شهرخبر

دستورات ویژه مخبر برای کاهش تلفات جاده‌ای

تلفات جاده‌ای در ۸ سال گذشته ۱۳۸ هزار میلیارد تومان هزینه برجای گذاشته است

در جلسه کارگروه کاهش تلفات جاده‌ای به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور، هزینه این تلفات در هشت سال گذشته ۱۳۸ هزار میلیارد تومان اعلام شد.

به گزارش مشرق، جلسه کارگروه کاهش تلفات جاده‌ای به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار و تصمیماتی مهم برای برنامه‌ریزی در جهت کاهش تلفات جاده‌ای در نوروز اتخاذ شد. «محمد مخبر» در این جلسه با تأکید بر اهمیت پیشگیری از وقوع حوادث و تصادفات رانندگی در جهت صیانت از جان مردم گفت: وقتی پای جان افراد در میان است باید تمام تلاش خود را بکار گرفته و تدابیر لازم را جهت کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای اتخاذ کنیم چراکه منابع مالی در برابر جان انسان موضوعیتی ندارد.

معاون اول رئیس‌جمهور وجود تصادفات جاده‌ای به عنوان چهاردهمین علت مرگ در جهان و در عین حال چهارمین عامل مرگ و میر در ایران را موضوعی تأسف بار دانست و با توجه به افزایش ۳۰درصدی سفرها در سال جاری، بر ضرورت تدوین برنامه‌ای عملیاتی و ضربتی برای کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای در کشور تأکید کرد.

وی وزیر راه و شهرسازی را مکلف کرد در اسرع وقت با همکاری دستگاه‌های ذیربط برنامه‌ای جامع در این خصوص تدوین کنند تا شاهد کاهش خسارات و تلفات جاده‌ای در ایام نوروز سال آینده و روزهای مسافرت شهروندان باشیم.

مخبر تصریح کرد: اقدامات لازم برای پیشگیری از سوانح و کاهش تلفات جاده‌ای نظیر وضع مقررات و جریمه‌های بازدارنده، نوسازی و تقویت ناوگان حمل و نقل، توسعه دوربین‌های ثبت تخلف، توسعه اماکن رفاهی و ارائه خدمات جاده‌ای در نزدیکی شهرها و سایر راهکارهای نرم افزاری باید با جدیت پیگیری و شرایط لازم برای مشارکت و حضور بخش خصوصی جهت اجرای این برنامه‌ها تسهیل شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به گزارش ارائه شده در جلسه مبنی بر اینکه ۶۰درصد تصادفات در کلانشهرها اتفاق می‌افتد، بر لزوم آسیب شناسی این موضوع تأکید کرد و افزود: لازم است شهرداران این کلانشهرها به همراه دستگاه‌های مرتبط، برنامه‌ای دقیق و زمانبندی شده برای کاهش تصادفات تدوین و آن را ارائه دهند.

مخبر فرهنگ سازی و تولید محتوای آموزشی مناسب برای رانندگان را اقدامی پراهمیت و اثرگذار در جهت کاهش تصادفات رانندگی ارزیابی کرد و از رییس پلیس راهور فراجا و صدا و سیما خواست همکاری مشترکی را در جهت آموزش و فرهنگ سازی به منظور کاهش تصادفات در دستور کار خود قرار دهند.

در این جلسه که وزرای راه و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس جمعیت هلال احمر و معاونین دستگاه‌های ذیربط نیز حضور داشتند، سردار «سید کمال هادیان‌فر» رئیس پلیس راهور فراجا گزارشی از روند اجرا و نتایج مصوبات اولین جلسه شورایعالی هماهنگی حمل و نقل و ایمنی کشور ارائه کرد.

وی همچنین گزارشی از وضعیت تصادفات کشور تعداد افراد فوتی، مجروحان و خسارات ناشی از آن در مقاطع مختلف ارائه کرد که به گفته او حدود ۵۰ درصد تلفات در صحنه حادثه اتفاق می‌افتد و هر فوتی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم ۸,۳ میلیارد تومان هزینه برای کشور دارد و با توجه به آمار مرگ و میر در هشت سال گذشته، تصادفات جاده‌ای بالغ بر ۱۳۸ هزار میلیارد تومان در این مقطع زمانی برای کشور هزینه در بر داشته است.

همچنین در این جلسه برنامه عملیاتی پلیس راهور در راستای ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات مورد تشریح و بررسی قرار گرفت. در ادامه این جلسه پس از بحث و تبادل نظر در خصوص راهکارهای کاهش تصادفات رانندگی، پیشنهاداتی مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شد تا بتوان همانند نوروز ۱۴۰۱ در نوروز ۱۴۰۲ نیز تعداد سوانح و فوتی‌ها را به کمتر از روندهای پیش‌بینی شده کاهش داد.