شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برزیل#رئیس جمهوری

«داسیلوا» سفیر برزیل در اراضی اشغالی را برکنار کرد

«داسیلوا» سفیر برزیل در اراضی اشغالی را برکنار کرد

رئیس جمهوری برزیل سفیر این کشور در اراضی اشغالی را برکنار کرد و رسانه های صهیونیستی این اقدام را برای کابینه نتانیاهو «غافلگیرانه» ارزیابی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه شهاب، «لولا داسیلوا» رئیس جمهور منتخب برزیل، «گرسون مناندرو گالرسیا دو فریتاس» سفیر این کشور در اراضی اشغالی را که حامی رژیم صهیونیستی بود برکنار کرد.

رئیس جمهوری برزیل که سابقه حمایت از مسئله فلسطین را دارد، در یکی از اولین اقدامات خود سفیر برازیلیا در تل آویو را برکنار کرد.

وی از سال ۲۰۲۱ توسط رئییس‌جمهور سابق برزیل به عنوان سفییر این کشور در فلسطین اشغالی مشغول به کار شده بود.

بسیاری از ناظران با رصد پیشینه رفتاری داسیلوا در قبال فلسطین و رژیم صهیونیستی بر این باورند که او در دوره جدید نیز نقش حمایت‌گرایانه ای از فلسطین خواهد داشت؛ موضوعی که به نگرانی مقامات و رسانه‌های صهیونیستی دامن زده است.

روزنامه صهیونیستی «جروز الم پست» در تحلیلی تحت عنوان «لولا، طرفدار فلسطین و ایران، ریاست جمهوری برزیل را بازپس گرفت»، با اشاره به شکست بولسونارو در انتخابات ریاست جمهوری این کشور تاکید کرد: «اسرائیل یک دوست را در برزیل از دست داد.»

در این تحلیل آمده است: اسرائیل این هفته یکی از دوستان خود را در برازیلیا از دست داد زیرا رئیس جمهور ژائیر بولسونارو یکی از حامیان پرشور اسرائیل در برابر لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور سابق که آشکارا طرفدار فلسطین است و روابط بین برزیل و ایران را تقویت می‌کند، شکست خورد.

داسیلوا اولین رئیس جمهور برزیل بود که در سال ۲۰۱۰ از سرزمین‌های اشغالی بازدید کرد، اما این سفر با جنجال همراه بود. آن سال، صد و پنجاهمین سالگرد تولد «تئودور هرتزل» رویاپرداز صهیونیست بود و وزارت امور خارجه، بازدید از قبر وی را به پروتکل دیدار با مقامات خارجی اضافه کرد.