شهرخبر

آگاهی ملائک از فضیلت حضرت فاطمه (س) در قبل از خلقت بشر / معلم انبیاء و مربی پاک‌طینتان عالم

آگاهی ملائک از فضیلت حضرت فاطمه (س) در قبل از خلقت بشر / معلم انبیاء و مربی پاک‌طینتان عالم

قداست حضرت فاطمه سلام‌الله علیها در یک زندگانی کوتاه و با سبک زندگی الهی خلاصه نمی‌شود بلکه اصل قداست ایشان در ابعاد عوالمی و نشئاتی، آن هم تا قبل از خلقت عالم و آدم است. وجود مقدسی که معلم تمام انبیاء و نیز مربی پاک‌طینتان عالم شمرده می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، قداست حضرت فاطمه سلام‌الله علیها در یک زندگانی مثبت و با سبک زندگی الهی خلاصه نمی‌شود بلکه اصل قداست آن بانوی بزرگوار در ابعاد عوالمی و نشئاتی است که خداوند قبل از خلقت به ایشان و سایر اهل بیت وحی علیهم‌السلام عطا کرده است به گونه‌ای که تمام انبیاء و رسولان الهی با این حقیقت نورانی آشنا بودند. یکی از ابعاد عوالمی و وجوه عرشیِ حضرت فاطمه سلام‌الله علیها مفهومی به نام «عالّین» است.

عالّین قبل از خلقت آدم علیه‌السلام انوار مقدسی در سراپرده‌ی عرش خداوند بودند. این انوار مانند ستارگانی بسیار درخشان در آسمان دیده می‌شدند و تمام مخلوقات از جمله ملائک نسبت به آنها تقدس قائل بودند و این انوار را موجوداتی بسیار ذی‌شعور و هوشمند می‌دانستند.  به تصریح روایتی نبوی صلی الله علیه و آله، «عالّین» خداوند را تسبیح می‌کردند و ملائک نیز با تسبیح آنها تسبیح خداوند را بجا می‌آوردند و آنها پنج تن آل‌عبا بودند (فضائل الشیعة (شیخ صدوق)، ص8)1

ابلیس از جمله موجوداتی بود که نسبت به مقام «عالّین» آشنایی و معرفت داشت، نشان به اینکه وقتی خداوند آدم علیه‌السلام را خلق کرد، به همگان امر فرمود بر او سجده کنند، اما ابلیس از این کار سر باز زد و خداوند نیز خطاب به او فرمود «أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعالِینَ‏» ؛ یعنی تکبر ورزیدی یا از «العالّین» هستی؟ (سوره صاد آیه75)2 اما ابلیس در پاسخ، خود را در مقام مقایسه با عالّین قرار نداد و جواب دیگری به خداوند داد و گفت: «قالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طین‏»؛ من از او برترم؛ مرا از آتش و او را از طین آفریدی.

یک بعد دیگر از فضائل قرآنیِ حضرت زهرا سلام‌الله علیها بُعد «کلماتی» است و در ادبیات قرآن و عترت با عنوان «کلمةالله» شناخته می‌شود؛ عنصری ذی‌قیمت در نظام هستی که خداوند توسط آن همچون روح‌القدس برترین رسولانش از جمله آدم‌، ابراهیم، موسی و عیسی صلوات‌الله علیهم را تربیت کرد و به مقامات عالی رساند. به تصریح قرآن، توبه آدم علیه‌السلام با «القای کلمات» (بقره37) مقبول شد و ابراهیم علیه‌السلام پس از «ابتلای به کلمات» (بقره124) به مقام امامت رسید و موسی علیه‌السلام «کلیم‌الله» (نساء164) و عیسی علیه‌السلام «کلمه‌ای از جانب خدا» (آل‌عمران39 و 45) شد.

روایات ما گویای آن است که اصل «کلمه» یا «کلمات»، وجود مقدس اهل بیت علیهم‌السلام هستند. امام هادی علیه‌السلام در روایتی فرمود «وَ نَحْنُ‏ الْكَلِمَاتُ‏ الَّتِی لَا تُدْرَكُ فَضَائِلُنَا»؛ یعنی ما همان کلماتی هستیم که فضائل ما شناخته نمی‌شود. (الإختصاص (شیخ مفید)، ص64) رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز در پاسخ به کلماتی که به آدم علیه‌السلام القاء و توبه‌اش پذیرفته شد، فرمود «سَأَلَهُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ إِلَّا تُبْتَ عَلَیَّ فَتَابَ عَلَیْهِ.» یعنی آدم علیه‌السلام درخواست کرد به حق محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین توبه‌ات را بر من جاری کن؛ پس توبه داده شد. (الکافی (ط - دارالحدیث)، ج‏15، ص684)

تمام این موارد گویای فضیلت آسمانی و عوالمی اهل بیت وحی علیهم‌السلام است که در این بین، حضرت فاطمه سلام‌الله علیها محوریتی اساسی دارد و این محوریت را در آیات و روایات متعددی شاهدیم. آن وجود مقدس در عین حال که به اذن خدا از ازل مجرای بهترین خیرات و برکات بر بشر و سایر مخلوقات بود،‌ تا آینده نیز همواره عالم و آدم را تحت تأثیر انوار خود تربیت می‌کند و در نهایت تمام پاک‌طینتان را با قافله‌سالاری خویش وارد سرزمین ظهور فرندش مهدی عجل‌الله تعالی فرجه و در قیامت نیز وارد بهترین جایگاه‌های بهشت می‌کند؛ لذا فاطمه سلام‌الله علیها مختص به شیعه نیست بلکه معلم تمام انبیاء از نهان و نیز مربی پاک‌طینتان عالم است و تمام کتب آسمانی از ویژگی این بانوی آسمانی سخن به میان آورده بودند.

یادداشت: سعید شیری

--------------------------------------------------
پاورقی:

1. وقتی از پیامبر صلی الله علیه و آله درباره «عالین» پرسیدند «فَمَنْ هُو»؟ فرمود «أَنَا وَ عَلِیٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ».
2. پیامبر صلی الله علیه و آله ذیل این آیه درباره عالّین فرمود «عَنَى مِنْ هَؤُلَاءِ الْخَمْسَةِ الْمَكْتُوبَةِ أَسْمَاؤُهُمْ فِی سُرَادِق‏ العرشِ»؛ عالین یعنی آن پنج نفری که اسمای ایشان در سرادق عرش مکتوب شده بود (و ابلیس نسبت به آن آگاهی داشت)

انتهای‌پیام