شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#منابع

سوال از ۲ وزیر و بررسی منابع و مصارف بودجه در کمیسیون‌های مجلس

سوال از 2 وزیر و بررسی منابع و مصارف بودجه در کمیسیون‌های مجلس

کمیسیون‌های تخصصی در جلسات این هفته رسیدگی به سوال از ۲ وزیر، منابع و مصارف بودجه سال ۱۴۰۱، ادامه بررسی لایحه پلیس اطفال و نحوه واگذاری پالایشگاه پژوهش و پالایش پلاسما را در دستورکار داشتند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، کمیسیون‌های تخصصی مجل در این هفته جلساتی داشتند که موضوعاتی همچون لایحه پلیس اطفال، بررسی سوالات نمایندگان از وزیر میراث فرهنگی و امور خارجه، وضعیت منابع و مصارف بودجه سال 1401 را بررسی کردند که در این گزارش می‌خوانیم:

 

لایحه پلیس ویژه اطفال و نوجوانان

ادامه بررسی لایحه پلیس ویژه اطفال و نوجوانان با حضور مسئولان و کارشناسانی از نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، بهزیستی، قوه قضائیه، دادگستری، مرکز تحقیقات قم و پژوهش‌های مجلس در دستورکار اعضای کمیسیون قضایی در جلسا تاین هفته قرار داشت.

حجت الاسلام نقدعلی عضو کمسیون قضایی درباره این جلسه گفت: در نشست 7 ماده از لایحه تصویب شد.

وی افزود: بر اساس مواد مصوب؛ آموزش و پرورش و صدا و سیما مکلف شدند که آموزش و آگاهی به فرزندان و راهکارهایی جلوگیری از بزه را در دستور کار قرار دهند.

عضو کمیسیون قضایی مجلس ادامه داد:طبق لایحه مذکور به پلیس برای جذب نیروهای کارآمد مجوز داده می شود؛ نیروهایی که از نظر تحصیلات با روحیات اطفال و نوجوانان و نوجوان آشنایی داشته باشند و در مباحث و بزه پیش آمده بتوانند ارتباط مناسب را با آنها برقرار کنند.

موافقت کمیسیون بهداشت با یک تفحص

بر اساس این گزارش، بررسی درخواست تحقیق و تفحص تعدادی از نمایندگان مجلس در مورد نحوه واگذاری پالایشگاه پژوهش و پالایش پلاسما سازمان انتقال خون به بخش خصوصی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نماینده متقاضیان و رئیس سازمان انتقال خون در دستورکار این هفته کمیسیون بهداشت قرار داشت.

زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت در توضیح این جلسه و علت تفحص از پالایشگاه پژوهش و پالایش پلاسما، گفت:در مورد این پالایشگاه با ابهام در واگذاری، قیمت گذاری، مزایده و عدم راه اندازی علیرغم اتمام قرارداد 5 ساله و عمل به تعهدات توسط بخش خصوصی مواجه هستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه موضوع پلاسما موضوعی حاکمیتی است بنابراین حساسیت کار را افزایش می دهد و بر اساس اظهارات مسئولان حقوقی وزارت بهداشت هر چند این موضوع مربوط به سال ها پیش است اما در حال حاضر پیگیر موضوع هستند و تذکرات لازم برای اتمام مهلت قانونی داده شده بود و با توجه به اتمام پایان قرارداد، قرارداد باید فسخ و زمین پروژه به سازمان انتقال خون و در اصل به دولت بازگردانده شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت ادامه داد: همچنین مسئولان مربوطه یادآور شدند که بررسی‌های قضایی و نظارتی ویژه ای در مورد این موضوع توسط دستگاه های نظارتی و قوه قضائیه در حال انجام است.

شیخی یادآور شد: دیوان محاسبات هم گزارشی را در مورد نحوه واگذاری پالایشگاه مذکور ارائه کرد که بر اساس آن اصل واگذاری خلاف قانون بوده و مسائل پیچیده ای در مورد نحوه واگذاری وجود دارد؛ اعضای کمیسیون هم تاکید داشتند که کشور به راه اندازی پالایشگاه پلاسما نیاز جدی دارد اما نحوه پیگیری و مسیر طی شده راه اندازی نیاز به بررسی های ویژه دارد و به طور قطع باید بر اساس قوانین و مقررات انجام شود؛ در نهایت پس از بحث و گفت و گوهای صورت گرفته موضوع تحقیق و تفحص رای گیری شد که مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت و برای بررسی به صحن علنی مجلس ارجاع خواهد شد.

سوال از وزیر امور خارجه

همچنین ابوالفضل عموئی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تشریح نشست این کمیسیون که با حضور وزیر امور خارجه برگزار شده بود، اظهار کرد : امروز در چارچوب وظایف نظارتی، میزبان آقای امیرعبداللهیان بودیم و ایشان به منظور پاسخگویی به سوالات نمایندگان در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده و به سوال 8 نفر از نمایندگان پاسخ داد.

وی افزود: در این جلسه 4 نفر از نمایندگان نسبت به پاسخ ارائه شده و اقدامات وزارت امور خارجه قانع شدند و یک نفر از پاسخ های وزیر قانع نشده و 3 نفر نیز برای بررسی دقیق تر پاسخ، مهلتی را در اختیار وزارت امور خارجه قرار دادند تا گزارش این وزارتخانه از اقدامات صورت گرفته تکمیل شود.

عمویی تصریح کرد: در این جلسه به موضوع بحث صادرات محصولات استان های مازندران و آذربایجان غربی، پیگیری آخرین وضعیت 4 دیپلمات ربوده شده ایران در لبنان از جمله جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان، موضوع دیپلماسی سلامت، دیپلماسی اقتصادی، آخرین وضعیت سرمایه گذاری هند در بندر چابهار، اقدامات وزارت امور خارجه در توسعه گردشگری و اقدامات وزارت امور خارجه در لایروبی اروند و اجرای توافقات انجام شده و بالاخره سیاست و اقدامات وزارت خارجه برای مقابله با شایعه پراکنی رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور پرداخته شد.

بازگشت 3 هزار و 200 میلیارد تومان به خزانه

همچنین علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود در تشریح جلسه کمیسیون متبوعش بیان کرد: این جلسه با حضور وزیر صمت و وزیر جهاد کشاورزی جهت بررسی موضوع اخذ مابه‌التفاوت از اعضای زنجیره تولید توزیع و تامین کالای اساسی پس از حذف ارز ترجیحی برگزار شد.

وی افزود: پس از گفت‌وگو در خصوص موضوع دستگاه‌ها گزارشی از اقدامات انجام شده در این باره را ارائه کردند و مقرر شد به زودی ادامه جلسه پس از تنظیم گزارش برگزار شود. علاوه بر این مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی در خصوص روغن خام و نهاده‌های دامی و کشاورزی گزارش خود را به تفصیل و با ذکر جزئیات به کمیسیون اصل 90 تقدیم کند.

خضریان گفت: با پیگیری‌های انجام شده تاکنون از محل اخذ مابه‌التفاوت از اعضای زنجیره پس از حذف ارز ترجیحی 3200 میلیارد تومان به بیت المال بازگشته است. به این،مفهوم که پس از حذف ارز ترجیحی قیمت کالا به روز شد و مقدار قابل توجهی کالا نزد اعضای زنجیره وجود داشت و کمیسیون پیگیری نمود تا مابه التفاوت قیمت قبلی و قیمت جدید به خزانه دولت باز گردد.

سوال از ضرغامی

بنابر این گزارش، عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی برای پاسخ به سوالات نمایندگان میهمان جلسه این هفته اعضای کمیسیون فرهنگی بود.

سوالات از وزیر در سطح ملی و استانی در حوزه حفظ میراث فرهنگی، گردشگردی و انتصابات اداری در سطح ملی و استانی مطرح شد؛ برخی از نمایندگان نسبت به پاسخ‌های وزیر و معاونان ایشان راضی شدند اما تعدادی از نمایندگان قانع نشدند؛ مقرر شد سوالات قبل از ارائه به صحن در کمیسیون بررسی شود و با تشخیص منطقه‌ای و ملی بودن حیطه سوالات به هیئت رییسه مجلس ارائه شود.

فروش فرآورده‌های نفتی؛ بیش از تکالیف

جلسه این هفته کمیسیون انرژی به بررسی منابع و مصارف 9 ماهه تبصره 14 قانون بودجه سال 1401 اختصاص داشت که با حضور مدیرعامل شرکت ملی گاز و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و نمایندگانی از دیوان محاسبات و سازمان برنامه بودجه برگزار شد.

مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی درباره جلسه این هفته کمیسیون متبوعش، گفت:در ابتدای جلسه نماینده دیوان محاسبات گزارشی از میزان تحقق منابع و مصارف داد و در ادامه مدیران شرکت ملی گاز و پالایش گزارش‌های جداگانه‌ای در این خصوص ارائه کردند که براساس این گزارش‌ها مشخص شد؛ در 9 ماهه نخست سال جاری در ردیف‌های از منابع مانند فرآورده‌های نفتی بیش از تکالیف تبصره 14 تحقق منابع داشتیم و این تحقق در برخی از ردیف‌ها مانند فروش و صادرات گاز کمتر از تکلیف 9 ماهه بوده است اما برای اعلام دقیق رقم‌ها مقرر شد؛ دستگاه‌ها گزارش رسمی خودشان را به‌صورت مکتوب به کمیسیون ارائه دهند تا مقایسه و محاسبه آن به صورت دقیق انجام شود.

بررسی "معدوم‌سازی تخم‌مرغ‌ها" در کمیسیون کشاورزی

ذبیح الله اعظمی ساردوئی سخنگوی کمیسیون در توضیح جلسه این هفته کمیسیون متبوعش بیان کرد: با توجه به انتشار اخبار پیرامون معدوم سازی تخم مرغ‌های نطفه دار و همچنین خارج کردن بخشی از آنها از چرخه تولید نشستی امروز در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

وی افزود:به منظور بررسی مسائل معدوم سازی تخم مرغ‌های نطفه دار که حدود 18 روز در دستگاه جوجه کشی قرار گرفته اند و بخشی دیگر نیز که از چرخه حذف شده اند از معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، دبیر انجمن تولید کنندگان جوجه یک روزه و تعدادی از اعضای آن به کمیسیون دعوت شده بود که معاون وزیر در این نشست برای ارائه توضیحات حاضر نشد.

سخنگوی کمیسین کشاورزی گفت:در سال های گذشته ماهانه به 130 میلیون قطعه جوجه یک روزه نیاز داشتیم چگونه شده است که میزان نیاز کشور به 110 میلیون قطعه جوجه یک روزه کاهش پیدا کرده، اگر به چنین عددی رسیده اند باید از ماه‌های قبل اطلاع می‌دادند تا تولیدکنندگان متحمل هزینه نمی‌شدند.

منابع و مصارف بودجه سال 1401

مسعود میر کاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه میهمان جلسه این هفته کمیسیون برنامه و بودجه بود که گزارشی از وضعیت منابع و مصارف بودجه سال 1401 در سال جاری ارائه کرد.

مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه درباره این جلسه گفت: بر اساس آنچه که رئیس سازمان برنامه بودجه در این جلسه مطرح کرد، ما امسال بحمدالله کسری بودجه ای تا پایان سال نخواهیم داشت.

سخنگوی کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات اظهار کرد: طبق اظهارات میرکاظمی درآمدهای بودجه سال 1401 به طور کامل محقق شده است . همچنین براساس اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه ما امسال کسری بودجه ای نخواهیم داشت و این موضوع نکته بسیار مهمی است چراکه کسری بودجه آثار اقتصادی زیادی داشته و می تواند منجر به تورم و افزایش پایه پولی شود.

انتهای‌ پیام/