شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سال جاری#بانک
بانک جهانی هشدار داد؛

اقتصاد جهانی در لبه تیغ رکود

مقام‌های بانک جهانی، آخرین پیش بینی‌های رشد جهانی خود را منتشر کرده و هشدار دادند که اقتصاد جهانی در لبه تیغ رکود در سال جاری است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از فایننشیال تایمز، مقام‌های بانک جهانی، آخرین پیش بینی‌های رشد جهانی خود را منتشر کرده و هشدار دادند که اقتصاد جهانی در لبه تیغ رکود در سال جاری است. این سازمان مستقر در واشنگتن انتظار دارد اقتصاد جهانی در سال جاری تنها ۱.۷ درصد رشد کند که نسبت به ۲.۹ درصد تخمین زده شده در سال ۲۰۲۲ کاهش شدیدی دارد.

آیهان کوزا، اقتصاددان بانک جهانی که مسئول این گزارش است، گفت: خطر‌هایی که شش ماه پیش درباره آن هشدار داده بودیم تحقق یافته است. اقتصاد جهانی در لبه تیغ قرار دارد و اگر شرایط مالی سخت‌تر شود، به راحتی می‌تواند وارد رکود شود. اگر پیش‌بینی شوم بانک جهانی تحقق یابد، دهه کنونی، اولین دهه از دهه ۱۹۳۰ خواهد بود که دو رکود جهانی را تجربه می‌کند.

این گزارش به دنبال پیش‌بینی‌های مشابهی از صندوق بین‌المللی پول است. کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق، هفته گذشته گفت که یک سوم اقتصاد جهانی در سال جاری در آسیب رکود قرار خواهد گرفت. بانک جهانی پیش‌بینی رشد خود را برای ۹۵ درصد از اقتصاد‌های پیشرفته و بیش از ۷۰ درصد از اقتصاد‌های نوظهور و در حال توسعه در مقایسه با شش ماه قبل کاهش داده است.

کوزا گفت: بحث زیادی در مورد اینکه آیا ایالات متحده و منطقه یورو وارد رکود خواهند شد یا خیر، وجود دارد. این بانک هشدار داد که امسال اقتصاد‌های پیشرفته تنها ۰.۵ درصد رشد خواهند کرد که از حدود ۲.۵ درصد سال گذشته کمتر است.  در بقیه جهان، باید رشد اقتصادی بدون تغییر در ۳.۴ درصد باقی بماند. با این حال، بدون احتساب چین، امسال کشور‌های در حال توسعه شاهد رشد ۲.۷ درصدی در مقایسه با ۳.۸ درصدی در سال ۲۰۲۲ خواهند بود. این گزارش تورم بالا، نرخ بهره بالا، کاهش سرمایه‌گذاری و اختلال ناشی از حمله روسیه به اوکراین در اواخر ماه فوریه را عامل کاهش چشم‌انداز دانست.

کوزا گفت که کاهش اخیر قیمت انرژی تا حدودی جبران خواهد شد. تا حدی به لطف زمستان گرم اروپا، گاز طبیعی زیر سطح قبل از این جنگ معامله می‌شود که باعث افزایش قیمت‌ها شد. در حالی که تورم به دلیل کاهش هزینه‌های انرژی کاهش می‌یابد، تورم که تغییرات در اقلام بی ثبات مانند انرژی و مواد غذایی را حذف نمی‌کند، همچنان یک نگرانی پابرجاست.

کوزا گفت: بزرگ‌ترین تهدید برای رشد این بود که بانک‌های مرکزی، نرخ‌های بهره را برای مقابله با تورم افزایش داده و تا زمانی که تورم به‌طور پایدار کنترل شود، آن‌ها را بالا نگه می‌دارند. او گفت که متوسط نرخ‌های بهره جهانی ۵ درصد است. با افزایش ۱ واحد درصدی، رشد جهانی را در سال جاری از ۱.۷ درصد به ۰.۶ درصد کاهش داده و با در نظر گرفتن تغییرات جمعیت، تولید سرانه ۰.۳ درصد کاهش می‌یابد و این، تعریف فنی رکود جهانی است.

در بلندمدت، کاهش قابل توجه نرخ رشد سرمایه گذاری در بازار‌های نوظهور و اقتصاد‌های در حال توسعه نگران کننده‌تر است. این رقم از ۱۱ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۳.۴ درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش یافت، با انقباض کامل ۷۰ درصدی این اقتصاد‌ها در طول همه گیری کرونا، کاهشی که بسیار بیشتر از سال ۲۰۰۹ پس از بحران مالی جهانی است. این بانک انتظار دارد این نرخ حداقل تا سال ۲۰۲۴ روی ۳.۵ درصد باقی بماند و چشم انداز رشد آینده را محدود کند. کوزا گفت: با این نرخ رشد سرمایه گذاری، شما هیچ بهبودی در نرخ بازده اقتصادی نخواهید داشت. رویارویی با چالش‌های تغییرات اقلیمی، فقر و سیستم‌های بهداشتی و آموزشی ناکافی به سادگی غیرممکن خواهد بود.