خرید و فروش خود در سامانه جامع تجارت و صدور فاکتور الکترونیک شدند.

شنیده شده طرح افق از مهرماه به هر دلیلی متوقف بوده و حالا سخنانی در خصوص راه‌اندازی مجدد آن مطرح می‌شود. طرحی که بنا بر روایت‌هایی گفته می‌شود در خروج دلالان از جریان رقابت در بورس کالا موفق عمل کرده است.

حالا دست دلالان از معاملات پلیمرها در بورس کالا کوتاه شده و الهتاب مشکوک به وجود امده در تالار نقره‌ای فعلا فروکش کرده است. اما آیا این آرامش ادامه خواهد یافت؟ بسیاری از کارشناسان معتقدند تا زمانی که عدم اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه، تعهد پتروشیمی‌ها به رعایت کف عرضه و تک نرخی شدن دلار در دستور کار قرار نگیرد، این آرامش‌ها نیز به نظر مقطعی خواهد بود.